راز کار کردن قلب آدمی چیست؟

جدول یاب ، محمد سیمری : همه ی ما می دانیم که کار قلب آدمی، شبیه به کار یک تلمبه می باشد و کار قلب این است که خون را به تمام بدن آدمی برساند تا بدن زنده بماند و فعالیت های خود را به انجام رساند.

قلب در بدن انسان، کار بسیار شگفت انگیزی انجام می دهد. و در هر ضربان خود در حدود ۱۰۰ سانتی متر مربع خون را به تمام نقاط بدن آدمی می رساند. این مقدار خون در مدت یک روز، ۱۰۵۶ لیتر و در دوره ی عمر متوسط یک انسان ۶۰ ساله به ۲۳۲۰۵۰۰۰۰ لیتر می رسد.

مدت ضربان قلب، هشت دهم ثانیه به طول می انجامد! بنابراین قلب انسان در طول یک روز، صد هزار مرتبه ضربان دارد. البته در بین ضربان ها، مقداری هم استراحت می کند. که مجموع استراحت قلب در ظرف یک روز، چیزی در حدود ۶ ساعت می باشد.

آنچه را که ضربان قلب نامیده می شود، در حقیقیتف عمل انقباض و انبساط قلب است. در هنگام انقباض قلب، خون از ناحیه ی قلب به خارج از آن فرستاده می شود و در هنگام انبساط، خون دوباره به ناحیه ی قلب باز می گردد. البته عمل انقباض و انبساط چندان هم ساده و آسان نیست و به سادگی هم انجام نمی پذیرد. عمل انقباض ناحیه ی قلب به صورت موجی انجام می پذیرد! یعنی اینکه از انتهای ناحیه ی قلب این حرکت آغاز می شود و به بالای آن ختم می شود. اکنون بنگریم که چه چیزی باعث ضربان قلب آدمی می شود؟

آیا در عمل انقباض و انبساط، قلب از جایی کمک می گیرد یا خودش به خودی خود این اعمال را انجام می دهد؟ یکی از شگفت انگیزترین مسائل زیست شنای پاسخ به همین سوال است و هنوز هم عمده ترین قسمت این عمل از اسرار است و در پرده ی ابهام باقی مانده است!

اکنون شرح یک آزمایش شگفت انگیزی را که سال ها است که علم با آن دست و پنجه نرم می کند، برای شما بازگو خواهیم کرد.

این آزمایش نشان می دهد که اگر ما فرضا تخم مرغی را در مدت ۲۶ ساعت در ماشین جوجه کشی بگذاریم و سپس آن را بشکنیم و با ذره بین آن قسمت از سلول هایی را که در آینده تبدیل به قلب می شود، را به دقت مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم، ملاحظه خواهیم کرد که تمام سلول های مزبور در حال ضربان می باشند! پس، در واقع عمل ضربان حتی پیش از آن که سلول ها تبدیل به قلب کاملی شوند، انجام می گیرد! همچنین اگر این سلول ها در دستگاهی تکامل بیابند و به صورت قلب کاملی درآیند و سپس ما این قلب را بر شش قسمت تقسیم کنیم، از مشاهده خواهیم کرد که هر قطعه ای از آن تا مدتی به ضربان خود ادامه می دهد! بنابراین، تفسیر این کیفیت چیست؟ و چه عاملی باعث ضربان آن خواهد بود؟

هیچ کس جواب این سوال را نمی داند! تنها مطلبی که می توان در این باره عنوان نمود این است که قلب آدمی، خاصیت ویژه ای دارد. و آن این است که خود به خود عمل ضربان در آن انجام می گیرد.! بنابراین، راز اصلی زندگی، یا بهتر بگوییم علت ضربان قلب آدمی، همچنان به صورت عمده ترین اسرار جهان باقی مانده است!

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا