چگونه بیمه بیکاری کرونا را دریافت کنیم؟ + سامانه ثبت بیمه بیکاری برای بیکار شدگان ناشی از کرونا

در این مطلب، توضیحاتی درباره راهنمای ثبت درخواست بیمه بیکاری الکترونیکی و همچنین شرایط دریافت بیمه بیکاری کرونا خواهیم داشت! با ما همراه باشید. براساس ابلاغیه معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان تامین اجتماعی ثبت درخواست متقاضیان بیمه بیکاری بدون نیاز به مراجعه حضوری به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کاریابی های غیر دولتی از طریق سامانه الکترونیکی ثبت درخواست متقاضیان بیمه بیکاری انجام می شود.

بیمه بیکاری کرونا
بیمه بیکاری کرونا

چگونه در ایام کرونایی در سایت بیمه بیکاری ثبت نام کنیم؟

حاتم شاکرمی ، معاون روابط کار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و مصطفی سالاری ، رئیس سازمان تامین اجتماعی در ابلاغیه ای مشترک با اشاره به اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ارئه خدمات بهتر در حوزه حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری به عنوان جامعه هدف تاکید کردند: ” سامانه الکترونیکی ثبت درخواست متقاضیان بیمه بیکاری بدون نیاز به مراجعه حضوری به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کاریابی های غیر دولتی و همچنین حذف مراحل حضور و غیاب مقرری بگیران بیمه بیکاری تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ شمسی طراحی شده است. “

در ادامه این دستور العمل اداری آمده است که: ” بر اساس این دستورالعمل، ضروری است ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها پس از اخذ درخواست متقاضیان واجد شرایط بیمه بیکاری از سامانه فوق که حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ شمسی در سامانه مربوطه ثبت نام و تقاضا کنند، نسبت به بررسی غیرحضوری کلیه شرایط قانونی لازم، اقدام و بدون نیاز به روال معمول و طرح موضوع در کمیته های مربوطه، در صورت احراز شرایط قانونی برای دریافت مقرری بیمه بیکاری بابت ماه های اسفند سال ۱۳۹۸ شمسی و فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۹ شمسی، نسبت به ارسال لیست مشمولین به شعب تامین اجتماعی مربوطه جهت برقراری مقرری بیمه بیکاری اقدام کنند. “

در این ابلاغیه همچنین تاکید شده است که استمرار پرداخت مقرری بیمه بیکاری پس از پایان ۳ ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت مستلزم رسیدگی حضوری و طرح پرونده در کمیته های دو نفره خواهد بود. همچنین شعب تامین اجتماعی موظفند در چارچوب قوانین مربوطه و در اسرع وقت نسبت به برقراری بیمه بیکاری برای افراد مشمول برای مدت زمان مقرر در این دستورالعمل اقدام و نتیجه را به ادارات مربوطه و متقاضی اعلام کنند.

سامانه بیمه بیکاری الکترونیکی

روزآمدی، تسریع در بررسی درخواست‌ها، عدم مراجعه حضوری متقاضی در ادارات و کاهش هزینه اقتصادی، ثبت درخواست متقاضی از طریق تکمیل فرم ثبت درخواست بیمه بیکاری در سامانه، امکان دریافت کد رهگیری درخواست، ارسال پیامک اطلاع رسانی به متقاضی و اطلاع رسانی نحوه ادامه فرآیند از طریق سامانه از جمله مزایا و ویژگی‌های این سامانه به شمار می رود.

متقاضیان بیمه بیکاری می‌توانند با مراجعه به سامانه bimebikari.mcls.gov.ir درخواست خود را ثبت کرده و به صورت الکترونیکی آن را پیگیری کنند. بر اساس قانون بیمه بیکاری، به افرادی که به طور غیر ارادی و در اثر بروز حوادث غیرمترقبه کار خود را از دست می دهند، مقرری بیمه بیکاری پرداخت می‌شود.

راهنمای ثبت نام  متقاضیان دریافت مقرری بیمه بیکاری

کارگران دارای قرارداد دائم و قرارداد موقت : قبل از تکمیل فرم ثبت نام ، بندهای مربوط به شرایط ثبت نام کنندگان را به طور دقیق مطالعه فرمایید.

– کارگران با قرارداد مدت موقت چنانچه در پایان مدت قرارداد از کار بیکار شوند در صورت داشتن حداقل یکسال سابقه در آخرین کارگاه و دارا بودن آخرین قرارداد و نامه عدم نیاز می توانند درخواست بیمه بیکاری خود را از طریق این درگاه ثبت نمایند.

– کارگران فاقد قرارداد (دائم) و یا اخراج شده در اثنای قرارداد می بایست ابتدا در مراجع حل اختلاف کار نسبت به ثبت دادخواست (بازگشت به کار و سایر مزایای قانونی) اقام نموده و پس از قطعی شدن رأی مبنی بر احراز اخراج غیر ارادی درخواست بیمه بیکاری خود را در این درگاه ثبت نمایند.

— مطابق قانون بیمه بیکاری متقاضیان مکلف می باشند حداکثر ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب بیکاری درخواست بیمه بیکاری خود را ثبت نمایند . عدم ثبت درخواست ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری با ارائه عذر موجه و تشخیص هیأت حل اختلاف کار (اداره کار محل) تا سه ماه امکان پذیر خواهد بود.

— ثبت درخواست در این سامانه قطعی نمی باشد و می بایست متقاضی در زمان مقرر جهت ادامه فرآیند بیمه بیکاری به اداره کار محل کار خود مراجعه نماید.

مدارک مورد نیاز جهت مراجعه به اداره کار

  • مدارک عمومی : شناسنامه ، کارت ملی ، دفترچه بیمه ، یک قطعه عکس ، کارت پایان خدمت (اقایان) ، اخرین مدرک تحصیلی
  • اتمام قرارداد : اخرین قرارداد ، نامه عدم نیاز
  • دائمی ، اثنای قرارداد : اولین دادخواست ، دادنامه قطعی مراجع حل اختلاف کار

دستورالعمل بیمه بیکاری ایام کرونا

در جدیدترین خبر منتشر شده، مطلع شدیم دستورالعمل بیمه بیکاری به علت شیوع ویروس کرونا توسط معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تدوین و امضا شده است.

بیمه بیکاری کرونا
بیمه بیکاری کرونا

در این دستورالعمل چنین آمده است:

” با توجه به گستردگی شیوع ویروس کرونا در کشور و اقدامات موثری که این وزارتخانه به منظور ارائه خدمات شایسته تر به جامعه هدف در حوزه حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری از جمله طراحی سامانه الکترونیکی ثبت درخواست متقاضیان بیمه بیکاری بدون نیاز به مراجعه حضوری به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها و کاریابی های غیردولتی و همچنین حذف مراحل حضور و غیاب مقرری بگیران بیمه بیکاری تا پایان اردیبهشت ماه به عمل آورده است، بر اساس این دستورالعمل ضروری است ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها پس از اخذ درخواست متقاضیان واجد شرایط بیمه بیکاری از سامانه فوق الذکر که حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه در سامانه مربوطه ثبت نام و تقاضا نموده یا می نمایند، نسبت به بررسی غیر حضوری کلیه شرایط قانونی لازم، اقدام و بدون نیاز به روال معمول و طرح موضوع در کمینه های مربوطه، در صورت احراز شرایط قانونی برای دریافت مقرری بیمه بیکاری بابت ماه های اسفند ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ ، نسبت به ارسال لیست مشمولین به شعب تامین اجتماعی مربوطه جهت برقراری مقرری بیمه بیکاری ماه های مذکور اقدام نمایند، بدیهی است استمرار پرداخت مقرری بیمه بیکاری پس از پایان ۳ ماه مذکور (اسفند- فروردین و اردیبهشت) مستلزم رسیدگی حضوری و طرح پرونده در کمیته های مربوطه خواهد بود. شعب تامین اجتماعی موظفند در چارچوب قوانین مربوطه و در اسرع وقت، نسبت به برقراری مقرری بیمه بیکاری برای افراد مشمول برای مدت زمان مقرر در این دستورالعمل اقدام و نتیجه را به ادارات فوق الذکر و متقاضی اعلام نمایند. “

مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری و میزان آن

بیمه بیکاری کرونا
بیمه بیکاری کرونا

جدول مدت دریافت بیمه بیکاری

الف- جمع مدت پرداخت مقرری از زمان برخورداری از مزایای بیمه بیکاری اعم از دوره اجرای آزمایشی و یا دائمی آن برای مجردین حداکثر (۳۶) ماه و برای متأهلین یا متکفلین حداکثر (۵۰) ماه بر اساس سابقه کلی پرداخت حق بیمه و به شرح جدول ذیل می باشد:

جدول سابقه پرداخت حق بیمه حداکثر مدت استفاده از مقرری جمعا با احتساب دوره های قبلی

سابقه پرداخت حق بیمه حداکثر مدت استفاده از مقرری جمعاً با احتساب دوره‌های قبلی

برای مجردین برای متأهلین یا متکفلین

از ۶ ماه لغایت ۲۴ماه ۶ ماه ۱۲ ماه

از ۲۵ ماه لغایت ۱۲۰ ماه ۱۲ماه ۱۸ ماه

از ۱۲۱ ماه لغایت ۱۸۰ ماه ۱۸ماه ۲۶ماه

از ۱۸۱ ماه لغایت ۲۴۰ماه ۲۶ماه ۳۶ماه

از ۲۴۱ماه به بالا ۳۶ ۵۰ماه

لازم به ذکر است افراد مسن مشمول قانون بیمه بیکاری که در هنگام وقوع بیکاری دارای ۵۵ سال سن و یا بیشتر باشند به استناد ماده ۱۰ آئین نامه اجرایی این قانون در صورت عدم اشتغال تا رسیدن به سن بازنشستگی مقرری بیمه بیکاری آنان ادامه می یابد.

ب – میزان مقرری روزانه بیمه شده بیکار معادل (۵۵%) متوسط مزد یا حقوق و یا کارمزد روزانه بیمه شده می باشد . به مقرری افراد متاهل یا متکفل ، تا حداکثر ۴ نفر از افراد تحت تکفل به ازاء هر یک از آنها به میزان ( ۱۰% ) حداقل دستمزد افزوده خواهد شد . در هر حال مجموع دریافتی مقرری بگیر نباید از حداقل دستمزد کمتر و از (۸۰% ) متوسط مزد یا حقوق وی بیشتر باشد .

بیمه بیکاری کرونا به چه کسانی تعلق می گیرد؟

براساس اظهارات وی، برای بیکاری مشاغلی مثل دست‌فروشان نیز مقرر شد حدود سه هزار میلیارد تومان سرمایه به منظور پرداخت بیمه‌های بیکاری و ارائه تسهیلات به این افراد تخصیص یابد.

علی خدایی  ، نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: ” اگر این بیکاری ناشی از بیماری باشد یعنی فرد به این ویروس مبتلا شده باشد تامین اجتماعی پوشش حقوق برای دوران بیماری را باید پرداخت کند. اما اگر منجر به بیکاری شود بیکاری غیراداری محسوب می‌شود و باید بیمه بیکاری به این افراد داده شود.

وی با اشاره به این که مشکل اصلی در مشاغلی است که بیمه نیستند، عنوان کرد: ” مشکل ما بیمه بیکاری کارگران روز مزد و دست فروشان است که بیمه نیستند، دولت باید برنامه‌ای برای این افراد داشته باشد در خصوص بقیه موارد قانون تکلیف را مشخص کرده است و فقط باید به قانون عمل شود.

ثبت نام بیمه بیکاری سال ۹۹

به‌منظور رعایت مهلت قانونی بیمه بیکاری، کارگران مشمول می‌توانند با ورود به سامانه https://bimehbikari.mcls.gov.ir/ ثبت نام بیمه بیکاری به صورت غیر حضوری برای سال ۹۹ انجام دهند.

روی لینک زیر کلیک کنید

bimebikari.mcls.gov.ir

بیمه بیکاری کرونا به چه کسانی تعلق می گیرد؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه تلویزیونی اعلام کرده است که همه کسانی که براثر بیماری کرونا از کار بیکار شوند با تشخیص سازمان‌ های مربوطه شان ظرفیت استفاده از قانون بیمه بیکاری را دارند و مشمول بهره ‌مندی از ظرفیت ‌های حمایتی سازمان و وزارتخانه مربوطه هستند.

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده بیمه بیکاری

  • اصل قراردادهای یک سال آخر یا رای صادر شده از مراجع حل اختلاف مبنی بر بیکاری بدون میل کارگر
  • اصل نامه عدم نیاز (طبق فرمت زیر)
  • عکس ۴*۳ جدید
  • اصل مدرک تحصیلی یا مدرک فنی
  • اصل شناسنامه
  • اصل کارت ملی
  • کارت پایان خدمت (فقط برای آقایان)
  • اصل دفترچه بیمه
  • اصل کلیه مدارک فوق ، اسکن شده و بلافاصله به متقاضی عودت می گردند.
کارفرمایانی که قرارداد مدت موقت کارکنان آنها خاتمه یافته است و قصد تمدید قرارداد کارکنان خود را ندارند، بدون هیچ دغدغه ای این گواهی را صادر کنند، کارکنان آنها بتوانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.

مراحل دریافت بیمه بیکاری برای مشمولان نهایی

بیمه بیکاری کرونا
بیمه بیکاری کرونا

مراحل دریافت بیمه بیکاری برای مشمولان نهایی

 

 

سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده است که مشمولان بیمه بیکاری کرونا از این هفته به حساب آن ها واریز می‌ شود اما روایت‌ های مختلفی از مبلغ وجود دار! شنیده‌ ها حاکی از این است که ماهانه ۸۲۵ هزار تومان به مشمولان بیمه بیکاری کرونا پرداخت می‌ شود.

شاید این سوال برای شما پیش آید که

بیمه بیکاری کرونا چه بازه زمانی را پوشش می دهد؟

افرادی که به دلایل غیر کرونایی شغل خود را از دست داده اند، چگونه می توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند؟

در پاسخ بایستی گفت براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ؛ بیمه بیکاری مشمولان ناشی از کرونا را اسفند ۹۸ تا پایان اردیبهشت ۹۹ را تحت پوشش قرار داده است و این ستاد هنوز مصوبه دیگری در این زمینه نداشته است. همچنین برای افرادی که به دلایل غیر کرونایی مانند پایان قرارداد، اختلاف با کارفرما و… بیکار شده اند و در سامانه بیمه بیکاری ثبت ‌نام کرده ‌اند، از ابتدای تیر ماه پیامک ارسال می شود تا مستندات خود را در این سامانه آپلود کنند، تا درخواست آنان مطابق معیار های قانونی بررسی شود.

جزئیات پرداخت بیمه بیکاری ایام کرونا از زبان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

محمد شریعتمداری ، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره پرداخت بیمه بیکاری در ایام کرونا گفت: ” در ایام کرونا برای پرداخت بیمه بیکاری روال خاصی داریم. حدود ۲۳۰ هزار نفر برای واریز بیمه بیکاری در فروردین ماه تأیید شدند و اردیبهشت ماه نیز به همین روال خواهد بود.

با شیوع کرونا عده‌ای از کار بیکار شدند و مجددا به کارشان بازگشتند و برای تعطیلی موقت تمهیداتی در نظر گرفته شد؛ دولت از طریق منابع صندوق توسعه ملی بودجه‌ای را برای بیمه بیکاری تخصیص داده است و سازمان برنامه و بودجه از طریق لیستی که ما در اختیارشان می‌گذاریم پرداخت حداقلی را انجام می ‌دهد.

محمد شریعتمداری ، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برای اسفند ماه در یک مرحله ۱۰۳ هزار نفر و مرحله دوم ۴۶ هزار نفر بیمه بیکاری دریافت کردند، افزود: ” برای فروردین نیز حدود ۲۳۰ هزار نفر تأیید شدند تا بیمه بیکاری دریافت کنند و واریز صورت گیرد، همچنین برای اردیبهشت ماه نیز به همین روال خواهد بود. برای این ۳ ماه بیکاری دولت بیمه بیکاری پرداخت کرد، اما اگر باز هم بعد از این ۳ ماه، بیکاری ادامه داشته باشد، روال طبیعی رسیدگی در کمیته وزارت کار و تأمین اجتماعی طی می‌شود و به ۲۵۰ هزار نفری که پیش از این بیکار بودند و بیمه بیکاری دریافت می‌کردند، اضافه می‌شود.

جاماندگان بیمه بیکاری کرونا بایستی چه کنند؟

مهرداد قریب ، معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه حدود ۸۷۰ هزار نفر برای دریافت مقرری بیمه بیکاری ایام کرونا در سامانه مربوط ثبت نام کرده بودند که اسامی نهایی به وزارت رفاه ارسال، شماره شبای واجدین اخذ و برای خزانه داری ارسال شد، گفت:  “افرادی که هنوز این مقرری را دریافت نکرده اند می توانند با شماره ۱۴۲۰ تماس بگیرند.

این مقرری برای ۲۰ روز آخر اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه واریز شد. بیش از ۹۰ درصد افرادی که ثبت نام کرده بودند این مقرری را دریافت کرده اند. “

مهرداد قریب ، معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی درباره علت عدم دریافت این مقرری برای شماری از ثبت نام کنندگان گفت: ” تعدادی که تا امروز نتوانسته اند این مبلغ را دریافت کنند زیاد نیست اما چند دلیل داشته است از جمله اینکه یا شماره شبا را اشتباه ارسال کرده بودند یا شماره متعلق به خودشان نبوده است. این افراد می توانند با شماره ۱۴۲۰ تماس بگیرند تا راهنمایی شوند که به چه نحوی مشکل شان حل شود. اگر اطلاعات کامل باشد مشکل ظرف ۴۸ ساعت رفع می شود.

وی درباره علت تفاوت مبالغ واریزی نیز گفت که معمولا مقرری بیمه بیکاری بر اساس حقوق ۹۰ روز آخر تعیین می شود ضمن آنکه مقرری بیمه بیکاری ایام کرونا با تصمیم ستادملی کرونا تصویب و واریز شد و روال دریافت مقرری بیمه بیکاری از خرداد ماه به شرایط عادی برگشته است.

نحوه ثبت نام جاماندگان دریافت بیمه بیکاری کرونا در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

برخی از کارگرانی که شغل خود به سبب شیوع بیماری کرونا را از دست دادند، عده ای بنا به دو دلیل «ثبت اشتباه شماره حساب یا شماره تماس» و «عدم ثبت نام در سامانه بیمه بیکاری و مراجعه صرف به ادارات کار و مراکز کاریابی» موفق به دریافت بیمه بیکاری نشدند. ابتدا اعلام شد که جاماندگان با تلفن گویای مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین اجتماعی به شماره ۱۴۲۰ تماس گرفته و راهنمایی لازم را جهت رفع مشکلات احتمالی دریافت کنند، اما با توجه به عدم دسترسی برخی از افراد به این تلفن گویا، باز هم جاماندگان نتوانستند شرح حالی از وضعیت خود ارائه دهند.

در همین حال، پیگیری ‌ها از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد وضعیت کارگران جامانده از بیمه بیکاری، از آن حکایت داشت که آن دسته از جاماندگان بیمه بیکاری کرونا که مدت بیکاری آن‌ها تا خرداد ماه استمرار داشته، باید جهت احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و سپس مطابق با پیامک ارسالی از سوی وزارت تعاون، وارد سامانه شوند.

در ادامه این گزارش جاماندگان دریافت بیمه بیکاری می توانند مراحل ثبت نام بیمه بیکاری را به صورت مرحله به مرحله ببینند.

گام اول: مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت جهت احراز هویت و دریافت نام کاربری و گذرواژه است.

گام دوم: مراجعه به سامانه جامع روابط کار به آدرس الکترونیکی https://prkar.mcls.gov.ir

بیمه بیکاری کرونا
بیمه بیکاری کرونا

گام سوم:  وارد نمودن نام کاربری ، گذر واژه و رمز امنیتی و کلیک بر روی گزینه ورود انتخاب گزینه پنجره واحد خدمات، درخواست بیمه بیکاری

بیمه بیکاری کرونا
بیمه بیکاری کرونا

گام چهارم: تکمیل اطلاعات جهت ثبت درخواست و تأیید ثبت درخواست و ارسال اطلاعات

جاماندگان دریافت بیمه بیکاری چطور در سامانه وزارت کار ثبت نام کنند؟

گام پنجم: باز شدن صفحه درخواست در قسمت اطلاعات تکمیلی «علت بیکاری» از بین موارد تعیین شده انتخاب شود.

• اتمام قرارداد: کارگرانی که در پایان مدت قرارداد از کار بیکار می‌شوند و با دارا بودن آخرین قرارداد و نامه عدم نیاز درخواست بیمه بیکاری کنند.

• اخراج در اثنای قرارداد: این دسته از کارگران می‌بایست ابتدا در مراجع حل اختلاف کار طرح دعوی نمایند سپس با دارا بودن اولین دادخواست و دادنامه قطعی مراجع مذکور درخواست بیمه بیکاری خود را ارائه کنند.

جاماندگان دریافت بیمه بیکاری چطور در سامانه وزارت کار ثبت نام کنند؟

گام ششم: بارگذاری مدارک مورد نیاز

جاماندگان دریافت بیمه بیکاری چطور در سامانه وزارت کار ثبت نام کنند؟

گام هفتم: تکمیل موارد خواسته شده در قسمت «اطلاعات کارگاه» با توجه به اینکه براساس اطلاعات وارد شده در این قسمت درخواست به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل ارجاع می‌شود. می‌بایست در تکمیل اطلاعات دقت شود.

شهرستان و استان انتخاب شده می‌بایست محل اشتغال باشد.

جاماندگان دریافت بیمه بیکاری چطور در سامانه وزارت کار ثبت نام کنند؟

گام هشتم: تکمیل موارد خواسته شده در قسمت «اطلاعات بیمه» و «میزان مهارت شغلی»

جاماندگان دریافت بیمه بیکاری چطور در سامانه وزارت کار ثبت نام کنند؟

توضیح:
• فیلد استعلام اطلاعات دادنامه برای زمانی است که شخص شکایت خود را بصورت سیستمی در این سامانه ارائه داده و شماره دادنامه خود را از طریق این سامانه دریافت نموده باشد در غیر اینصورت می‌بایست گزینه خیر انتخاب شده و صرفأ بارگذاری دادنامه بصورت دستی در مدارک مورد نیاز صورت پذیرد.

جاماندگان دریافت بیمه بیکاری چطور در سامانه وزارت کار ثبت نام کنند؟

گام نهم:
• تکمیل موارد خواسته شده در قسمت «شرایط بیکاری»
• تأیید شرایط احراز بیمه بیکاری و ارسال

بیمه بیکاری کرونا
بیمه بیکاری کرونا

مقرری بیمه بیکاری کارگرانی که به دلیل شیوع کرونا بالاجبار بیکار شده بودند، تعیین تکلیف شد.

به دنبال شیوع کرونا و تاثیر آن بر بسیاری از مشاغل که به توقف فعالیت بسیاری از کسب وکارها انجامید، مقرر شد تا بیمه بیکاری سه ماه اسفند ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ به کارگران آسیب دیده از کرونا پرداخت شود.
دولت در راستای حمایت از صنوف و کارگران آسیب دیده از کرونا، مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای کمک به صندوق بیمه بیکاری اختصاص داد و با حمایت سازمان برنامه و بودجه و اهتمام وزارت کار، سازمان تامین اجتماعی و دستگاههای مربوطه، روند واریز مقرری بیمه بیکاری به متقاضیان مشمول و کارگران بیکار شده با جدیت دنبال شد.

در این بین وزارت کار که از مدتها قبل سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری به نشانی bimebikari.mcls.gov.ir را راه اندازی کرده بود اعلام کرد که افراد بیکار شده تابع قانون کار و قانون تامین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری، می توانند با مراجعه به این سامانه و وارد کردن اطلاعات شخصی، درخواست خود را به ثبت رسانده و از مقرری بیمه بیکاری بهره مند شوند.

ثبت نام مشمولان و متقاضیان بیمه بیکاری کرونا در حالی انجام شد که تعدادی از کارگران و افراد بیکار شده از اسفند سال گذشته به دلایل متعددی نظیر اعلام شماره شبای اشتباه یا عدم تعلق شماره حساب مربوطه موفق به ثبت نام در سامانه نشدند که برای رفع این مشکل مطابق اعلام اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار، مقرر شد تا متقاضیان بیمه بیکاری کرونا که از ابتدای خردادماه بیکار شدند و افرادی که بیکاری آنها از اسفند سال گذشته تاکنون استمرار پیدا کرده به سامانه prkar.mcls.gov.ir مراجعه و نوع بیکاری خود را از طریق خوداظهاری اعلام کنند. لینک https://www.isna.ir/news/۹۹۰۴۲۹۲۱۳۳۳

با این حال برخی متقاضیان برای اعلام بیکاری به ادارات کار یا مراکز کاریابی محل سکونت مراجعه کرده بودند که مشکلاتی را به وجود آورده و منجر به قرار نگرفتن نام آنها در لیست مشمولان شده بود. در نهایت اعلام شد که جاماندگان به دفاتر پیشخوان مراجعه و احراز هویت کنند و پس از دریافت پیامک وزارت کار در سامانه مذکور مراحل ثبت نام را دنبال کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیرا از تعیین تکلیف بیمه بیکاری کارگرانی که تحت تاثیر شیوع پاندمیک کرونا بالاجبار بیکار شدند خبر داده است.

آنطور که شریعتمداری گفته مشکلاتی که در سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری ایجاد شده بود برطرف و مقرر شده با ثبت نام افراد در سامانه کارا زمینه ای فراهم شود تا کارگرانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا به طور اجباری بیکار شده اند مورد حمایت قرار گرفته و از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند.

به گفته وی، مطابق ماده ۶ و ۷ قانون بیمه بیکاری، الزامی به حضور فیزیکی نیست و تنها کافی است افراد در سامانه مربوطه ثبت نام و تقاضای خود را اعلام کنند تا مقرری بیمه بیکاری از طریق شماره شبا به حساب افراد واریز شود.

برابر مصوبه ستاد ملی کرونا کارگران بیکار شده به میزان ۵۵ درصد حداقل مزد به اضافه ۵ درصد برای هر سر عائله مقرری دریافت می کنند و کسانی که از بیستم اسفند ماه سال گذشته تاکنون بیکار شده‌اند، مشمول دریافت این بیمه بیکاری می‌شوند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
2 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
عبدالرضا بدری
عبدالرضا بدری
3 سال قبل

سلم من دارای همسر و دوفرزند اسفندماه بیکارشدم هرچه تلاش کردم نتوانستم در بیمه بیکاری ثبت نام کنم لطفا من را راهنمای کنید. شعبه ۲۶ تهران

دکمه بازگشت به بالا