راهنمای جامع حل سودوکوی نامتوالی

اگر یک جدول سودوکوی نامتوالی در مقابل شما بگذارند به هیچ عنوان فرق آنرا با سودوکوی معمولی متوجه نخواهید شد! چراکه سودوکوی نامتوالی هیچ علامت و نشانه خاصی ندارد و تنها در صورتی می توان فهمید که این سودوکو نامتوالی است که در قانون آن ذکر شده باشد. اما قانون سودوکوی نامتوالی چیست و این سودوکو چگونه حل می شود. بهتر است نمونه حل شده و قانون آنرا مرور کنیم.

قانون حل سودوکوی نامتوالی

اعداد ۱ تا ۹ را طوری در خانه های جدول قرار دهید که هر عدد تنها یکبار در سطرها، ستون ها و مربع های کوچک ۳ در ۳ تکرار شود. علاوه بر آن، هیچ دو خانه عمودی و افقی مجاور هم نمی¬توانند شامل اعداد متوالی باشند.

برای درک بهتر قانون حل سودوکوی نامتوالی نمونه حل شده را ملاحظه فرمایید.

01ویژگی های سودوکوی نامتوالی

مهمترین ویژگی سودوکوی نامتوالی این است که در آن هیچ دو خانه کنار هم را نمی توانید پیدا کنید که اعداد قرار گرفته در آنها متوالی باشند. در سودوکوی نامتوالی، اعداد متوالی از بین اعداد ۱ تا ۹ مشخص خواهند شد. برای مثال عدد ۱ و ۲ متوالی هستند و یا اعداد متوالی با ۴، دو عدد ۳ و ۵ هستند و …..
از جمله ویژگی های دیگر در سودوکوی نامتوالی این است که ظاهر آن کاملا شبیه به سودوکوی معمولی است. البته نباید از این نکته غافل شد که در حل سودوکوی نامتوالی توجه به قانون سودوکوی معمولی امری بدیهی است.
برای درک بهتر روش حل سودوکوی نامتوالی، یکی از اعداد نمونه حل شده را بررسی کرده ایم. در مربع ۷ جدول می خواهیم عدد ۴ را بدست آوریم. سطر ۸ عدد ۴ دارد، پس تنها سه خانه می توانند کاندیدی برای عدد ۴ باشند، اما دو خانه ضربدر خورده در جدول نمی توانند ۴ باشند. چرا؟
زیرا کنار این دو خانه عدد ۳ قرار دارد و چون طبق قانون دو خانه مجاور نباید متوالی باشند و عدد ۳ نیز با ۴ متوالی است، پس خانه های ضربدر خورده نباید ۴ باشند و تنها یک خانه برای عدد ۴ باقی می ماند.
طبق همین روش عدد ۱ نیز در مربع ۷ بدست خواهد آمد که پیشنهاد می شود چگونگی یافتن این عدد را خودتان بررسی نمایید.

نکات نهایی

 در حل سودوکوی نامتوالی بهتر است از قانون سودوکوی معمولی استفاده کنید. هرجا برای عددی، به دو یا سه کاندید در سطر یا ستون یا مربع رسیدید، خانه های کناری آنرا بررسی کنید و ببینید که آیا می توانند با عدد مورد نظر متوالی باشند یا نه. اگر عدد متوالی پیدا کردید، خانه مورد نظر از کاندیدها حذف خواهد شد. در اینصورت موقعیت قطعی خانه ها در جدول بدست خواهد آمد.
 نشانه گذاری یکی از روش های موثر در حل سودوکوی نامتوالی است. سعی کنید به طور مناسب کاندیدهای محتمل را در جدول نشانه گذاری نمایید و در هنگام نشانه گذاری نیز به اعداد متوالی توجه کنید.
 دقت کنید بدون توجه به قانون اضافی، سودوکوی نامتوالی حل نخواهد شد و قانون سودوکوی معمولی برای حل این جدول کفایت نمی کند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا