راهنمای نصب و فعال سازی نسخه جدید اپلیکیشن شاد ویژه مدیران مدارس

در این مطلب، توضیحاتی درباره راهنمای نصب و فعال سازی نسخه جدید اپلیکیشن شاد ویژه مدیران مدارس خواهیم داشت! با ما همراه باشید. همه گیری ویروس کرونا سبب شد تا مدارس در بسیاری از کشورها از جمله ایران تعطیل شود! و این زمینه ساز حرکت به سوی آموزش مجازی بود. بی شک شما هم سامانه آموزش مجازی شاد را شنیده اید! با بهره گیری از توان متخصصان جوان و نخبه کشور،  روز پنجشنبه ۲۱ فروردین ماه سال ۱۳۹۹ شمسی و مقارن با ولادت با سعادت حضرت ولی عصر (عج) ، اپلیکیشن شاد راه اندازی شد!

راهنمای نصب و فعال سازی اپلیکیشن شاد

جالب است بدانید در حالی که راه اندازی شبکه شاد در روز تعطیل صورت پذیرفته بود اما در کمتر از ۸ ساعت کاری، تعداد نصب این نرم افزار، به بیش از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسید! مراجعه بیش از ۹۰ درصد مدیران مدارس دوره ابتدایی به سامانه و راه اندازی محیط مجازی برگزاری کلاس ها در طول این مدت کوتاه نشان از تصمیم درست و سریع آموزش و پرورش در این خصوص دارد.

شبکه شاد در سال تحصیلی جدید به یک پلتفرم آموزشی تبدیل شده است که امکانات خوبی را در اختیار دانش آموز و معلم قرار می ‌دهد. تاکنون بیش از ١٠ میلیون کاربر بدون هیچ مشکلی شبکه شاد جدید را نصب کرده اند و طی چند روز آتی سایر دانش ‌آموزان و معلمان نیز می‌توانند نسخه جدید که قابلیت‌ های آموزشی – تعاملی فراوانی دارد را نصب نمایند.

امکانات و تغییرات نسخه جدید شاد

✅زیباسازی و بازطراحی رابط کاربری

با توجه به اینکه بازه سنی کاربران شاد گستردگی دارد و بر اساس مطالعه روانشناسی و استفاده از نظرات کارشناسان، گرافیک و فناوری اطلاعات رابط کاربری و تجربه کاربری در نسخه جدید شاد تغییرات قابل توجهی داشته است، از جمله جذابیت‌ های بصری رنگی و کاراکتر استفاده شده است.

✅احراز هویت و اعطای نقش به کاربران

در شاد سه گروه کاربری مدیر، معلم و دانش ‌آموز بر اساس شماره همراه ثبت شده است که احراز هویت می‌شوند. بر اساس یکی از این سه نقش می ‌توان فیچرهای مناسب همان نقش را ارائه داد؛ برای مثال به‌محض ورود و احراز هویت مدیر مدرسه کلاس‌های مدرسه به‌صورت خودکار تعریف می‌شوند و نیازی به ساخت گروه ‌های کلاسی نیست.

✅حضور و غیاب هوشمند

معلم می ‌تواند با تعیین برنامه هفتگی کلاسی و با مراجعه به لیست کلاس ها از وضعیت حضور هر یک از دانش‌آموزان اطلاع حاصل کند؛ در کلاس آنلاین به‌صورت خودکار هر هفت دقیقه حضور دانش ‌آموزان ثبت شده و به معلم اطلاع داده می‌شود.

✅ارتباط زنده یک طرفه

سرویس ارتباط زنده یکطرفه تعریف می ‌شود که در حال حاضر هر فردی که عضو گروه است می‌تواند با انتخاب گزینه پخش زنده برای افراد آن گروه ارتباط لایو یک طرف ایجاد کند و پخش زنده تا ٢۴ ساعت قابل دانلود است.

✅پخش زنده کلاسی ارتباط زنده دوطرفه

بعد از ارائه سرویس یکطرفه، توسعه سرویس ارتباط زنده دوطرفه با هدف برگزاری جلسات آنلاین مدیران، برگزاری جلسات اولیا و مربیان و کلاس ‌های تعاملی ایجاد شده است. معلم در کلاس آنلاین می‌تواند با انتخاب پخش زنده دوطرفه کلاس ‌های آنلاین تعاملی با هدف پرسش و پاسخ دانش ‌آموزان برگزار کند.

✅تماس دوسویه

به ‌صورت رایگان است و برای برگزاری آزمون‌ های شفاهی و پرسش و پاسخ قابل استفاده است.

✅تماس تصویری

به ‌منظور آزمون شفاهی که نیاز به دیدن تصویر دانش ‌آموز است یا ارتباط مدیر و معلمان قابل استفاده است.

✅تکالیف دانش آموزان

در راستای پیشرفت دانش‌آموز به معلم کمک می‌کند تا از وضعیت یادگیری دانش ‌آموز و نقاط ضعف و قوت او در دروس مطلع شود. سرویس تکلیف برای معلم شامل سه بخش تکالیف در جریان، تکالیف به اتمام رسیده و ثبت تکلیف جدید ارائه شده است.

✅آزمون ساز 

سامانه آنلاین آزمون ساز با رویکرد ارائه سرویس‌های جامع تعریف آزمون برای معلمان و دریافت آن برای دانش‌آموزان توسعه یافته است. آزمون‌ساز قابلیت برگزاری آزمون‌های تشریحی و تستی را دارد؛ هدف برگزاری آزمون به‌صورت آنلاین برای سنجش دانش و یادگیری دانش‌آموز است. معلم امکان ایجاد سوالات به‌صورت نگارش متن یا آپلود فایل را دارد؛ معلم با درج مشخصات آزمون شامل نام درس، نام یا شماره آزمون، تاریخ، ساعت شروع و پایان، مدت زمان آزمون، تعداد سوالات، بارم کلی و بارم هر سوال می‌تواند آزمون مخصوص به خود را تعریف کند. دانش‌آموز پس از تکمیل آزمون با کلیک روی دکمه پایان یک اعلان برای معلم می‌فرستد.

✅پروفایل دانش ‌آموز کارپوشه

مجموعه فعالیت‌هایی است که یک فرد در طول مدت مشخص انجام می‌ دهد. کارپوشه ابزار کلیدی برای ارزشیابی و معیاری برای شناسایی میزان تلاش، پیشرفت و موفقیت دانش‌آموزان است؛ آنها با کسب امتیاز از خدمت ارائه شده یک امتیاز کلی کارپوشه کسب می‌کنند…

اما در این مطلب، درباره نصب و فعال سازی اپلیکیشن شاد ویژه مدیران مدارس توضیحاتی را خواهیم داشت. فرایند ورود به شبکه آموزشی شاد shaddl.medu.ir در طی هشت مرحله و از سوی مدیر مدرسه صورت می گیرد.

راهنمای نصب و فعال سازی اپلیکیشن شاد

۱- ابتدا در سامانه سناد snd.medu.ir اطلاعات پرسنل و دانش آموز را اصلاح کنید و چنانچه این اطلاعات برای مدرسه شما به درستی وارد شده است، نیاز به مراجعه به سایت سامانه سناد نیست.

۲ – اپلیکیشن شبکه شاد را از لینک زیر دانلود و روی دستگاه هوشمند خود نصب کنید.

http://shaddl.medu.ir

۳- مدیران همان شماره همراه خود را که در سامانه سناد ثبت کرده است، در برنامه شاد ثبت و پیامک تایید را روی همان شماره دریافت و وارد می‌کند. سپس نام کاربری خود را در برنامه ثبت می کند.

  • توجه: نام کاربری شما برای تمام افراد ثبت شده و در سامانه مدرسه شما قابل رویت است.

۴- گزینه ورود ” مدیر/ معلم / دانش آموز ” را انتخاب کنید و پس از انتخاب نقش مدیر کد ملی خود را در کادر مشخص شده وارد نمایید و گزینه تایید را بزنید.

۵- در کادر بازشده گزینه ” مشاهده لیست مدارس ” را بزنید و در میان اسامی نام مدرسه خود را انتخاب و سپس تایید کنید.

۶- همه گروه های کلاسی شما تشکیل می شوند؛ و شما به عنوان Owner یا صاحب گروه ها از طریق گزینه ” مشاهده لیست گروه های کلاسی ” می توانید فهرست و داخل کلاس ها را مشاهده کنید.

۷- در تاریخ اعلام شده در شیوه نامه ارسالی از طرف وزارت آموزش و پرورش تمام معلمان مدرسه خود را برای عضویت در برنامه شبکه آموزشی شاد دعوت کنید.

۸- پس از ثبت نام معلمان خود، در تاریخ مقرر شده در شیوه نامه ارسالی از طرف وزارت آموزش و پرورش دانش آموزان مدرسه خود را نیز به عضویت در برنامه شاد دعوت کنید.

توجه داشته باشید تاکنون حدود ۲۷۰ هزار کلاس در شبکه آموزشی شاد تشکیل شده است؛ همچنین حدود ۷۸ هزار مدیر مدرسه، یعنی بیش از ۸۰ درصد مدیران مدارس ابتدایی به این شبکه متصل شده اند و بیش از سه میلیون از دانش آموزان ابتدایی به این شبکه وارد شده اند!

خطای ۴۰۳ برای ثبت نام در اپلیکیشن شاد

مهدی شرفی در گفت و گویی، در پاسخ به پرسشی مبنی بر عدم احراز هویت دانش آموزانی که از سیم کارت هایی به جز همراه اول استفاده می کنند، اظهار کرد: ” مشکلی در این زمینه برای دانش آموزان وجود ندارد و وورد آنها ارتباطی به سیم کارت ندارد. شماره همراه دانش آموزان چک نمی شود و با هر شماره ای امکان ورود دارند، ولی شماره مدیران و معلمان چک می شود. “

سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری و اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حتی ما مواردی را داشته ایم که یک معلم با شماره همراه خودش توانسته است دانش آموزان خود را عضو کلاس کند گفت: ” شماره همراه برای عضو گروه شدن مهم نیست اما برای استفاده باید ابزارشان جدا شود. “

سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری و اطلاعات وزارت آموزش و پرورش درباره خطای ۴۰۳ برای ثبت نام دراپلیکیشن شاد گفت که این خطا مربوط به افرادی است که از فیلترشکن و وی پی ان استفاده می کنند. چون هنگام فعال بودن وی پی ان، آی پی خارج از کشور استفاده می شود، ولی دیتاسنتر شبکه شاد داخل ایران است لذا هنگام احراز هویت با خطا مواجه می‌شوند. یک علت هم به اشتراکات دیتا برمی گردد. بیشتر ۱۲ هزار مورد خطای ۴۰۳داشتیم که مربوط به وی پی ان بود و با خاموش کردن وی پی ان مشکل حل می شود. “

مهدی شرفی در پاسخ به پرسش برخی معلمان مبنی بر عدم امکان حذف اسامی در لیست کلاس نیز گفت: “قبلا این امکان وجود نداشت ولی امکان حذف را برای معلمان و مدیران اضافه کرده‌ایم که بتوانند این کار را در صورت لزوم انجام دهند. “

وی همچنین درباره ورود اطلاعات کسانی که شناسنامه المثنی دارند نیز گفت: ” برای آنها قسمت سریال چک نمی شود و بخش عددی را وارد کنند، می توانند ثبت نام کنند. “

مهدی شرفی ، سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری و اطلاعات وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره حضور دانش آموزان عشایری در شبکه شاد که امکان دسترسی به اینترنت ندارند نیز گفت: ” طرحی را با سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات در دست پیگیری داریم که مدارس عشایری هم به شبکه متصل شوند و از سامانه تحت وب استفاده کنند. در تلاشیم تا امکاناتی برای آن ها فراهم کنیم. “

علت خطای ۴۰۶ برای ثبت نام در شبکه شاد

هر دانش آموز برای ثبت مشخصات شناسنامه ای خود، ۵ دقیقه زمان دارد؛ چنانچه در ۵ دقیقه نتواند اطلاعات خود را ثبت کند با خطای ۴۰۶ مواجه می شود. در این صورت مجددا اقدام به ثبت مشخصات کنید.

علت خطای ۴۰۲ و ۴۰۱ برای ثبت نام در شبکه شاد

اگر بعد از ثبت مشخصات دانش آموز با خطای ۴۰۱ یا ۴۰۲ مواجه شدید، باید به یک مرحله عقب برگردید و مراحل را مجددا ادامه دهید. در صورتی که بعد از مرحله احراز هویت به خطای ۴۰۱ یا ۴۰۲ موجه شدید، باید به قسمت دانش آموز و سپس قسمت لیست دانش آموزان بروید و نام دانش آموز را انتخاب کنید.

راهنمای نصب و فعال سازی اپلیکیشن شاد

مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات طی اطلاعیه ای تلفن ۴۳۰۸۱ را تنها شماره مرکز پاسخگویی تلفنی راهنمای شبکه شاد اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است اخیرا شماره تلفن های دیگری از طرف برخی افراد سودجو در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی با هدف سو استفاده از خانواده ها و با ترفند راهنمایی تلفنی در مورد سوالات مربوط به شبکه آموزشی دانش آموزان شاد معرفی شده است که این مرکز ضمن تکذیب ارتباط همه تلفن های پخش شده با وزارت آموزش و پرورش هشدار می دهد، تماس با این شماره ها می تواند هزینه های مالی برای آن ها در پی داشته باشد و یا اطلاعات طرح شده از سوی خانواده ها مورد سو استفاده قرار گیرد. بنابراین تنها شماره مرکز پاسخگویی تلفنی راهنمای شاد، صرفا تلفن شماره ۴۳۰۸۱ است.

نسخه جدید نرم افزار شبکه آموزش مجازی دانش آموزی شاد

مهدی شرفی ، سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش درباره نسخه جدید نرم افزار شبکه آموزش مجازی دانش آموزی شاد درباره مشکلات پیش آمده برای دانش آموزان و معلمان در اپلیکیشن شاد گفت: ” بر این موضوع واقف هستیم که بالا بودن حجم فایل ها باعث اشغال فضای زیادی در تبلت یا گوشی معلمان می ‌شود و برای رفع این مشکل، گزینه ‌ای را در روی اپلیکیشن شاد قرار دادیم که امکان فشرده‌ سازی فایل ‌ها را فراهم می ‌کند.

معلمان و دانش آموزان باید ابتدا فایل را فشرده و سپس ارسال کنند. علاوه بر این باید به معلمان ‌آموزش داده شود که فیلم ‌های تولیدی را با حجم کم ضبط و ارسال کنند. با به روز رسانی‌ نرم افزار شاد هم زمان با آپلود کردن، ‌فایل ‌ها فشرده‌ سازی هم می ‌شوند، از این رو سرعت ارسال فایل افزایش می‌ یابد و همچنین امکان برگزاری زنده کلاس‌ ها مهیا می ‌شود. معلمان با گوشی همراه خود فیلم گرفته و از ابزارهای فشرده‌ سازی استفاده نمی ‌کنند، به همین دلیل چنین مشکلی به وجود می‌ آید. ما برای حل این مشکلات روی آپدیت جدید این ویژگی را گذاشته ‌ایم که هم زمان با آپلود کردن، ‌فایل‌ ها فشرده‌ سازی هم می ‌شوند. “

مهدی شرفی ، سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش درباره رایگان شدن اینترنت گفت: ” ۲ میلیون معلم و دانش آموز اپلیکیشن شاد را نصب کردند و حدود ۷۰۰ میلیون فایل با حجم‌ های مختلف در آن جا به جا به شده است. تولید این برنامه از نظر شبکه‌ ای محدودیت‌ نداشته است و تنها در زمینه سرورها برای ذخیره‌ سازی و پردازش مشکل ایجاد می ‌شده است که آن را برای این نرم افزار به شکل اختصاصی تهیه کردیم. همچنان پیگیر رایگان شدن اینترنت هستیم، وزیر آموزش و پرورش برای این کار به رییس جمهوری و به وزیر ارتباطات نامه ارسال کرد و امیدواریم این کار هم انجام شود. ما با جدیت پیگیر رایگان شدن اینترنت دانش آموزی هستیم تا سریع تر کار انجام شود.

رایگان شدن هزینه اینترنت جهت استفاده از نرم افزار شاد هم مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را دارد و باید انجام شود. “

راهنمای نصب و فعال سازی اپلیکیشن شاد

جزئیات هزینه اینترنت معلمان و دانش آموزان در شاد

محمود حبیبی ، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش درباره نتایج مذاکرات برای کاهش هزینه ‌ها در اینترنت شاد اظهار کرد: اینترنت شاد رایگان نیست و آنچه مصوب شد این است که برای استفاده از اینترنت ثابت، آبونمان ماهانه تعیین شود که هنوز هزینه آن مشخص نیست، اما رقم آن بسیار اندک خواهد بود!

برای استفاده از شاد از طریق اینترنت ثابت دیگر میزان مصرف تعیین کننده نیست و دانش ‌آموزان و معلمان هر چقدر از شاد استفاده کنند، آبونمان ماهانه را پرداخت می ‌کنند. هزینه استفاده از اینترنت همراه برای سایت‌ های داخلی یک سوم است و هزینه شاد هم برای معلمان و دانش ‌آموزان یک سوم خواهد بود این اینترنت فقط برای استفاده از بستر شاد است و در صورت استفاده از نرم ‌افزار‌های دیگر نرخ اینترنت به شیوه معمول برای آن‌ ها محاسبه خواهد شد.

اعلام ساعات حضور در شبکه شاد

سید حسن الحسینی ، مشاور وزیر و مسئول شبکه آموزشی دانش آموز (شاد) زمانبندی ساعات آموزش در شبکه شاد را اعلام کرد و گفت: ساعت حضور در شبکه شاد در هر روز حدود ۲ تا ۲.۵ ساعت است.

سید حسن الحسینی در پاسخ به اینکه آیا ساعت های استفاده از شبکه شاد شناور است یا معلمان باید در ساعت هایی که شما تعیین می کنید در کلاس حضور داشته باشند؟ اظهار کرد: به لحاظ مدیریت ترافیک شبکه چهار، بازه زمانی تعریف شده که طبق آن عمل می شود. بازه زمانی یک که صبح اجرا می شود برنامه آموزش مجازی متوسطه اولی هاست. بازه زمانی دوم صبح نیز برنامه آموزش مجازی متوسطه دوم است.

سید حسن الحسینی ، مشاور وزیر و مسئول شبکه آموزشی دانش آموز (شاد) ادامه داد: بازه زمانی سوم که ابتدای بعدازظهر اجرا می شود، برنامه آموزش مجازی ابتدایی دوره دوم و بازه زمانی چهارم که عصر اجرا می شود برنامه آموزش مجازی ابتدایی دوره اول است. در مقابل آموزش تلویزیونی متوسطه بعدازظهرها و آموزش تلویزیونی ابتدایی ها صبح پخش می شود.

وی درباره ساعات کلاس ها نیز گفت: عمدتا کلاس های ما ۲۵ دقیقه برای ابتدایی، ۳۰ دقیقه برای متوسطه اول و ۳۵ دقیقه برای متوسطه دوم است. استانداردهایی که فضای مجازی در دنیا دارد و همچنین ظرفیت یادگیری افراد در شبکه محاسبه شده است و باید طبق این ضابطه کار کنیم.

سید حسن الحسینی با اشاره به اینکه کلاس ۹۰ دقیقه ای به ۳۰ دقیقه کاهش یافته است گفت: تایم زمانی آموزش در هر روز برای هر مقطع تحصیلی بین دو تا دو و نیم ساعت خواهد بود.

مرکز تماس پاسخگویی به مشکلات شاد راه اندازی شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه‌اندازی مرکز تماسی برای پاسخگویی به مشکلات سامانه شاد خبر داد. سوالات زیادی درباره استفاده از سامانه شاد مطرح بود و از این رو محمدجواد آذری جهرمی در اینستاگرام از راه ‌اندازی سامانه تماسی خبر داد و گفت:

وزارت آموزش و پرورش و همراه اول، برای پاسخگویی به مشکلات سامانه شاد، یک مرکز تماس راه‌اندازی کرده‌اند. بنابراین اگر در استفاده از این سامانه با مشکل مواجهید، لطفا صرفا با مراکز تماس این سامانه به شماره ۰۲۱۴۳۰۸۱ و یا اگر مشترک همراه اول هستید، با شماره ۹۹۹۰ تماس بگیرید.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
nazerhosein
nazerhosein
4 سال قبل

باباخداوکیلی این چیه میریم عضوش شیم میگه بایدفیلترشکن vpnدان کنیداصلانه عکسی نه نشونه ای ازش میزاریدفقط یه اسم دادین رفتم فیلترشکنvpnزدم هزارتااورده هرکدومودانلودمیکنم کارنمیکنع یعنی لااقل یه عکسی هم ازفیلترتون هم بزاریداعصاب نداریم دیگه

دکمه بازگشت به بالا