روز آخر ماه ذی الحجه چه اعمالی دارد؟

خدایا آنچه انجام دادم در این سال از اعمالى که مرا از آن نهى فرمودى و راضى بدان نبودى و من آن را فراموش کردم ولى تو فراموشش نکردى و مرا به بازگشت بسویت خواندى پس از دلیرى کردنم بر تو خدایا من از آن اعمال آمرزش مى طلبم

اعمال روز آخر ماه ذی الحجه

در روایات بسیاری تأکید شده که در پایان هر روز و هر ماه اعمال آن روز یا ماه را جبران کنیم و زیرا پایان ذی الحجه پایان سال قمری است  و خواندن نماز و دعا در این روز سفارش شده است.

مرحوم« سیّد بن طاووس» نقل کرده است که در روز پایان ذی الحجه، دو رکعت نماز مى خوانى و در هر رکعت، یک مرتبه سوره« حمد» و ده مرتبه سوره« قل هو الله» و ده مرتبه« آیه الکرسى» را مى خوانى و بعد از نماز مى گویى:

«أللهُمَّ ما عَمِلتُ فى هذِهِ السـّـنهِ مِنْ عَمَل نـَهَیتـَـنى عـَـنهُ و لمْ ترْضَهُ، و نـَسیتهُ ولمْ تنسَهُ، وَدَعَوتنى اِلى التوبَهِ بَعْدَ اجْتِرائى عَلیْکَ، اَللهُمَّ فاِنى أسْتغفِرُکَ مِنهُ فاغفِرْ لى، وَما عَمِلتُ مِنْ عَمَل یُقَرّبـُـنى اِلیکَ فاقبَلهُ مِنى، وَلا تقطعْ رَجائى مِنکَ یاکَریمُ. »

« خدایا آنچه انجام دادم در این سال از اعمالى که مرا از آن نهى فرمودى و راضى بدان نبودى
و من آن را فراموش کردم ولى تو فراموشش نکردى و مرا به بازگشت بسویت خواندى پس از دلیرى کردنم بر تو خدایا من از آن اعمال آمرزش مى طلبم پس بیامرز آنها را و هر عملى که انجام دادم از اعمالى که مرا به تو نزدیک گرداند پس آن را از من قبول کن و قطع مکن امیدم را از خودت اى بزرگوار.»

هنگامی که چنین کردى شیطان مى گوید: واى بر من! هرچه در مدّت این سال زحمت کشیدم( و وی راوسوسه کردم) با این عمل، همه را از بین برد و سالش را به خیر پایان داد.
شروع ماه محرم
محرم اولین ماه از ماه های دوازده گانه قمری و یکی از ماه های حرام است که در زمان جاهلیت و هم در اسلام، جنگ در آن تحریم شده بود. شب و روز اول محرم بعنوان اول سال قمری دارای نماز و اداب خاصی است که در کتاب شریف مفاتیح الجنان بیان شده است.

حوادث و وقایع فراوانی در ماه محرم رخ داده است که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شویم:
غزوه ذات الرقاع ، فتح خیبر ، ازدواج حضرت زهرا ، ورود امیر مؤمنان علی علیه السلام، حادثه خونین کربلا – تاسوعا و عاشورا و شهادت امام حسین علیه السلام و اسارت خاندان امام به کوفه و شام . همچنین نقل است که به خلافت رسیدن عثمان، قتل محمد امین برادر مأمون عباسی ، قتل جعفر برمکی و انقراض آل برمک و دولت برامکه، واقعه هولاکو و مستعصم و انقراض دولت بنی عباس در این ماه بوده است.

عروج حضرت ادریس به آسمان ، استجابت دعای حضرت زکریا علیه السلام، عبور حضرت موسی علیه السلام از دریا و غرق شدن فرعونیان در نیل و عذاب اصحاب فیل نیز در ماه محرم رخ داده است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا