روش حل جدول کاکورو چگونه است؟ + نکات کلیدی

یکی از روش های طراحی معما استفاده از اعداد است. کاکورو یکی از این معماهاست. در این معما تنها با اعداد سر و کار دارید، آن هم اعداد ۱ تا ۹! پس می توان اینگونه گفت که کاکورو شباهت زیادی با سودوکو دارد. همانطور که از اسم این معما بر می آید، کاکورو خاستگاهی ژاپنی دارد. نکته ای که برای حل کاکورو باید به آن توجه نمود توانایی بالا در یافتن حاصل جمع اعداد است و از اینرو حل معمای کاکورو توانایی افراد در جمع و تفریق را بالا می برد. بد نیست ابتدا قانون کاکورو را مرور کنیم.

جدول کاکورو از چند سطر و ستون تشکیل شده و می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد. در سمت چپ هر سطر یا بالای هر ستون عددی قید شده که نشانگر مجموع اعداد آن سطر یا ستون است. سطرها و ستون ها توسط خانه های خاکستری رنگ از یکدیگر جدا شده اند. برای حل کاکورو باید از بین اعداد ۱ تا ۹، اعداد مناسب را برای هر سطر یا ستون طوری انتخاب نمایید که اولا مجموع اعداد آن سطر یا ستون با عدد نشان داده شده در ابتدای آن یکسان باشد و ثانیا در هیچ سطر یا ستونی عددی تکراری نباشد.

نمونه ای از معمای کاکورو و پاسخ آن در شکل زیر نشان داده شده است.

نمونه حل شده

روش حل کاکورو:

مهم ترین نکته در حل کاکورو این است که باید اعداد قرار داده شده در هر سطر و ستون بدون تکرار باشند. چند ترکیب مهم اعداد وجود دارند که حفظ کردن آنها برای حل معمای کاکورو مفید است. برای مثال از بین اعداد ۱ تا ۹، تنها دو عدد وجود دارند که حاصل جمع آنها برابر ۳ می شود و تکراری نیز نیستند.

تنها ترکیب اعداد {۱ و ۲} است که حاصل ۳ را ایجاد می کند و یا اینکه برای حاصل جمع ۴ دو ترکیب {۱ و ۳} و {۲ و ۲} داریم اما از آنجاییکه در ترکیبات حاصله نباید عدد تکراری داشته باشیم، تنها ترکیب {۱ و ۳} می تواند حاصل جمع ۴ را ایجاد نماید.

برای اعداد بزرگتر نیز می توان چنین ترکیباتی را جستجو نمود. برای مثال اگر بخواهیم حاصل جمع ۱۷ را تنها با دو عدد غیرتکراری ایجاد نماییم، از بین اعداد ۱ تا ۹، فقط ترکیب {۸ و ۹} می تواند حاصل ۱۷ را ایجاد نماید.

جدول کاکورو از چند سطر و ستون تشکیل شده و می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد. در سمت چپ هر سطر یا بالای هر ستون عددی قید شده که نشانگر مجموع اعداد آن سطر یا ستون است. سطرها و ستون ها توسط خانه های طوسی رنگ از یکدیگر جدا شده اند. برای حل کاکورو باید از بین اعداد ۱ تا ۹، اعداد مناسب را برای هر سطر یا ستون طوری انتخاب نمایید که اولا مجموع اعداد آن سطر یا ستون با عدد نشان داده شده در ابتدای آن یکسان باشد و ثانیا در هیچ سطر یا ستونی عددی تکراری نباشد.

جدول شماره ۱، نمونه ای از معمای کاکورو و پاسخ آنرا نشان می دهد.

جدول شماره ۱

اما برای حل معمای کاکورو همانطور که گفته شد باید توانایی بالایی در یافتن حاصل جمع اعداد داشته باشید. مهم ترین نکته در حل کاکورو این است که باید اعداد قرار داده شده در هر سطر و ستون بدون تکرار باشند. چند ترکیب مهم اعداد وجود دارند که حفظ کردن آنها برای حل معمای کاکورو مفید است. برای مثال از بین اعداد ۱ تا ۹، تنها دو عدد وجود دارند که حاصل جمع آنها برابر ۳ می شود و تکراری نیز نیستند. درست است تنها ترکیب اعداد {۱ و ۲} است که حاصل ۳ را ایجاد می کند و یا اینکه برای حاصل جمع ۴ دو ترکیب {۱ و ۳} و {۲ و ۲} داریم اما از آنجاییکه در ترکیبات حاصله نباید عدد تکراری داشته باشیم، تنها ترکیب {۱ و ۳} می تواند حاصل جمع ۴ را ایجاد نماید. برای اعداد بزرگتر نیز می توان چنین ترکیباتی را جستجو نمود.

برای مثال اگر بخواهیم حاصل جمع ۱۷ را تنها با دو عدد غیرتکراری ایجاد نماییم، از بین اعداد ۱ تا ۹، فقط ترکیب {۸ و ۹} می تواند حاصل ۱۷ را ایجاد نماید.

اما برخی ترکیبات مهم دیگر نیز وجود دارند، برای مثال حاصل جمع دو عدد که بتوانند ۵ باشند، تنها دو ترکیب {۲ و ۳} و {۱ و ۴} خواهد بود و یا حاصل جمع دو عدد اگر بخواهد ۱۶ باشد، تنها دو ترکیب {۹ و ۷} و {۸ و ۸} را خواهیم داشت که باز هم به دلیل قانون عدم تکرار، تنها ترکیب {۹ و ۷} باقی خواهد ماند.

با این مقدمه بد نیست بخشی از نمونه حل شده در جدول شماره ۱ را مرور کنیم. برای حل معمای کاکورو بهتر است ابتدا به دنبال ترکیبات ساده تر بگردید و سطر یا ستون هایی را انتخاب نمایید که دارای تعداد خانه های کمتری هستند. در گوشه پایین سمت چپ جدول شماره ۲ و در سطر آخر آن عدد ۱۷ نمایان است. همانطور که گفته شد تنها ترکیب دوتایی برای عدد ۱۷، ترکیب {۸ و۹} است. پس دو خانه نشان داده شده یکی ۸ است و دیگری ۹، اما اگر به جدول دقیقتر نگاه کنید، ستونی که با دایره مشخص شده است باید حاصل جمع ۹ را ایجاد نماید، بنابراین اگر برای حاصل جمع ۱۷، عدد سمت چپ ۹ باشد، در ستونی که حاصل جمع ۹ داریم، باید خانه بالایی عدد ۰ باشد تا حاصل جمع ۹ ایجاد گردد که غلط است. پس خانه سمت چپ برای اینکه بتوانیم حاصل ۹ را ایجاد نماییم باید ۸ باشد و خانه سمت راست ۹ است.

بدین ترتیب برای ستونی که حاصل جمع ۹ داریم، خانه بالایی باید ۱ باشد و خانه پایینی نیز ۸ است. ضمن آنکه در سطر بالای ۱۷، حاصل جمع ۴ داریم، یعنی باید دو عدد که جمعشان ۴ می شود را در این خانه ها قرار دهیم، عدد ۱ که بدست آمده است، پس عدد دیگر باید ۳ باشد تا حاصل جمع ۴ ایجاد گردد. برای درک بهتر جدول شماره ۳ را ببینید.

 

جدول شماره ۳

اما اگر باز هم بگردید ترکیبات ساده در جدول نمایان خواهند شد. در سطر بالای جدول، حاصل جمع ۱۷ نشان داده شده است، مطابق حالت قبل تنها دو عدد ۸ و ۹ می توانند در خانه های این سطر قرار گیرند، اما چون در سطر دوم عدد ۹ داریم و طبق قانون نباید عدد تکراری در سطرها قرار دهیم، موقعیت ۸ و ۹ برای این سطر مشخص خواهد شد و علاوه بر آن، موقعیت ۱۰ در ستون بالا سمت چپ نیز بدست خواهد آمد.


جدول شماره ۴

نکات کلیدی:

حل معمای کاکورو بسیار شبیه به سودوکو است، زیرا در این معما باید به قانون عدم تکرار در سطرها و ستون ها نیز توجه داشته باشید. علاوه بر آن، در معمای کاکورو باید با اعداد ۱ تا ۹ کار کنید که این موضوع نیز یکی دیگر از شباهت های کاکورو با سودوکو است.

برای حل معمای کاکورو باید ترکیبات اعداد معروف نظیر حاصل جمع ۳، ۴، ۱۶ و ۱۷ برای دو عدد را به خاطر داشته باشید.

سعی کنید در ابتدای حل به دنبال سطرها یا ستون هایی بگردید که ترکیبات ساده تر و خانه های کمتری دارند.

همواره به خاطر داشته باشید که معمای کاکورو نیز همانند سایر معماها و سودوکوها تنها دارای یک جواب منحصر به فرد است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا