روش های اندازه گیری دمای بدن چگونه است؟

دمای بدن انسان به عواملی چون محل اندازه گیری آن در بدن انسان ، زمان روز و سطح فعالیت بدنی فرد مورد نظر بستگی دارد.

اندازه گیری دمای بدن

 

دمای بدن در مغز و در هیپوتالاموس تنظیم می شود. این دما معمولا در سطح ۳۷ درجه سانتی گراد می باشد. البته ممکن است در هر فرد به طور معمول یک درجه بالا و یا پایین باشد. بهتر است بدانید که تب، بیماری نیست و تنها علامتی برای نشان دادن وجود یک بیماری است.

معمولا باکتری ها و ویروس ها در بدن باعث ایجاد عفونت می شوند و در اثر این عفونت، گلبولهای سفید خون مورد حمله قرار می گیرند و موادی که در بدن باعث تب می شوند، آزاد می شوند. زمانی که این مواد تب زا به مغز می رسند، مغز به هیپوتالاموس دستور می دهدکه دمای بدن را بالا ببرد و در نتیجه تب رخ می دهد.

تب سنج یکی از تجهیزات پزشکی است که دمای بدن را اندازه گیری می کند.

اندازه گیری دمای بدن

از لحاظ پزشکی و سلامتی اندازه گیری دمای بدن اهمیت ویژه ای دارد. زیرا تب از علائم بیماری های فراوانی است. با اندازه گیری دمای بدن می توان فهمید بیماری در چه مرحله ای قرار دارد و روند درمان را نیز پیگیری کرد. در واقع تب واکنش بدن در برابر بیماری است به طوری که مرکز کنترل دمای بدن مختل می شود و دمای بدن برای دفاع در برابر بیماری افزایش می یابد.

 

نکاتی مهم در مورد اندازه گیری دمای بدن

شواهد نشان می دهد که دمای اندازه گیری شده بدن انسان با دمای محیطی که اندازه گیری در آن صورت گرفته است، ارتباط دارد. بنابراین برخلاف عقاید بسیاری از افراد، دمای طبیعی بدن را به طور دقیق نمی توان اندازه گیری کرد. علاوه بر این دمای بدن افراد براساس نوع فعالیت روزانه تغییر می کند. در روش اندازه گیری رکتال تفاوت دمای ۵/۰ درجه پدیده ای فیزیولوژیکی است. دمای بدن معمولا پس از فعالیت فیزیکی افزایش می یابد. دمای اصلی با دمای سطحی بدن متفاوت است. دمای سطحی بدن با اندازه گیری دمای پوست بدن به دست می آید، در حالیکه برای اندازه گیری دمای اصلی باید دمای بافت مخاط یکی از حفره های بدن را اندازه گیری نمود.

 

سندما به سلسیوسدما به فارنهایت
۰ تا ۲ سال۳۶٫۴ تا ۳۸۹۷٫۵ تا ۱۰۰٫۴
۳ تا ۱۰ سال۳۶٫۱ تا ۳۷٫۸۹۷ تا ۱۰۰
۱۱ تا ۶۵ سال۳۵٫۹ تا ۳۷٫۶۹۶٫۶ تا ۹۹٫۷
بالای ۶۵ سال۳۵٫۸ تا ۳۷٫۵۹۹۶٫۴ تا ۹۹٫۵

 

روش های مختلف اندازه گیری

اندازه گیری رکتال:

رکتوم مناسبترین مکان برای اندازه گیری دمای بدن شناخته شده است زیرا اندازه گیری به روش رکتال دقیق ترین اندازه گیری دمای بدن است و تفاوت نتایج در آن بسیار کمتر از سایر روشها است. دامنه تغییرات دمای بدن در اندازه گیری به روش رکتال تقریبا ۲/۳۶ تا ۷/۳۷ درجه سانتیگراد است.

اندازه گیری واژینال:

در بانوان اندازه گیری واژینال در مقایسه با اندازه گیری به روش رکتال دما را ۱/۰ تا ۳/۰ درجه سانتیگراد کمتر نشان می دهد.

اندازه گیری دهانی:

هنگامی که  فرزند شما ۴ یا ۵ ساله است، می توانید دمای بدن او را از راه دهان اندازه بگیرید. به دوصورت با قرار دادن تب سنج در گونه ها و یا زیر زبان انجام می گیرد که در هر دو روش نتیجه اندازه گیری مانند رکتال خواهد بود. در این روش، اندازه گیری زیرزبانی نتایج بهتری در بر دارد. به هنگام اندازه‌گیری دمای بدن از طریق دهان باید در نظر داشت که خوردن، نوشیدن و سیگار کشیدن حداقل ۲۰ دقیقه قبل از اندازه‌گیری، موجب تغییر دمای دهان می‌شود. دمای بدن پس از صرف غذا افزایش می‌یابد.

 

اندازه گیری دمای سطحی (زیربغل یا کشاله ران)

اندازه گیری دمای سطحی بدن با قرار دادن تب سنج در زیر بغل و یا کشاله ران به دست می آید. در هر دو حالت دست و یا پا باید محکم به بدن بچسبد تا از تداخل دمای محیط جلوگیری شود. به هر حال احتمال اندازه گیری دقیق با این روش بسیار کم است و همچنین مدت زمان اندازه گیری طولانی می باشد. در بزرگسالان نتیجه اندازه گیری از طریق زیر بغل حدود ۵/۰ تا ۵/۱ درجه سانتیگراد کمتر از اندازه گیری رکتال است. در نوزادان این تفاوت دما کمتر خواهد بود.

 

اندازه گیری از طریق مجرای گوش

دمای گوش با یک سنسور مادون قرمز اندازه گیری می شود در این روش نوک تب سنج به سادگی درون کانال گوش قرار گرفته و نتیجه اندازه گیری در مدت یک ثانیه به دست می آید. علاوه بر سهولت اندازه گیری، دقت این روش به لحاظ کلینیکی اثبات شده است. این تب سنج ها به گونه ای طراحی شده اند که نتایج بسیار دقیق و مشابهی در اختیار کاربر قرار می دهند.ونوک این دماسنج ها به گونه ای طراحی شده که به گوش نوزادان و کودکان  آسیب نزند و اندازه گیری دقیقی داشته باشد.

 

اندازه گیری از طریق پیشانی

این روش بسیار دقیق و آسان است. در این روش تب سنج را روی پیشانی قرار داده و یک حسگر، بالاترین دمای بدن و حسگر دیگر دمای محیط را اندازه گیری می کند. نتایج دو اندازه گیری بر اساس موارد کلینیکی تحلیل شده و دمای بدن روی صفحه نمایشگر ظاهر می گردد.

اندازه گیریمتود دمای نرمال به سلسیوس۰٫۱ دمای نرمال به فارنهایت C (0.1F)
زیر بغل۳۶٫۶ تا ۳۸٫۹۹۷٫۸ تا ۱۰۰٫۴
دهانی۳۵٫۵ تا ۳۷٫۵۹۵٫۹ تا ۹۹٫۵
معین۳۴٫۷ تا ۳۷٫۳۹۴٫۴ تا ۹۹٫۱
گوشی۳۵٫۸ تا ۳۸۹۶٫۴ تا ۱۰۰٫۴
موقت۳۵٫۸ تا ۳۸۹۶٫۴ تا ۱۰۰٫۴

 

منبع :emsig

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا