روش های خانگی قدرتمند برای درمان جوش و آکنه

جدول یاب ، ترجمه: پردیس کیانی:‌ آکنه یکی از شایع ترین بیماری های پوستی در دنیا است. درمان های مختلف آکنه می توانند گران قیمت باشند و اغلب عوارض جانبی نامطلوب مانند خشکی، قرمزی و سوزش روی پوست را به همراه دارند. این اتفاق باعث شده است که بیشتر مردم به درمان های خانگی روی بیاورند اما آیا درمان های طبیعی کارسازند؟ در این مقاله شما را با ۱۰ روش خانگی آشنا می کنیم.

 

آکنه وقتی شروع می شود که منافذ پوست شما با سلول های مرده و چربی مسدود شده باشند. چربی اضافه منافذ را مسدود می کند و باعث رشد باکتری به نام Acne Propionibacterium می شود. عوامل بسیار زیادی در به وجود آمدن آکنه موثر هستند. آکنه می تواند ناشی از: ژنتیک، رژیم غذایی، استرس، تغییرات هورمونی و عفونت باشد.

راه کارهای خانگی برای درمان جوش و آکنه

۱- سرکه سیب

سرکه سیب حاوی مواد آلی است که برای سرکوب التهاب و کشتن باکتری های موجود در آکنه بسیار مفید است. سرکه سیب چربی ناشی از آکنه را خشک می کند. برای استفاده، بخشی از سرکه را با آب مخلوط کنید (اگر پوستتان حساس است از آب بیشتری استفاده کنید) سپس با پنبه آن را به پوستتان بمالید. بگذارید چند ثانیه بماند، سپس بشویید. این عمل را دوبار در روز تکرار کنید.

۲- زینک

مطالعات متعددی نشان داده است که زینک (روی) یکی از مهمترین راه کارها برای درمان آکنه می باشد. تحقیقات نشان داده است که بیشتر افرادی که به آکنه مبتلا می شوند، دچار فقر زینک هستند. به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد روی ممکن است باعث درد و سوزش معده شود.

۳- عسل و دارچین

عسل و دارچین نیز برای مبارزه با باکتری ها و کاهش التهاب (دو عاملی که آکنه را تحریک می کنند) مناسب است. شما می توانید ۲ قاشق سوپ خوری عسل و یک قاسق چای خوری دارچین را با هم مخلوط کنید و به شکل خمیر روی پوستتان بگذارید. بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ماسک را بشویید و صورت خود را خشک کنید.

۴-چای سبز

چای سبز دارای آنتی اکسیدان بسیار بالایی است که نوشیدن آن می تواند سلامتی شما را تضمین کند. آنتی اکسیدان موجود در چای سبز باعث کاهش چربی ها و رشدِ آکنه می شود. شما همچنین به جای نوشیدن چای سبز، می توانید از کرم و لوسیون های آن استفاده کنید. یا آنکه مقداری پنبه را به چای سبز آغشته کنید و روی پوست خود بمالید و بعد از چند دقیقه بشویید.

۵- فندق

فندق را برای درمان اکثر مشکلات پوستی پیشنهاد می شود. می توانید از فندق برای شوره ی سر، اگزما، سوختگی، نیش حشرات و آکنه ها استفاده کنید. یک قاشق سوپ خوری روغن فندق و یک فنجان آب را با هم ترکیب کنید و سپس چند عدد فندق را بگذارید خیس بخورد، پس از آن مخلوط را با هم روی گاز به مدت ۳۰ دقیقه بجوشانید. محلول را یک یا دوبار در روز با پنبه روی صورت بمالید، سپس بشویید.

۶- آلوئه ورا

آلوئه ورا شامل سالیسیک اسید و گوگرد است که به طور گسترده ای برای درمان آکنه به کار می رود. ژل آلوئه ورا را با قاشق استخراج کنید و آن را مستقیم روی پوست بمالید. این عمل حداقل ۲بار در روز تکرار کنید.

۷- روغن ماهی

اسیده ی چرب امگا۳ بسیار سالم است و برای سلامتی بسیار مفید است. امگا ۳ از تولید چربی اضافی جلوگیری می کند و به حفظ آب در زیر پوست کمک می کند. شما می توانید امگا ۳ بدن خود را، با مصرف ماهی قزل آلا، ماهی ساردین، ماهی کولی و گردو تامین کنید.

۸- حذف لبنیات

رابطه ی بین لبنیات و آکنه بسیار مورد بحث است. نوشیدن شیر و مصرف فرآورده های لبنی، شما را در معرض هورمون ها قرار می دهد که ممکن است باعث تغییرات هورمونی و منجر به ظهور آکنه شود. بنابراین محدود کردن مصرف لبنیات می تواند شما را از شر آکنه نجات دهد.

۹- کاهش استرس

هورمون های آزاد شده ی ناشی از استرس باعث افزاش تولید آکنه و التهاب پوست شما می شوند و می توانند آکنه های موجود در روی پوست شما را بدتر کنند. در واقع مطالعات نشان داده است که استرس موجب افزایش آکنه می شود. علاوه بر این استرس، روند ترمیم ضایعات آکنه را کند می کند.

۱۰- تمرینات ورزشی

ورزش کردن باعث گردش خون منظم در بدن شما می شود. افزایش جریان خون به تغذیه سلول های پوستی کمک می کند و از ظهور آکنه جلوگیری می کند. همچنین ورزش استرس را کاهش می دهد. شما باید ۱۰ دقیقه تمرین مانند: پیاده روی یا دویدن را در برنامه  ی روزانه ی خود داشته باشد.

 

منبع: healthline

 

 

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا