رومی ها در دوره باستان چگونه خود را سرگرم می کردند؟

زمان های قدیم مانند زمان باستان ، سرگرمی هایی وجود داشت که گاه به قیمت جان انسان ها تمام می شد . رومی ها نیز از این قائده مستثنی نبودند.آنها به اندازه یونانیان به فلسفه و علم مشغول نبودند ولی عاشق سرگرمی های مختلف بودند تا زندگی را از یکنواختی دربیاورند. امروزه حتی فکر اینکه روزگاری گلادیاتورها در مکانی بزرگ گرد هم می آمدند و در حضور هزاران تماشاچی با هم می جنگیدند تا یکی بمیرد، ترسناک است، ولی باید قبول کنیم که این یک تفریح پر طرفدار در بین رومیان باستان بوده است.

گلادیاتورهای معروف در زمان روم باستان

۱۰.تتریتس

تتریتس یک گلادیاتور محبوب در روم باستان بود. او با سینه برهنه، یک شمشیر، یک سپر و یک کلاه خود به میدان نبرد می آمد. او به خاطر پیروزی بر پیرودس معروف می باشد و نام هر دوی آنها بر کشتی های شیشه ای در فرانسه، انگلیس و مجارستان ، امروزه به چشم می خورد.

۹.اسپیکولوس

اسپیکولوس یکی از معروف ترین گلادیاتورهایی بود که در قرن اول ب.م در روم زندگی می کرد. او نه تنها مورد توجه مخاطبان عام بود بلکه همواره مورد تحسین امپراطور نرو قرار می گرفت. اسپیکولوس نبردهای زیادی را پیروز شد. نرو تحت تاثیر قهرمانی های او قرار می گرفت و کاخ ها و ثروت زیادی به او بخشید. نرو به قدری به او علاقمند شده بود که وقتی در ۶۸ ب.م سرنگون شد، درخواست کرد که به دست اسپیکولوس بمیرد. ولی اسپیکولوس به موقع نرسید و نرو خودکشی کرد.

۸.هرمس

 

 

اطلاعات زیادی از زندگی این گلادیاتور رومی در دسترس نیست ولی در موارد بسیاری توسط یک شاعر رومی به نام مارتیال مورد تحسین قرار گرفته و حتی شعری درباره قهرمانی های او سروده است. در این شعر هر بیت با نام هرمس آغاز می شود و مارتیال او را یک جنگجوی ماهر توصیف کرده که کمتر گلادیاتوری میتواند به گرد پایش برسد.

بیشتر گلادیاتورها یک سبک خاص را برای نبرد انتخاب می کردند و برای مهارت های مربوط سخت می کوشیدند. هرمس میتوانست با انواع سلاح های گلادیاتورها بجنگد و تکنیک های گلادیاتورهای دیگر را نیز بلد بود. این باعث شده بود که نسبت به حریفانش برتری داشته باشد.

۷.پریسکوس و وروس

این دو برادر، گلادیاتورهای رومی بودند که با یکدیگر در نبردهای متعددی پیروز شدند  ولی بیشتر به خاطر نبرد افسانه ای معروف شدند که آنها را مقابل هم قرار داد! پریسکوس و وروس در قرن اول ب.م در آمفی تئاتر فلاویان با یکیدگر جنگیدند. بعد از ساعتها مبارزه، این دو جنگجو در براب رهم تسلیم شدند. این دو به احترام یکدیگر، شمشیر را کنار گذاشتند و با تشویق جمعیت روبرو شدند.

۶.مارکوس آتیلیوس

زمانی که مارکوس آتیلیوس برای اولین بار به عنوان گلادیاتور وارد میدان نبرد شد، یک جوان تازه کار بود. معمولا سازمان دهندگان نبرد ، گلادیاتورها با وضعیت مشابه را روبروی هم قرار میدادند ولی مارکوس آتیلیوس مجبور بود با هیلاروس بجنگد، یک گلادیاتور سلطنتی که ۱۴ بار جنگیده بود و ۱۲ بار را پیروز شده بود. بر خلاف باور عموم، مارکوس نبرد را پیروز شد و مورد تشویق حضار قرار گرفت.

۵.کارپوفوروسگلادیاتور رومی کوپوفوروس

در روم باستان، برخی از گلادیاتورها با حیوانات می جنگیدند. کاپوفوروس به هنگام نبرد با حیوانات بسیار هوشمندانه عمل می کرد و در جنگ با حیوانات بهتر از جنگ با سایر گلادیاتورها عمل می کرد. ولی به راحتی میتوانست با حیواناتی مثل شیر ، خرس، پلنگ بجنگد و آنها را در یک نبرد شکست دهد. او در آمفی تئاتر فلاویان هم بارها جنگید و یک کرگدن را به طور وحشیانه ای با نیزه کشت.

۴.کریکسوسکریکسوس، گلادیاتور رومی

کریکسوس ، یک رهبر نظامی در جنگ سرویل سوم  و یک گلادیاتور گالی بود که دشمنان زیادی را شکست داد. او از مربی مدرسه گلادیاتورهای بیزار بود. وقتی یک شورش در این مدرسه رخ داد، او یکی از اولین گلادیاتورهایی بود که از آنجا فرار کرد. او نقش مهمی در شکست گروهی از سربازان داشت که برای سرکوب شورش آمده بودند. ولی او در نهایت به دست دشمت کشته شد.

۳.کومودوسگلادیاتور کومودوس

کومودوس یک گلادیاتور رومی بود که علاقه زیادی به نقش بازی کردن در میدان نبرد داشت. او به خاطر کبر خود بدنام شده بود و خود را بالاتر از همه می دانست. گلادیاتورهای ان دوران از محبوبیت زیادی برخوردار بودند ولی هنوز مورد توجه طبقه اشراف قرار نگرفته بودند. کمک کم نبردهایی برای مقام های سلطنتی برگزار شد و او در آن شرکت کرد. ولی این نبردها هرگز عادلانه نبود و حریفان از شمشیرهای چوبی استفاده می کردند. او بیشتر سعی می کرد هنرهای خود در جنگیدن را به رخ بکشد و زیاد درگیر نمی شد. این روند اشتباه باعث شد در ۱۹۲ ب.م سقوط کند و دیگر مورد توجه قرار نگرفت.

۲.فلاما

فلاما یکی از بزرگترین اسامی در میان گلادیاتورهای روم باستان می باشد. نام او را از نام اولین نبرد او “فلیم:شعله” گرفتند. این ورزشکار ماهر و با سابقه ، چهره خوفناکی از خود به تصویر کشیده بود. قبل از شروع فعالیت او به عنوان یک گلادیاتور، یک سرباز سوری بود که به اسارت گرفته شد و برای جنگ با یک حریف قدرتمند به میدان برده شد. او با استفاده از شمشیر و زره کوچک، ۱۳ سال پی در پی حریفان خود را در حضور تماشاچی های زیادی شکست داد. او در ۳۰ سالگی مرد ، ۳۴ بار جنگید، ۲۱ بار پیروز شد، ۹ بار تساوی و ۴ بار شکست را تجربه کرد.

۱.اسپارتاکوساسپارتاکوس

اسپارتاکوس از بدو تولد اسیر رومی ها شد و بعد به عنوان برده فروخته شد. مالک او، صاحب یک مدرسه گلادیاتورها در کاپوا بود و فرصت را غنیمت شمرد و مهارت های اسپارتاکوس را به عنوان یک گلادیاتور به آزمایش گذاشت. ولی اسپارتاکوس به دنبال آزادی بود. به زودی اسپارتاکوس یک شورشی ترتیب داد و با ۷۰ نفر از گلادیاتورها از مدرسه فرار کردند و خود را به سلاح مجهز ساختند. کریکسوس یکی از گلادیاتورهای فراری بود و به دست راست اسپارتاکوس تبدیل شد.

آنها با هم به کوه وسوویوس فرار کردند و در طول راه برده های زیادی را آزاد کردند و تعداد خود را افزایش دادند. به زودی اسپارتاکوس یک نیروی جنگی ماهر و قدرتمند شکل داد و بیشتر لژیون های رومی را شکست دادند. مارکوس لیسینیوس کراسوس در ۷۱ ق.م، با یک ارتش ۵۰۰۰۰ نفری آمد تا شورش را ویران کند. در نهایت، اسپارتاکوس، نتوانست در برابر حمله ارتش رومی مقاومت کند و کشته شد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا