روند بازی مافیا چگونه است؟

نحوه بازی و قوانین بازی مافیا

با پخش شدن بازی مافیا از شبکه سلامت تلویزیون این بازی فراگیرتر شده ، اما اگر هنوز با نحوه انجام این بازی آشنا نیستید با ما باشید تا با قوانین بازی مافیا آشنا شوید.

بازی مافیا یک بازی گروهی بسیار جذاب هست که در ایران به گونه‌های مختلف انجام میشود و در آن شخصیت‌های گوناگونی وجود دارد. من در این جواب روشی که خودم باهاش آشنایی دارم رو بیان می‌کنم. برای انجام این بازی بهتر هست حداقل ۱۰ نفر باشید.

کلیات و نحوه شروع

در این بازی ابتدا افراد به دو گروه مافیا و شهروند تقسیم می‌شوند که معمولا اگر مثلا ۱۰ نفر می‌خوان این بازی رو انجام بدن ۲ یا ۳ نفر مافیا می‌شن و ۷ یا ۸ نفر شهروند. (تعداد شهروندها باید بیشتر از دو برابر مافیاها باید باشه.)

در این بازی برای هر دو گروه یک سری نقش‌های خاص وجود داره. برای شهروندها دکتر، کاراگاه، هیت‌من، فراماسون، رویین‌تن و کشیش نقش‌های خاص هستند که در این آموزش فقط به دو مورد دکتر و کارآگاه اشاره می‌کنیم چون نقش‌های دیگه وقتی اضافه می‌شه که مثلا بیشتر از ۲۰ نفر بخوان بازی کنن. نقش‌های خاص مافیا هم شامل پدرخوانده و ناتاشا هست که در تعداد کم (۱۰ نفر) این نقش‌ها استفاده نمیشن.

همینطور در این بازی یک نفر خدا هست که اگر همه نقش خدا را بلد باشند نفر اولی که می‌میرد خدا می‌شود و در صورتی که همه نقش خدا را کامل بلد نباشند یک نفر از ابتدا به عنوان خدا انتخاب می‌شود.

نحوه انتخاب مافیا و شهروند ها در ابتدای بازی به صورت قرعه‌کشی هست. یعنی کاغذهایی با نقش افراد به نسبت مناسب نوشته می‌شوند و بین افراد پخش می‌شود. هیچ کس حق نشان دادن این کاغذ‌ها به دیگران یا افشای نقش خود را ندارد.

روند بازی و توضیح نقش‌ها

پس از اینکه همه نقش خود را متوجه شدند بازی در دو فاز شب و روز ادامه پیدا می‌کند و خدا شب و روز و روند بازی را کنترل می‌کند. در ابتدا بعد از مشخص شدن نقش‌ها شب می‌شود و همه چشم‌های خود را می‌بندند. خدا یا یکی که از قبل به عنوان نایب خدا در شب اول انتخاب شده می‌گوید مافیا چشم‌های خود را باز کنند و هم‌دیگر را شناسایی کنند و بعد از مافیا می‌خواهد که چشم‌های خود را ببندند و در انتها روز می‌شود و همه چشم‌های خود را باز می‌کنند.

در این مرحله مافیاها همدیگر را می‌شناسند ولی شهروندان آنها را نمی‌شناسند و بحث و گفتگو بین همه شروع می‌شود که مافیاها را پیدا کنند. این بحث‌ها در شب اول کمی تصادفی هستند، مثلا کسی می‌گوید “من می‌دونم شخص الف یک مافیا است چون وقتی شب بود خندید” یا مثلا “شخص ب مافیا هست چون کم حرف می‌زند” ولی در روزهای بعدی کمی بحث‌ها منطقی‌تر خواهند شد. در انتهای روز رای‌گیری می‌شود که چه کسی کشته شود و دو فردی که بیشترین رای را میاورند حق دفاع از خود را داشته و در نهایت یک رای‌گیری نهایی انجام می‌شود و شخصی که انتخاب شده می‌تواند یک وصیت کند و از بازی خارج می‌شود. لازم به ذکر است در ورژن سخت این بازی شخص بعد از مردن نباید نقش خود را افشا سازد اما در نسخه آسان کارتش را نشان می‌دهد و شخصیتش را به همه می‌گوید.

در این مرحله اگر خدا به عنوان نقش مجزا انتخاب نشده بود، شخص اولی که از بازی خارج شده خدا می‌شود و شب شدن را اعلام کرده و از همه می‌خواهد که چشمشان را ببندند. سپس می‌گوید مافیا چشمش را باز کند و بعد از مافیا می‌خواهد که به یک نفر را برای کشتن با اشاره کردن به آن انتخاب کند. خدا کسی که بیشترین اشاره‌ها به او شده است را کشته در نظر می‌گیرد و وقتی روز می‌شود او را به همه اعلام می‌کند. سپس خدا از مافیاها می‌خواهد که چشمانشان را ببندند.

اگر دکتر وجود داشته باشد خدا می‌گوید دکتر چشمش را باز کند و یک نفر را برای درمان نشان دهد. دکتر می‌تواند کسی را که در آن شب توسط مافیا انتخاب شده را نجات داده و از کشته شدنش جلوگیری کند در نتیجه نهایت سعی خود را می‌کند که کسی را انتخاب کند که حدس می‌زند آن شب توسط مافیا کشته شده است. سپس خدا می‌گوید دکتر چشمش را ببندد.

سپس اگر نقش کاراگاه وجود دارد خدا می‌خواهد که کارآگاه چشمش را باز کند و یک نفر را با اشاره انتخاب کند. کاراگاه یک نفر که شک دارد که مافیا است یا شهروند را انتخاب می‌کند و خدا به او با اشاره می‌گوید آیا آن شخص مافیا است یا شهروند. کاراگاه معمولا در روز هویت خود و شخصی که پرسیده را رسوا نمی‌کند چون این امر باعث می‌شود که مافیا او را بشناسد و در شب بعد او را بکشد. معمولا کاراگاه جهت را کنترل می‌کند تا در روزها نظر افراد را به مافیاهایی که شناسایی کرد بکشد و در وصیت خود می‌گوید که کاراگاه بوده و کدام افراد را توانسته شناسایی کند. (که در نسخه سخت‌تر می‌تواند بلوف بزند که کاراگاه هست.) در انتها خدا از کاراگاه می‌خواهد چشمش را ببندد و اعلام روز بودن می‌کند و از همه می‌خواهد چشمشان را باز کنند.

باید توجه داشته باشیم که در فاز شب خدا همیشه باید سرش را به جهت‌های مختلف تکان دهد تا مشخص نشود رویش به چه کسی هست.

وقتی روز شد خدا اعلام می‌کند در شب چه کسانی مرده‌اند. در نسخه ساده نقش افرادی که مرده‌اند معلوم می‌شود ولی در نسخه سخت فقط افرادی که مرده‌اند مشخص می‌شوند. برای همین خیلی وقت‌ها در فاز شب مافیاها خودی را می‌کشند تا رد گم کنند.

لازم به ذکر است افرادی که شب می‌میرند تنها در روز بعد می‌توانند وصیت کنند و پس از آن هیچ یک از افرادی که مرده‌اند نمی‌توانند دیگر هیچ صحبتی کنند و اگر دوست داشتند می‌توانند در شب‌ها چشمانشان را باز نگه دارند ولی هیچ عکس‌العملی نباید نشان دهند.

در این مرحله دوباره بحث و گفتگو و رای‌گیری صورت گرفته و در انتها مجددا یک نفر در روز بیشترین رای را میاورد و کشته می‌شود و همین روند ادامه پیدا می‌کند.

پایان بازی

بازی وقتی پایان می‌یابد که تمام مافیا‌ها کشته شوند (برد شهروندان) و یا تعداد مافیاها با شهروندان برابر شود (برد مافیا).

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا