ریشه‌ یابی نام شهرهای استان کرمان

جدول یاب ، محمد سیمری : پهناورترین استان ایران با در بر گرفتن بیش از ۱۱ درصد از وسعت ایران و رکورددار آثار ثبت جهانی، استان دیگری نیست جز استان کرمان! این استان که در جنوب خاوری ایران واقع شده است، از لحاظ تاریخی، سابقه سکونت در آن به هزاره چهارم پیش از میلاد می رسد. شاید این سوال برای تان پیش آید که چرا استان کرمان، رکورددار آثار ثبت جهانی است؟ در پاسخ بایستی گفت استان کرمان دارای بیش از ۶۶۰ اثر ملی ثبت شده است! همچنین ۶ اثر آن در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و از این نظر رتبه اول را در ایران از آن خود کرده است.

استان کرمان با مرکزیت شهر کرمان در سال ۱۳۱۶ به استانی مستقل تبدیل شد و شامل ۲۳ شهرستان، ۷۳ شهر، ۵۷ بخش و ۱۶۲ دهستان است. انار، بافت، بردسیر، بم، جیرفت، کرمان، شهر بابک، سیرجان، رفسنجان، فهرج و کهنوج از جمله‌ های شهرستان‌ های استان می باشند!

تنها شهر خشتی جهان یعنی ارگ بم نیز متعلق به هزاره های پیش از میلاد به این خطه تعلق دارد و بازار بسیار زیبای شهر کرمان به همراه ده ها اثر باستانی، طبیعی و معماری در این دیار وجود دارد که همواره گردشگران را مجذوب خود نموده و جلوه های جهانگردی این منطقه را به نمایش می گذارند. استان کرمان از اقتصادی پویا برخوردار بوده و در زمینه کشاورزی و انواع صنایع رونق به سزایی دارد.

ریشه‌ یابی نام شهرهای استان کرمان

کرمان در دوره‌ های قبل از اسلام،‌ «بوتیا» و «کارامانیا» نام داشته است. به عقیده ی برخی دیگر کرمان دگرگون شده ی کلمه  ی «کریمان» است! فرض این است که کرمان واژه‌ ای اسطوره‌ ای است و از واژه ی «کریمان» پدر نریمان گرفته شده‌ است. چنان‌ که در فرهنگ آنندراج این گونه می‌ خوانیم: “کریمان پدر نریمان آن شهر را به نام خود بنا نهاده. بر این مبنا باید فرض کرد که در اوستا و سانسکریت، کرمان به معنای کوشا، و نریمان به معنای مردانه باشد.”

گروهی دیگر آن را مشتق از «کارمانیا» قدیم به معنی «جایگاه دلاوری و نبرد» می‌ دانند. «گواشیر» و «بردشیر» مرکز کرمان در قدیم بود. نام کرمان از نام یکی از ده شاخه اصلی پارسی‌ ها گرفته شده است که در پی مهاجرت به قسمت جنوب ایران آمدند که عبارت بودند از: پاسارگادی، مارافی، کرمانی، ماسپی، پانتیالی، دروسی، دایی، مردی، دروپیکی و ساگارتی.

کرمان از دو بخش کر به معنای کوه و مان به عنوان پسوند مکان تشکیل شده است و به معنای سرزمین کوهستانی است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا