زندگینامه کامل عادل فردوسی پور و همسرش + زندگی شخصی و اینستاگرام

آنچه درباره بیوگرافی عادل فردوسی پور باید بدانید.

جدول یاب ، محمد سیمری : برنامه های ورزشی تلویزیون در هر کشوری، بی شک جزو پر بیننده ترین برنامه ها به شمار می آید. کشور ما نیز از این عادت به جدا نیست! در کشور ما، از جمله مجریانی که یکه تاز عرصه ی اجرای برنامه های ورزشی پر مخاطب می باشد، عادل فردوسی پور است. عادل فردوسی پور متولد ۱۱ مهر ماه سال ۱۳۵۳ شمسی در شهرآرا شهر تهران می باشد.

عادل فردوسی پور

جالب است بدانید عادل فردوسی پور اصالتا اهل شهر رفسنجان در استان کرمان است. پدر وی مهندس برق بود و یک خواهر و یک برادر کوچک تر از خود نیز دارد. عادل دوران دبستان را در مدرسه ی ذوقی گذراند و با وجود علاقه ی بسیار به ورزش فوتبال، به هیچ وجه از درس خود دور نشد! عادل فردوسی پور دوره ی راهنمایی را در مدرسه ی طالقانی گذراند و چهار سال دبیرستان را به مدرسه البرز رفت و با معدل ۱۸ دیپلم گرفت. علاوه بر این، عادل همزمان با آغاز دوره ی دبیرستان به دلیل علاقه ی فراوانی که به زبان انگلیسی داشت، به یادگیری آن زبان پرداخت.

لازم به بیان است خانواده عادل فردوسی پور اهل فوتبال نیستند! عادل در این باره می گوید: “هضم این موضوع که من فوتبال را دوست دارم، برای خانواده ام بسیار دشوار بود! با التماس پدرم چند باری مرا به استادیوم برد؛ اما موضوع آن بود که آنها اصلا به فوتبال علاقه ای نداشتند.”

عادل علاقه ی زیادی به نشریات ورزشی داشت! او در این باره می گوید: “تمام امید و آرزویم مجله ی “دنیای ورزش” یا “کیهان ورزشی” بود که هر هفته برای بدست آوردن آن ها کلی تلاش می کردم.”

عادل دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف است؛ اکنون او در همان دانشگاه به تدریس زبان تخصصی مشغول است.

 

شروع فعالیت های ورزشی عادل فردوسی پور

عادل فعالیت مطبوعاتی خود را از سال ۱۳۷۲ شمسی و وقتی ۱۹ سال داشت و دانشجوی ترم سه کارشناسی بود، با روزنامه ی ابرار ورزشی به سردبیری اردشیر لارودی به عنوان اولین روزنامه ورزشی کشور، در بخش ترجمه اخبار فوتبال خارجی شروع کرد. عادل در این باره می گوید: “اردشیر لارودی در رابطه با حیطه کاری ام پرسید و پاسخ دادم ترجمه! متنی به دستم داد. صبح فردای آن روز کارم را تحویل دادم و از چند روز بعد کار را شروع کردم.”

عادل فردوسی پور

عادل فردوسی پور وارد دنیای تلویزیون می شود!

عادل در اواخر سال ۱۳۷۳ شمسی پس از چند بار شرکت در تست گزارشگری از سوی جواد خیابانی، به صدا و سیما راه می یابد و با گزارش برنامه های آرشیوی شبکه سه در نیمه شب، شروع به کار می نماید. وی در این باره می گوید: “n بار تست دادم تا در نهایت قبول شدم! آخرین باری که تست دادم، اواخر سال ۱۳۷۳ شمسی بود. اوایل هم پاسخ مثبت بود، اما می گفتند صدایت جوان است و پخته نیست!”

لازم به بیان است اولین بار در سال ۱۳۷۴ شمسی در جریان بازی فوتسال جام رمضان، صدای عادل از صدا و سیما پخش شد.

 

شهرت عادل فردوسی پور

فردوسی پور با گزارش جام جهانی فوتبال در سال ۱۳۷۷ شمسی توانست خود را به همه بشناساند و از آن پس به عنوان گزارشگر بازی های زنده و مهم ایران و خارج از کشور انتخاب شد! او سپس با مجله سروش جوان، همشهری و روزنامه جام جم نیز شروع به همکاری کرد. او اکنون برای ماهنامه ورزشی انگلستان به نام “ورلد ساکر” نیز مطلب می نویسد!

عادل فردوسی پور به شهرت می رسد

ماهنامه ورزشی انگلیسی “ورلد ساکر” به خاطر فعالیت های حرفه ای به وی لقب “جان ماتسن” ایران داده است! علاوه بر این، هفته نامه “نیوز ویک” از فردوسی پور به عنوان نوزدهمین فرد قدرتمند مشهور در ایران نام برده است.

 

آغاز برنامه ی نود ؛ مهم‌ ترین برنامه درباره لیگ فوتبال ایران

نقد چالش های فوتبال ایران، کاستی ها و پلشتی ها! عادل در خرداد ماه سال ۱۳۷۸ شمسی و وقتی تنها ۲۵ سال داشت با ایده گرفتن از از یک برنامه ایتالیایی و در ادامه با موافقت مسئولان وقت صدا و سیما، برنامه نود را از شبکه سه به روی آنتن برد. در این شرایط فوتبال ایران به یک باره با هجوم پسرک جوان بلند قامتی روبه‌ رو شد که خود در این باره می‌ گوید: “من یه دیوونه ی عشق فوتبال هستم!”

برنامه تخصصی فوتبال نود او را به شهرت زیادی رساند. فردوسی پور به روز بود و اطلاعات تازه ای داشت! برای نمونه درباره ی او می گفتند: “همان مجری که می داند شب قبل بازیکنان لیورپول چه خورده اند!” او اسامی بازیکنان خارجی را درست تلفظ می کرد و در شیوه گزارشگری و خواندن اسامی، در صدا و سیما تحولی بزرگ ایجاد کرد.

برنامه نود

نود، برنامه ای که همه ی افراد از زن و مرد و فوتبالی و غیر فوتبالی می نشستند تا با لذت، آن را تماشا کنند.

 

فعالیت عادل فردوسی پور در حوزه ی نمایش

عادل در سال ۱۳۸۴ شمسی با گروه اجرایی نمایش “فنز” به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان همکاری کرد. نمایش “فنز” درباره ی یک خانواده انگلیسی بود که همگی از طرفداران متعصب تیم منچستر یونایتد بودند و پرویز پرستویی در این نمایش نقش برادر بزرگ تر را ایفا می کرد که گزارشگر رادیو بود و عادل نیز به جای او گزارش انگلیسی می کرد!

 

عادل فردوسی پور و ترجمه ی کتاب

عادل با تجربه­ ای که در روزنامه ی ابرار ورزشی داشت، توانست برای ترجمه کتاب “فوتبال در برابر دشمن” با نشریه چشمه قراردادی را امضا کند! این قرارداد در سال ۱۳۸۸ شمسی بسته شد. بعد از این کتاب، کتاب دیگری به نام “تاب جامع فوتبال” در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ شمسی که درمورد فوتبال است، منتشر کرد. سومین کتابی که عادل فردوسی ­پور ترجمه کرده است، “هنر شفاف اندیشیدن” اثر رولف دوبلی با موضوع روش ­های مدیریت بود. این کتاب در سال ۱۳۹۴ شمسی توسط نشر چشمه منتشر شد.

علاوه بر این او در سال ۱۳۹۷ شمسی کتاب “هنر خوب زندگی کردن” اثر آندره موروا است را ترجمه و منتشر کرد.

برنامه نود

ماجرای ممنوع الکاری عادل فردوسی پور

اخباری از ممنوع الکاری عادل و جواد خیابانی در سال ۱۳۸۸ شمسی به علت حمایت از محمد خاتمی و میر حسین موسوی منتشر شد و حتی کار به تعطیلی برنامه ۹۰ هم کشید! اما در نهایت با حمایت مردم او به برنامه نود بازگشت.

 

فردوسی پور و جنجال با مدیر جوان شبکه سه

اواخر مهر ماه سال ۱۳۹۷ شمسی و به دنبال به روی کار آمدن علی فروغی (متولد سال ۱۳۶۷ شمسی!) به عنوان مدیر شبکه سه سیما، حاشیه های این برنامه ورزشی شروع شد و به دستور ایشان جلوی فعالیت برنامه نود گرفته شد! با وجود اینکه وعده های مختلفی درباره ی بازگشت این برنامه به تلویزیون داده شد، اما در نهایت این برنامه پس از ۱۹ سال فعالیت، برای همیشه تعطیل شد.

هوشنگ نصیرزاده درباره ی عادل فردوسی پور می نویسد: “عادل فردوسی پور جوانی است قد بلند، عاشق فوتبال، بسیار کم رو و خجالتی، سر به زیر، کم حرف، طرفدار انتقاد، نوگرا و دارای خانواده اصیل و معتقد به اصول.”

عادل در این سال ها همیشه یک روند رو به رشد را طی کرده است و سعی کرده است به خطوط قرمز احترام بگذارد. به قول خودش: “هر گاه که کسی به این خطوط احترامی نگذارد، پرچم می زنم و بالا و پایین می پرم!”

عادل فردوسی پور

زندگی شخصی عادل فردوسی پور

شاید جالب باشد که بدانید اخبار ضد و نقیضی از ازدواج عادل و همسر او منتشر شده است! با این حال او در یکی از مصاحبه های خود گفته است: “فوتبال تمام زندگی من است و همسرم هم این موضوع را پذیرفته است.” با اینکه گفته می شود همسر عادل شمالی می باشد اما تاکنون هیچ عکسی منتشر نشده است و برخی سایت ها با سو استفاده از عکس هواداران وی، مطالب کذب و واهی منتشر می کنند!

در این میان، اخباری هم از جدایی عادل از همسرش منتشر شد که هیج گاه تکذیب و یا تایید نشد! با این حال شایعه ازدواج وی با مرجان محتشم، بازیگر معروف ایرانی نیز منتشر شده بود که این اتفاق صحت نداشت.

عادل فردوسی پور فوتبال را دوست دارد و خوب نیز بازی می کند! او شعر دوست نیز می باشد و با سپهری میانه ای خوب دارد.

یکی از ویژگی های جالب توجه عادل، تند حرف زدن او است! که بعضی اوقات به گاف هایی عجیبی هم منتهی می شود. او می گوید” “از بچگی این طور بودم خیلی هم تمرین کردم و بازم دارم تمرین می کنم که این طور نباشم! ولی در کل، خیلی تند صحبت می کنم.”

 

عادل فردوسی پور؛ پرسپولیسی یا استقلالی؟

عادل در دوره ای که در دانشگاه شریف درس می خواند، پرسپولیسی بود! اما امروز اصلا حاضر نیست به طرف خاصی متمایل شود. او می گوید: “الان دیگه اصلا برام فرق نمی کنه! الان واقعا بی طرفم، گزارشگر، یه ذره به یک تیم گرایش داشته باشه، تو کارش تاثیر میگذاره!”

عادل فردوسی پور در جشن حافظ

عادل فردوسی‌ پور؛ بهترین چهره تلویزیونی سال ۱۳۹۷ شمسی

عادل در نوزدهمین جشن حافظ تندیس بهترین چهره تلویزیونی را در میان تشویق یک‌ صدای حاضران در سالن همایش‌ های برج میلاد دریافت کرد. پژمان جمشیدی که برای اهدای این جایزه بر روی صحنه آمده بود، در سخنانی این چنین گفت: “اصلا نیازی نبود که پاکت حاوی نام برنده را به من بدهند! چرا که تنها جایزه جشن حافظ است که مردم انتخاب می‌ کنند و این‌جا دیگر حق عادل خورده نشد!”

 

آدرس اینستاگرام عادل فردوسی پور

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا