زندگینامه کامل مبینا علی‌ نسب + زندگی شخصی و اینستاگرام

آنچه درباره بیوگرافی مبینا علی‌ نسب باید بدانید.

جدول یاب ، محمد سیمری : یکی از بازی های فکری بسیار فوق العاده، بازی شطرنج می باشد. شطرنج فعالیت مغزی پیچیده‌ ای است که نیاز به تعقل، تمرکز و قدرت تصمیم‌ گیری بالایی دارد. انجام ورزش شطرنج فواید مغزی زیادی به همراه دارد. در حال حاضر در بیشتر نقاط جهان از بازی ورزش شطرنج برای پیشبرد اهداف ورزشی و آموزشی مدارس استفاده می شود. کشور ایران در بازی شطرنج، ورزشکارانی موفق و بسیار خلاق دارد! یکی از این ورزشکاران جوان و بسیار موفق، مبینا علی‌ نسب می باشد. مبینا علی‌ نسب با نام کامل مبینا علی‌ نسب علمداری متولد ۱۸ تیر ماه سال ۱۳۷۹ شمسی در شهر بابل می باشد.

مبینا علی نسب

مبینا از کودکی در اوقات فراغت خود، با اعضای خانواده‌ شطرنج بازی می کرد. در سن ۹ سالگی و با تشویق و اصرار خانواده ی خود، وارد ورزش شطرنج شد؛ اما پس از مدتی، خود به این رشته علاقمند شد و به صورت جدی آن را دنبال کرد! مبینا در این باره می گوید: “زمانی که فقط نه سال داشتم، به پیشنهاد پدرم در کلاس شطرنج شرکت کردم و به صورت تفریحی با خویشاوندان و دوستانم بازی می‌کردم! کم کم متوجه شدم که این یکی از بازی های فوق العاده جذاب می باشد که با روحیه من نیز بسیار سازگار است!”

او در ادامه می گوید: “من در زمان کودکی با شطرنج بزرگ شدم و هیچ تفریح دیگری جز شطرنج نداشتم! حتی با خانواده ی خود نیز به مسافرت نمی رفتم و خیلی سختی های دیگر را برای علاقه ام تحمل کردم!”

پدر مبینا درباره ی علاقه ی او به ورزش شطرنج می گوید: “مبینا آنقدر علاقمند به ورزش شطرنج شده بود که بیشتر وقت ها در حین بازی کردن با شطرنج، خسته می شد و خوابش می گرفت! اوگاهی اوقات حتی بیشتر از ۱۲ ساعت شطرنج بازی می کرد و به همین دلیل تمام فوت و فن های آن را آموخت!” پدر مبینا علی نسب معتقد است که ورزش شطرنج، بیش از ورزش فوتبال انرژی ورزشکاران را هدر می دهد و برخلاف عقاید برخی ها که فکر می کنند شطرنج فقط چند مهره و یک صفحه است، این گونه نیست! بلکه ورزش شطرنج انرژی زیادی را از ورزشکاران تلف می کند، چرا که بیش از ۷ ساعت ممکن است طول بکشد!

مبینا علی نسب

درباره ی تحصیلات مبینای جوان بد نیست بدانید او رشته تحصیلی تجربی را انتخاب کرده است و دیپلم تجربی گرفته است، اما به دلیل علاقه ی فراوانی که به شطرنج داشت و به سبب مسابقاتی که در آن ها شرکت می کرد، وارد دانشگاه نشد! او تصمیم دارد در دانشگاه، وارد رشته تحصیلی تربیت بدنی شود تا این تصمیم کمک کننده ی او در ورزش حرفه ای وی نیز باشد! او تصمیم دارد در آینده ای نزدیک، در دانشگاه تهران و در مقطع کارشناسی ادامه ی تحصیل دهد. مبینا در این باره می گوید: “در دانشگاه تهران سهمیه دارم ولی هنوز ثبت نام نکرده‌ ام. می‌ خواهم یک سالی استراحت کنم و از سال آینده به دانشگاه بروم.”

دعوت به تیم ملی شطرنج

جالب است بدانید به دلیل استعداد فوق العاده ی مبینا در رشته ی ورزشی شطرنج، او برای نخستین بار در سن ۱۲ سالگی به تیم ملی شطرنج بانوان ایران دعوت شد! اتفاقی بزرگ و قابل توجه.

مبینا علی نسب و مربی وی در مسابقات

حضور مبینا علی‌ نسب در مسابقات شطرنج

اولین حضور مبینا علی نسب در مسابقات قهرمانی مدارس آسیا در سال ۲۰۱۲ میلادی و در کشور سریلانکا بود! او در این مسابقات به مقام قهرمانی دست یافت. مبینا در این باره می گوید: “اوایل که وارد شطرنج شدم تنها روزی یک یا دو ساعت تمرین می‌ کردم اما رفته رفته تمریناتم بیشتر شد. اکنون روزی بیش از ۷ تا ۸ ساعت تمرین می‌ کنم! در ۱۲ سالگی هم به تیم ملی ایران وارد شدم و در اولین اعزام که مسابقات قهرمانی مدارس آسیا در سال ۲۰۱۲ میلادی در سریلانکا بود، در بخش استاندارد قهرمان و در بخش سریع به مدال برنز رسیدم.”

درخشش مبینا علی‌ نسب آغاز می شود

مبینا در سال ۲۰۱۷ میلادی، قهرمان شطرنج زنان ایران شد و به عنوان تنها نماینده ایران در مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان سال ۲۰۱۸ میلادی حاضر شد. در این مسابقات، او با غلبه بر الیزابت پتز از کشور آلمان به دور دوم رقابت‌ ها صعود کرد! اتفاقی که در شطرنج زنان ایران بی‌ سابقه بود. او در دور دوم توانست با هر دو رنگ سیاه و سفید مونیکا سوچکو، استاد بزرگ لهستانی با ریتینگ ۲۴۶۳ را شکست دهد و به جمع ۱۶ بازیکن برتر جهان راه پیدا کند!

موفقیت های مینا علی نسب

مبینا علی‌ نسب ؛ نایب قهرمان مسابقات شطرنج جوانان جهان

مبینا علی‌ نسب، نماینده شطرنج ایران در مسابقات قهرمانی شطرنج جوانان جهان (زیر ۲۰ سال) سال ۲۰۱۹ میلادی در کشور هند توانست با برتری برابر حریف خود عنوان نایب قهرمانی جهان را به دست آورد.

لازم به بیان است مبینا علی نسب برابر بی بی سارا آسائوبایوا، نایب قهرمان جوانان جهان به یک پیروزی ارزشمند دست یافت تا بتواند با کسب ۹ امتیاز، عنوان نایب قهرمانی جوانان جهان را از آن خود کند. مبینا این عنوان ارزشمند را با کسب ۷ پیروزی و ۴ تساوی و بدون باخت و با نیم امتیاز اختلاف نسبت به قهرمان به دست آورد.

در مسابقات قهرمانی شطرنج جوانان جهان (زیر ۲۰ سال) پولینا شوولوا از کشور روسیه با ۹.۵ امتیاز قهرمان شد.

مبینا درباره ویژگی لازم برای یک شطرنج باز می گوید: “آرام بودن و صبوری در شطرنج خیلی مهم است! چون بایستی برای هر بازی چندین ساعت بنشینی. اگر فردی آرام نباشد، نمی‌ تواند موفق باشد.”

مبینا علی نسب و مربی وی

زندگی شخصی مبینا علی‌ نسب

مبینا علی نسب علاوه بر ورزش شطرنج، ورزش های دیگری را هم انجام می دهد! ورزش هایی چون شنا و بدنسازی. او می گوید برای اینکه از یکجا نشینی خسته نشوم و بتوانم بدنم را نیز آماده نگه دارم، بایستی تحرک داشته باشم و به همین دلیل به کلاس های شنا و بدنسازی می روم تا بتوانم فیزیک بدنی خود را نیز آماده نگه دارم!

نکته ی جالب توجهی که لازم است بدانید این است که مبینا با هزینه خود در مسابقات قهرمانی بانوان جهان در کشور روسیه شرکت کرد! او حتی هزینه سرپرست خود (یعنی شادی پریدر) را نیز تقبل کرد! چیزی در حدود ۲ هزار دلار یا کمی بیشتر! مبینا در این باره می گوید: “دقیق نمی‌دانم. به من گفتند که باید با هزینه خودم به مسابقات بروم! از طرفی هم تنها که نمی‌ توانستم به این مسابقات بروم؛ پس خانواده ام مجبور شد که هزینه ی سرپرست را نیز بدهد! فدراسیون شطرنج گفته بود که قبل از من هم هر کسی به این مسابقات رفته است، هزینه‌ های خود را، خودش پرداخت کرده است!”

مبینا در یکی از مصاحبه های خود درباره پول و شهرت می گوید: “پول و شهرت اهمیت دارند اما نه آن‌ قدر که همیشه بخواهم به آن‌ ها فکر کنم! بیشتر موفقیت و پیشرفت برایم مهم است. پول هم قطعا مهم است، چون با توجه به درآمدی که دارم، می‌ توانم در مسابقات مختلف حضور پیدا کنم.”.

مبینا علی نسب

افتخارات و جوایز مبینا علی‌ نسب

  • قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۶ میلادی در کشور مغولستان
  • نایب قهرمانی جوانان آسیا ازبکستان در سال ۲۰۱۷ میلادی
  • قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۷ میلادی
  • قهرمانی جوانان آسیا ۲۰۱۸ میلادی
  • قهرمانی جوانان جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی

 

آدرس اینستاگرام مبینا علی نسب

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا