زندگینامه کامل هوشنگ ابتهاج و همسرش + زندگی شخصی و آثار

در این مطلب، پیرامون زندگینامه کامل هوشنگ ابتهاج و همسرش توضیحات بیشتری خواهیم داشت! با ما همراه باشید. هوشنگ ابتهاج با نام کامل ” امیر هوشنگ ابتهاج سمیعی گیلانی ” ، شاعر متولد متولد ۶ اسفند ماه سال ۱۳۰۶ شمسی در شهر رشت می باشد. مادر وی،فاطمه رفعت و پدر وی نیز آقاخان ابتهاج ، رئیس بیمارستان پورسینای شهر رشت بود، ابتهاج فرزند اول خانواده ی خود بود؛ او همچنین سه خواهر کوچک تر از خود دارد.

زندگینامه کامل هوشنگ ابتهاج

ابتهاج تا سال آخر متوسطه در مدارس عنصری ، قاآنی، لقمان و شاهپور شهر رشت درس خواند و برای سال پنجم متوسطه به شهر تهران آمد و در دبیرستان تمدن مشغول به تحصیل شد و فارغ التحصیل این مدرسه نیز بود!

ماجرای سرودن اولین مجموعه شعر

هوشنگ ابتهاج در سال ۱۳۱۸ شمسی با موسیقی و سرودن شعر به ویژه غزل آشنا شد. ابتهاج در سال ۱۳۲۵ شمسی و وقتی تنها ۱۹ سال، سن داشت به عشق دختر مورد علاقه ی خود به نام ” گالیا ” که دختری ارمنی بود و در رشت نیز سکونت داشت، اولین مجموعه شهر خود را به نام ” نخستین نغمه ها ” منتشر کرد. لازم به بیان است بعدها که کشور ایران درگیر جنگ و بحران شد، شعری با اشاره به همان روابط عاشقانه‌ ی خود با گالیا سرود!

زندگینامه کامل هوشنگ ابتهاج

ماجرای ورود ابتهاج به رادیو

او برای مدتی به عنوان مدیر کل شرکت دولتی سیمان شهر تهران به کار اشتغال داشت. هوشنگ ابتهاج از سال ۱۳۵۰ شمسی و وفتی ۴۴ ساله بود، سرپرست برنامه ی ” گل ها ” را در رادیو ایران عهده دار شد و در ادامه ی فعالیت های خود، برنامه موسیقیایی ” گلچین هفته ” را پایه گذاری کرد. او در سال ۱۳۵۷ شمسی و بعد از حوادث میدان ژاله به همراه محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی و حسین علیزاده در ۱۷ شهریور ماه سال ۱۳۵۷ شمسی از رادیو استعفا داد!

ابتهاج متخلص به ” ه.الف سایه ” با سرودن شعرهای احساسی، فعالیت خود را آغاز کرد، اما با کتاب ” شبگیر ” که حاصل سال‌ های پر تب و تاب پیش از سال ۱۳۳۲ شمسی است، به شعر اجتماعی روی آورد!

زندگینامه کامل هوشنگ ابتهاج

ابتهاج پس از انتشار ” نخستین نغمه ها ” در سال ۱۳۲۵ شمسی، مجموعه شعر ” سراب ” در سال ۱۳۳۰ شمسی را منتشر کرد و تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در مجموع هفت کتاب از شعرهای وی منتشر شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ۵ جلد کتاب او چاپ شد.

ابتهاج در سال ۱۳۴۶ شمسی به شعرخوانی بر آرامگاه حافظ در جشن هنر شیراز می‌ پردازد، که دکتر باستانی پاریزی در سفرنامه معروف خود یعنی از پاریز تا پاریس، استقبال شرکت کنندگان و هیجان آن‌ ها را پس از شنیدن اشعار وی این چنین شرح می‌ دهد و می‌ نویسد: ” تا قبل از آن هرگز باور نمی‌ کرده‌ ام که مردم از شنیدن یک شعر نو تا این حد هیجان زده شوند! “

زندگی شخصی هوشنگ ابتهاج

ابتهاج در سال ۱۳۳۷ شمسی و وقتی ۳۱ ساله بود با آلما مایکیال ازدواج کرد. حاصل این ازدواج، چهار فرزند به نام های یلدا متولد سال ۱۳۳۸ شمسی، کیوان متولد سال ۱۳۳۹ شمسی، آسیا متولد سال ۱۳۴۰ شمسی و کاوه متولد سال ۱۳۴۱ شمسی می‌ باشد.

بد نیست بدانید ابتهاج در گذشته طرفدار کمونیست ها و عضو حزب توده ایران بوده است! البته وی در این باره می گوید: ” عضو حزب توده نبودم! من همیشه سوسیالیست بودم و به توده ای ها احترام می گذاشتم. ” در این بین، بسیاری از کارشناسان برآیند شعرهای ابتهاج را وابستگی او به حزب توده ایران می دانند!

هوشنگ ابتهاج هم‌ اکنون ۹۰ ساله است و در شهر کلن کشور آلمان زندگی می‌ کند. ابتهاج در این باره می گوید: ” رفتن من به آلمان اجبار نبود، اول یکی از بچه هایم رفت آلمان، بعد زنم رفت که بچه ام تنها نباشد، بعد بچه های دیگر رفتند، یک مدتی هم من ممنوع الخروج بودم، بالاخره من هم در سال ۱۳۶۴ شمسی رفتم! من مهاجرت نکردم و گاهی تهران هستم. “

هوشنگ ابتهاج و همسرش

ابتهاج درباره ی خود و زندگی خود می گوید: ” در طول روز، دو یا سه ساعت بیشتر نمی خوابم، صبح خیلی زود بیدار می شوم، چایی درست می کنم و با کمی نان خشک صبحانه می خورم. روزها می نشینم تلویزیون تماشا می کنم و می بینم دنیا روز به روز دیوانه تر می شود! بعد ناهار می خورم و دوباره دیوانگی دنیا را تماشا می کنم که بدانم آخر این دیوانگی دنیا به کجا خواهد کشید! بعد شب هم کمی می روم و می خوابم، ویروس شعر گفتن هم همیشه هست و هر از گاهی چیزهایی می نویسم! “

ابتهاج در مصاحبه ای می گوید: ” من همه جا خودم هستم! همان طور در تهران زندگی می کنم که اینجا زندگی می کنم. “

منزل شخصی هوشنگ ابتهاج که از منازل سازمانی شرکت سیمان است، در سال ۱۳۸۷ شمسی با نام ” خانه ارغوان ” به ثبت سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی رسید! دلیل این نام گذاری وجود درخت ارغوان معروف در حیاط این خانه است، که سایه شعر معروف ” ارغوان ” خود را برای آن درخت گفته‌ است.

آثار هوشنگ ابتهاج

  • نخستین نغمه‌ ها، سال ۱۳۲۵ شمسی
  • سراب، سال ۱۳۳۰ شمسی
  • سیاه مشق، فروردین سال ۱۳۳۲ شمسی
  • شبگیر، مرداد سال ۱۳۳۲ شمسی
  • زمین، دی سال ۱۳۳۴ شمسی
  • چند برگ از یلدا، آبان سال ۱۳۴۴ شمسی
  • یادنامه، مهر سال ۱۳۴۸ شمسی (ترجمه شعر تومانیان شاعر ارمنی، با همکاری نادرپور، گالوست خاننس و روبن)
  • تا صبح شب یلدا، مهر سال ۱۳۶۰ شمسی
  • یادگار خون سرو، بهمن سال ۱۳۶۰ شمسی
  • حافظ به سعی سایه (دیوان حافظ با تصحیح ابتهاج)
  • تاسیان مهر سال ۱۳۸۵ شمسی (اشعار ابتهاج در قالب نو)
زندگینامه کامل هوشنگ ابتهاج

در انتها لازم به بیان است از مهم‌ترین آثار هوشنگ ابتهاج، تصحیح او از غزل‌ های حافظ است که با عنوان ” حافظ به سعی سایه ” و برای اولین بار در سال ۱۳۷۲ شمسی توسط نشر کارنامه به چاپ رسید و بار دیگر با تجدیدنظر و تصحیحات تازه منتشر شد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
3 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
سید علی
سید علی
2 سال قبل

ایشون یکی از شاعران گرانقدر ایران زمین هستند ولی خوب مورد بی مهری قرار گرفتند با پروفسور سمیعی نسبتی دارند؟

حمید آشوری
حمید آشوری
3 سال قبل

منزل ایشان سازمانی نبوده و خودشان ساخته‌اند

ماموستا:علی احمدروشنی:آسورا
ماموستا:علی احمدروشنی:آسورا
3 سال قبل

جناب ابتهاج مایه فخرومباهات ایران هستن /من شخصا بەشعرهای ایشان ارادت دارم بعنوان یک نویسنده تاریخ ایران باستان کوردزبان هستم ولی من خودم رو آریایی میدانم بە اساطیرفرهنگی ایران افتخارمیکنم /ماموستاآسوراکردستانی /خدممت گذارتاریخ ایران زمین/۰۹۱۸۹۷۲۱۷۹۶/

دکمه بازگشت به بالا