زندگینامه کامل پرهام مقصودلو + زندگی شخصی و اینستاگرام

جدول یاب ، محمد سیمری : پرهام مقصودلو ، پسری جوان که نام او را این روزها بسیاری می شنویم! پرهام در سکوت خبری با پیروزی های پی در پی، شگفتی ساز شطرنج ایران شده است. با ما همراه باشید تا با زندگی این پسر نابغه آشنا شویم.

پرهام مقصودلو

 

کودکی پرهام مقصودلو

پرهام مقصودلو متولد ۲۲ مرداد سال ۱۳۷۹ شمسی در گرگان می باشد. پرهام مقصودلو در یک خانواده فرهنگی رشد یافته است؛ پدر او کارمند بانک و مادرش نیز معلم آموزش و پرورش می باشد.

پرهام بازی شطرنج را از نه سالگی شروع کرده است. علی مقصودلو، پدر پرهام درباره ی چگونگی آشنایی پرهام با ورزش شطرنج چنین می گوید: “پرهام زمانی که ۹ ساله بود، در خانه با وی شطرنج بازی می کردم و زمانی که متوجه شدم به این ورزش علاقه ی زیادی دارد، او را برای آموزش در کلاس شطرنج ثبت نام کردم. شاید بایستی از سنین پایین تر وی را ثبت نام می کردیم زیرا او به همین خاطر، مسابقات بسیاری را از دست داد! پرهام کمتر از سه ماه سطح خود را افزایش داد و در مسابقات شهرستانی مقام نخست را کسب کرد و بعد از شش ماه نیز در استان گلستان قهرمان شد.

اوایل که با او بازی می کردم، شکستش می دادم اما هر چه که سطح او بالاتر می رفت، پیروزی بر او سخت تر می شد و پس از چندی او مرا نیز شکست می داد تا اینکه حالا دیگر با من بازی نمی کند و می گوید پدر تو ضعیف هستی!”

او پس از ثبت‌ نام در کلاس شطرنج، اصول اولیه شطرنج را نزد اولین مربی‌ خود یعنی آقای منوچهری فرا گرفت و توانست در مدت بسیار کوتاهی، قهرمان شطرنج استان گرگان شود. پرهام در سال ۱۳۹۴ شمسی در حالی که در آستانه ی قهرمانی مسابقات کشوری بود، در نهایت پس از علیرضا فیروزجا و آرین غلامی بر روی سکوی سوم ایستاد!این اتفاق ادامه نداشت و در سال‌ های ۱۳۹۵شمسی و ۱۳۹۶شمسی قهرمان شطرنج ایران شد!

زندگینامه کامل پرهام مقصودلو

پرهام مقصودلو در در تیر ماه سال ۱۳۹۵ شمسی و در جام ستارگان در شهر انزلی توانست با عبور از ریتینگ ۲۵۰۰ نورم‌ های استاد بزرگی‌ خود را تکمیل کند؛ پرهام در تورنمنت جام ستارگان که در شهر انزلی برگزار شد با حضور شطرنج بازانی از سراسر نقاط دنیا از جمله نایجل شورت انگلیسی نایب قهرمان شطرنج جهان به نیکی درخشید! مقصودلو در بخش شطرنج برق‌ آسا توانست او را شکست داد.

در شهریور سال ۱۳۹۵ شمسی توسط فدراسیون جهانی شطرنج به صورت رسمی به درجه ی استاد بزرگی رسید. استاد بزرگی با سن ۱۶ سال و ۱ ماه!!! اتفاقی عجیب و باور نکردنی. لازم به بیان است احسان قائم مقامی، در ۱۷ سالگی استاد بزرگ شطرنج ایران شد؛ با این حساب پرهام مقصودلو، رکورددار کشور ایران است. علاوه بر این، او اولین شطرنج باز اهل استان گلستان است که به درجه ی عالی استاد بزرگ دست یافته است.

درخشش های پی در پی او سبب شد تا وی به عنوان جوان ترین استاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران شناخته شود؛ رکوردی که در فروردین سال ۱۳۹۷ شمسی توسط علیرضا فیروزجا شکسته شد. لازم به بیان است علیرضا فرجا در هنگام شکست این رکورد تنها ۱۴ سال و ۱۰ ماه، سن داشته است!

 

پرهام مقصودلو و حضور در المپیاد جهانی شطرنج

پرهام نخستین حضور خود را در المپیاد جهانی شطرنج، که معتبرترین رویداد تیمی جهان شناخته می شود می‌ شود، در شهریور سال ۱۳۹۵ شمسی تجربه کرد. در توضیح این رقابت ها چنین می توان گفت که او روی میز ۲ نشست و توانست رقابت‌ ها را بدون شکست پشت سر بگذارد و ریتینگ خود را نیز افزایش دهد! ایران با درخشش پرهام مقصودلو و دیگر بازیکنان نوجوان با قرار گرفتن در جایگاه شانزدهمی جهان، بهترین نتیجه خود در تاریخ به دست آورد و قهرمان دسته ی B رقابت‌ های جهانی  شد. پرهام تاکنون بیش از عدد سن خود، برای استان و کشور افتخار آفرینی کرده است!

زندگینامه پرهام مقصودلو

پرهام مقصودلو سپس در المپیاد نوجوانان جهان به دو مدال خوش رنگ طلا دست یافت و به همراه ایران، قهرمان جهان شد. موفقیت های او ادامه داشت تا اینکه او پس از سال‌ ها توانست در آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی مقام نخست مسابقات بین‌ المللی شطرنج در شهر مومبای کشور هند را به خود اختصاص دهد.

در این رقابت ها ویشی آناند، قهرمان سابق جهان، جایزه پرهام مقصودلو را به او تقدیم کرد تا به گفته ی خود او، روزی به یادماندنی در شطرنج او رقم خورده باشد! قهرمانی در جام یادبود مارگاریان و همچنین نتیجه ی قابل قبول در سوپر تورنمنت معتبر ایروفلوت در کشور روسیه باعث شد تا پرهام سرانجام در رده‌ بندی فیده در ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی از ریتینگ ۲۶۰۰ عبور کند و در جایگاه دهمی بازیکنان جوان جهان قرار گیرد.

لازم به بیان است پیش از این احسان قائم مقامی و الشن مرادی موفق به عبور از ریتینگ ۲۶۰۰ شده بودند! پرهام که مهارت خاصی در رقابت‌ های برق‌آسا یا بلیتس دارد، در بخش بلیتس رقابت‌ های ایروفلوت موفق به شکست سرگی کاریاکین، نایب قهرمان جهان شد که این اتفاق، نتیجه ی بسیار درخشانی برای وی بود. عملکرد خوب او در بلیتس باعث شد، ریتینگ او به عدد خیره‌ کننده ی ۲۷۱۳ برسد.

شاید این سوال برای تان پیش آید که فیده چیست؟ در پاسخ بایستی گفت فیده، فدراسیون بین‌ المللی شطرنج می باشد که در ۲۰ ژوئیه سال ۱۹۲۴ میلادی در شهر پاریس تاسیس شد. رئیس فدراسیون بین‌ المللی شطرنج از سال ۱۹۹۵ میلادی تاکنون کیرسان ایلیومژینوف است، که مقام ریاست‌ جمهوری جمهوری کالمیکیا در فدراسیون روسیه را نیز بر عهده دارد.

دفتر مرکزی فدراسیون بین‌ المللی شطرنج در شهر آتن در کشور یونان قرار دارد.

موفقیت های پرهام مقصودلو

 

موفقیت های پرهام مقصودلو همچنان ادامه دارد

پرهام در مسابقات مسترز شارجه در سال ۲۰۱۸ میلادی با هزینه ی شخصی شرکت کرد. هفت پیروزی پیاپی برابر بزرگان شطرنج دنیا، باعث شد تا توجه جهانیان به درخشش نوجوان نابغه ی ایرانی جلب شود.

پولگار، اسطوره ی شطرنج بانوان جهان چندین و چند بار در توئیتر خود به عملکرد جادویی پرهام مقصودلو اشاره کرد. پرهام در شارجه در حضور ۷ سوپر استاد بزرگ با ریتینگ بالای ۲۷۰۰، با اقتدار تمام، قهرمان شد و ریتینگ خود را به عدد ۲۶۳۶ افزایش داد! جالب است بدانید از جمله دیدارهای او پیروزی با مهره سیاه برابر گاوین جونز انگلیسی، نویسنده ی کتاب پر فروش “چگونه بر دفاع سیسیلی غلبه کنیم” بود که اتفاقا با همان دفاع سیسیلی شطرنج‌ باز نامدار انگلیسی تبار با ریتینگ ۲۶۷۵ را مقهور قدرت خویش کرد!

پرهام مقصودلو در مسابقات شطرنج قهرمانی جوانان جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی به میزبانی کشور ترکیه، شرکت کرد و توانست با ۹ پیروزی، یک تساوی و یک شکست به مقام قهرمانی این رقابت ها دست یابد. تنها باخت مقصودلو در این رقابت‌ ها در دور پایانی بود؛ البته عنوان قهرمانی پرهام تثبیت شده بود و خطری او را تهدید نمی کرد.

مقصودلو در این رقابت‌ها به لایو ریتینگ ۲۶۹۰ دست یافت.[۱۶] درخشش در این مسابقات پرهام را به جمع ۱۰۰ شطرنج باز برتر جهان رساند. پرهام با موفقیت های پی در پی، در اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی توانست در رده ی چهارم جوانان شطرنج باز جهان و در رده دوم شطرنج‌ بازان ایران قرار گیرد.

افتخارات پرهام مقصودلو

  • قهرمان شطرنج ایران، سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶
  • قهرمان مسابقات آزاد مومبای هند، دی ماه سال ۱۳۹۶
  • قهرمان مسابقات جام یادبود مارگاریان، دی ماه سال ۱۳۹۶
  • قهرمان مسابقات مسترز شارجه، فروردین ماه سال ۱۳۹۷
  • قهرمان مسابقات شطرنج قهرمانی جوانان جهان، شهریور ماه سال ۱۳۹۷
  • قهرمان مسابقات لئون اسپانیا، تیرماه سال ۱۳۹۸

آدرس اینستاگرام پرهام مقصودلو

http://www.instagram.com/parhammaghsoodloo

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا