مخترع ماوس کامپیوتر چه کسی بود؟ | زندگینامه داگلاس انگلبارت

جدول یاب: اختراع ماوس برای رایانه‌ها، ‌تحولی بزرگ در تاریخچه محاسبات رایانه‌ای بوده است. اختراع این ابزار کوچک و پر‌کاربرد، منجر به آن شد که رایانه‌ها از ماشین‌های بسیار تخصصی که تنها متخصصان و دانشمندان، قابلیت برقراری ارتباط و کار کردن با آن‌ها را داشتند، تبدیل به ابزارهایی ساده شوند که تقریباً همه می‌توانند از آن بهره بگیرند.

در حقیقت «داگلاس انگلبارت» (Douglas Engelbart) در سال ۱۹۶۴ با اختراع ماوس روش کار رایانه‌ها را برای همیشه تغییر داد.نخستین ماوس تاریخ از یک بدنه چوبی، یک صفحه مدور و دو چرخ فلزی تشکیل شده بود که با صفحه‌ای که ماوس‌ روی آن قرار می‌گرفت، ارتباط برقرار می‌کردند. این اختراع در نوامبر ۱۹۷۰ به ثبت رسید تا دنیای رایانه تحولی بزرگ‌ به خود ببیند.


هنگامی که انگلبارت ‌روی ‌طراحی و ساخت نخستین ماوس کار می‌کرد، در مؤسسه تحقیقاتی و پژوهشی استنفورد، وابسته به دانشگاه استنفورد، مشغول به کار بود. وی برای نخستین بار ماوس را این‌ گونه تعریف کرد: نماگر موقعیت مکانی X-Y ‌روی صفحه نمایش. هشت سال بعد در ۱۹۷۲ «بیل انگلیش»، آنچه در ماوس‌های نسل بعد دیدیم، یعنی غلتک ماوس را به این طراحی افزود که با چرخ‌های فلزی ماوس انگلبارت جایگزین شد و می‌توانست ‌حرکت را در همه جهات ممکن رصد و ثبت کند.
این ماوس برای نخستین بار در سال ۱۹۷۳ در موسسه Xerox Alto مورد استفاده قرار گرفت. اما در آن زمان ‌از آن استقبال نشد تا آنکه استیو جابز، اعجوبه شرکت اپل این ایده را به گونه‌ای خلاقانه تغییر داد که اکنون استفاده از رایانه‌ها بدون ماوس دشوار و طاقت‌فرساست.

 

زندگی نامه داگلاس انگلبارت

انگلبارت در سال ۱۹۲۵ در شهر پورتلند آمریکا متولد شد. در جنگ جهانی دوم به نیروی دریایی ملحق شد و بمدت دو سال بعنوان تکنسین رادار در فیلیپین به انجام وظیفه پرداخت. پس از پایان جنگ به دانشگاه رفت و با درجه کارشناسی مهندسی برق فارغ‌التحصیل شد و در ادامه در کمیته “رایزنی ملی هوانوردی آمریکا” (NACA) مشغول به فعالیت شد. او در سالهای ۱۹۵۳ و ۱۹۵۵ موفق به اخذ مدارک کارشناسی ارشد و دکترای مهندسی برق از دانشگاه کالیفرنیا گردید.

وی در سال ۱۹۵۷، به مؤسسه بین‌المللی SRI که در آن زمان به Stanford Research Institute مشهور بود و بیش از یک دهه عمر داشت، رفت. در سال ۱۹۶۰ در این مؤسسه، یک مرکز تحقیقاتی با نام ARC را راه‌اندازی کرد و تا ۱۹۷۷ ریاست آن مرکز را بر عهده داشت. در همین مرکز بود که انگلبارت، در سال ۱۹۶۳ ایده موشواره را مطرح کرد.

هر چند که آن ایده، انقلابی در صنعت کامپیوترهای شخصی ایجاد نمود اما سالها طول کشید که موشواره در معرض دید و استفاده عموم مردم قرار گیرد.

در سال ۱۹۸۶ در کنفرانسی در سانفرانسیسکو، انگلبارت ایده‌های ابرمتن، ویرایش آنی متن، استفاده از چند پنجره و کنفرانس تلفنی را مطرح کرد. ضمن اینکه در این کنفرانس او سه دستگاه را که با یکدیگر برای کنترل یک کامپیوتر کار می‌کردند، نشان داد. انگلبارت خطاب به حاضرین گفت: “ما یک دستگاه اشاره گر بنام موشواره، یک صفحه کلید استاندارد و یک مجموعه کلید مخصوص داریم. ”

در دنیای کامپیوترهای غول پیکر Main-Frame که با صفحه کلید کنترل می‌شدند موشواره ایده جدیدی بود. انگلبارت در پاسخ به فردی که دلیل انتخاب نام Mouse را پرسیده بود گفت: “من نمی‌دانم چرا اسم آنرا Mouse گذاشتیم. بعضی موقع‌ها از این بابت پوزش می‌خواهم. از ابتدا با این اسم شروع شد و ما هیچوقت تغییرش ندادیم. ”

یک سال بعد مرکز تحقیقاتی ARC به جهت تلاشهای او در دنیای کامپیوتر به دومین نقطه ارتباطی پروژه Arpanet که شکل اولیه اینترنت امروزی بود، تبدیل شد.

اکنون پس از گذشت دهها سال از اختراع موشواره این دستگاه کوچک همچنان از ملزومات کامپیوترهای شخصی محسوب می‌شود. او به سبب تلاشهایش جوایز و نشان‌های متعددی را دریافت کرد. از جمله آنها می‌توان به مدال ملی فناوری در سال ۲۰۰۰ و جوایز Lemelson-MIT و جایزه Turing در سال ۱۹۷۷ اشاره کرد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا