زندگی نامه کامل بروسلی + علت اصلی مرگ و عکس

بروسلی رزمی‌کار و بازیگر محبوب آمریکایی-هنگ‌کنگی است که در فیلم‌های اکشنی نظیر «اژدها وارد می‌شود» به ایفای نقش پرداخته است. امروز قصد داریم زندگی نامه بروسلی را مورد بررسی قرار دهیم. بروسلی (Bruce Lee) با نام کامل لی جن فان (Lee Jun-fan) در محله چینی‌های سانفرانسیسکو در سال ۱۹۷۰ متولد شد؛ البته خانواده وی پس از تولد او به هنگ‌کنگ مهاجرت کردند، ولی در نهایت او برای تحصیلات آکادمیک دوباره در سن ۱۸ سالگی به کشور آمریکا برگشت. بروس لی در ۱۳ سالگی هنرهای رزمی را زیر نظر استاد بزرگ کونگ‌فو «ییپ‌ من» فراگرفت؛ اما با ورود به آمریکا سبک خاص خودش به اسم «جان فن کونگ‌فو» یا همان «جیت کاندو»را ابداع کرد. علاوه بر این او سابقه حضور در فیلم‌های رزمی نظیر «خشم اژدها»، «اژدها وارد می‌شود» و «بازگشت اژدها» را نیز در کارنامه خود دارد.

بروسلی

بیوگرافی بروسلی

بروسلی در ۶ آذر سال ۱۳۱۹ در شهر سانفرانسیسکو در کالیفرنیا به دنیا آمد. پدر و مادر وی به نام‌های «لی هو چون» و «گریس هو» اصالت چینی داشتند و پس از گذشت ۳ ماه از تولد فرزند خود به هنگ‌کنگ بازگشتند. پدر لی در زمینه خوانندگی اوپرا فعالیت می‌کرد و مادر وی از چینی‌های آلمانی تبار بود. به نظر می‌رسد نام انگلیسی بروس را پرستاران بیمارستان سانفرانسیسکو برای او انتخاب کرده باشند؛ چراکه اعضای خانواده در زمان کودکی او هیچ‌گاه از نام بروس استفاده نمی‌کرده‌اند. لی در زمان کودکی در فیلم‌های زیادی نقش‌آفرینی کرد و در زمینه رقص و شعرسرایی نیز فعالیت داشت.

بروس لی در ۱۳ سالگی به خاطر ملیت چینی خود توسط برخی از دانش‌آموزان انگلیسی زبان مدرسه مورد تمسخر قرار گرفت. برای همین او وارد باند خلافکاران خیابانی شد؛ اما سرانجام تصمیم گرفت که علاقه اصلی خود یعنی کونگ‌فو را زیر نظر استاد «ییپ من» فرابگیرد. لی به خاطر مبارزات خیابانی چند باری توسط پلیس دستگیر شد و در نهایت با تصمیم پدر در اواخر دهه ۴۰ میلادی به آمریکا سفر کرد و در کنار خواهر و دوستان خانوادگی خود به آموزش رقص مشغول شد. وی پس از به اتمام رساندن دوران دبیرستان برای تحصیل در رشته‌های نمایشنامه‌نویسی و فلسفه وارد دانشگاه واشنگتن شد و همزمان قدم در عرصه مربی‌گری کونگ‌فو گذاشت و چند سال بعد نیز مدرسه هنرهای رزمی خود را افتتاح کرد.

همسر و فرزندان بروسلی

بروسلی

بروسلی در زمان تحصیل در دانشگاه واشنگتن با دختری به نام لیندا امری آشنا شد و در آگوست ۱۹۶۴ میلادی با وی ازدواج کرد. ثمره این ازدواج دو فرزند به نام‌های برندون و شانون لی بود. لیندا پس از مرگ بروس لی سعی در زنده نگاه داشتن سبک رزمی «جیت کاندو» داشت و کتاب‌هایی نظیر «بروسلی تنها مردی که شناختم» و «داستان بروس لی» را برای یادبود وی نوشت. فرزند اول وی برندون لی در کودکی اصول هنرهای رزمی را از پدر آموخته بود و در فیلم‌هایی نظیر «میراث خشم»، «مبارزه نهایی در توکیوی کوچک» و «آتش تند» نقش‌آفرینی کرد. سرانجام برندون هنگام فیلمبرداری فیلم کلاغ اشتباهاً بر اثر ضرب گلوله اسلحه کشته شد.

دختر وی به نام شانون لی نیز پس از فراگیری هنرهای رزمی و سبک جیت کاندو در فیلم‌هایی نظیر «تیغ»، «ولتاژ بالا» و «اژدها» بازی کرد.

فیلم های بروسلی

بروسلی برای بازی در فیلم «رئیس بزرگ» یا همان «مشت خشم» به همراه خانواده به هنگ‌کنگ بازگشت. این فیلم در سال ۱۹۷۱ میلادی (۱۳۵۰ شمسی) روی پرده سینما رفت. لی همچنین در مجموعه تلویزیونی «زنبور سبز» به نقش‌آفرینی پرداخت که در آن زمان رکورد فروش را در هنگ‌کنگ شکست. در ادامه فیلم‌های معروف بروس لی را مرور خواهیم کرد.

رئیس بزرگ

فیلم سینمایی رئیس بزرگ اولین تجربه سینمایی لی به شمار می‌رود. این فیلم به کارگردانی لو وی و تهیه‌کنندگی ریموند چو در سال ۱۹۷۱ میلادی در سینماهای کشور هنگ‌کنگ اکران شد و رکورد فروش فیلم‌های سینمایی این کشور را شکست. علاوه بر بروسلی بازیگران دیگری نظیر ماریا یای، جیمز تین و نورا میائو نیز در فیلم رئیس بزرگ نقش‌آفرینی کرده‌اند. فیلم رئیس بزرگ در سال ۱۹۷۳ میلادی در سینماهای ایالات متحده آمریکا اکران شد.

داستان فیلم از این قرار است که کاراکتر چنگ چائو با بازی بروس لی به همراه عموی خود به تایلند می‌روند تا در کنار بقیه خویشاوندان خود در یک کارخانه یخ‌سازی کار کنند. چنگ پس از مدتی متوجه می‌شود که رئیس این کارخانه مواد مخدر را قاچاق می‌کند. رئیس کارخانه به همراه پسرش سعی می‌کنند افرادی که از این قضیه بو برده‌اند را به قتل برسانند. آن‌ها دو پسر عموی چنگ را کشته و جنازه‌ها را درون یخ قرار می‌دهند؛ ولی در نهایت چنگ برای پیدا کردن دختر عمویش با افراد و پسر رئیس مبارزه کرده و آن‌ها را شکست می‌دهد.

خشم اژدها

بروسلی

فیلم مشت خشم که در ایران با نام «خشم اژدها» و در آمریکا با نام «ارتباط چینی» نیز شناخته می‌شود، دومین فیلم سینمایی بروسلی به شمار می‌رود که در سال ۱۹۷۲ میلادی در هنگ‌کنگ روی پرده سینما رفت. لو وی کارگردان این فیلم رزمی بار دیگر بروسلی را برای نقش اول انتخاب کرد. کاراکتر چِن زِن (با بازی بروسلی) با حرکات رزمی خارق‌العاده بار دیگر توانست توجه علاقه‌مندان فیلم‌های اکشن را به خود جلب کند.

داستان فیلم قصه جوان رزمی کاری را روایت می‌کند که در جستجوی قاتل استاد خود در بین اعضای ژاپنی باشگاه سوزوکی می‌گردد. او در این راه ابتدا شاگردان و استاد باشگاه را می‌کشد، سپس سوزوکی برای مقابله با او یک رزمی کار را استخدام می‌کند؛ اما چن قهرمان روس را هم از سر راه برمی‌دارد و در انتها انتقام استادش را از سوزوکی می‌گیرد. از بازیگران دیگر فیلم خشم اژدها می‌توان به نورا میائو، رابرت بیکر، ریکی هاشیمیتو و تی‌ین فنگ اشاره کرد. این فیلم در مجموع ۱۷ میلیون دلار در آمریکا فروش داشت.

بازگشت اژدها

بروسلی پس از بازی در دو اثر سینمایی، فیلم‌نامه بازگشت اژدها (راه اژدها) را نوشت و خود نیز پس از مدتی تصمیم به کارگردانی آن گرفت. این فیلم در سال ۱۹۷۲ میلادی در شهر رُم کشور ایتالیا فیلمبرداری شد و با واکنش مثبت اهالی سینما روبرو گردید. از بازیگران این فیلم می‌توان به خود بروسلی در نقش اول، نورا میائو، چاک نوریس (شاگرد بروس لی)، رابرت وال و مالیسا لونگو اشاره کرد.

اژدها وارد می شود

بروسلی

فیلم اژدها وارد می‌شود یکی از برترین فیلم‌های مبارزه‌ای تاریخ به شمار می‌رود که در سال ۱۹۷۳ میلادی (۱۳۵۲ شمسی) روی پرده سینما رفت. این فیلم با کارگردانی رابرت کلوز و درخشش بازیگرانی نظیر بروس لی، جان ساکسون و جیم کلی فروش فوق‌العاده‌ای در گیشه بدست آورد؛ البته خود لی در زمان اکران فیلم در قید حیات نبود. در این فیلم لی در جستجوی قاتلان خواهر خود است و با اتکا به هنرهای رزمی تمام آن‌ها را شکست می‌دهد.

بازی مرگ

بروسلی

پروژه فیلمبرداری فیلم سینمایی بازی مرگ در سال ۱۹۷۳ میلادی (۱۳۵۹ شمسی) شروع شد، اما با مرگ ناگهانی لی متوقف شد. سرانجام در سال ۱۹۷۸ میلادی با کمک سکانس‌های قدیمی و جایگزینی کیم تای چونگ به عنوان بدل‌کار، این اثر به اتمام رسید. لی در این فیلم نقش یک بازیگر معروف فیلم‌های رزمی را بازی می‌کند که به یک باند مافیا دعوت می‌شود. وقتی او درخواست عضویت در آن گروه تبهکار را رد می‌کند، اعضای آن تصمیم به قتل او می‌گیرند. کارگردان فیلم بازی مرگ رابرت کلوز آمریکایی است و از بازیگران حاضر در آن می‌توان به یوئن بیائو، کریم عبدالجبار، رابرت وال، چاک نوریس و روی چیائو اشاره کرد. چند سال بعد قسمت دوم این فیلم نیز با عنوان بازی مرگ ۲ به کارگردانی نگ سی-یوئن ساخته شد. لی در این فیلم نیز با استفاده از سکانس‌های قدیمی و جایگزینی بدل‌کار حضور داشت.

علت مرگ بروس لی

بروسلی

برخلاف تصور عموم که معمولاً دنبال قاتل بروسلی در اینترنت می‌گردند، باید گفت که درواقع براندون‌ لی، پسر بروسلی با شلیک اسلحه درگذشته است. لی در سال ۱۹۷۰ میلادی به دلیل تمرین‌های فشرده ورزش‌های رزمی دچار عارضه دیسک کمر می‌شود و به همین خاطر پزشکان ادامه فعالیت ورزشی را برای او ممنوع می‌کنند؛ اما او همچنان با داروی کورتیزون درد کمر خود را مهار می‌کند.

او دو ماه قبل از فوت در جریان صداگذاری فیلم اژدها وارد می‌شود دچار حمله صرع می‌شود و پزشکان دلیل این حمله را تجمع بیش از حد آب در غشای سلولی مغز وی تشخیص می‌دهند. او در روز ۲۹ تیر سال ۱۳۵۲ به همراه ریموند جو تهیه‌کننده فیلم بازی مرگ به خانه بتی تینگچی بازیگر زن این فیلم می‌رود و در آن‌جا احساس سردرد شدیدی به وی دست می‌دهد. سپس بتی برای تسکین درد یک قرص آسپیرین به لی می‌دهد که باعث به کما رفتن و مرگ وی می‌شود. پزشکان پس از کالبدشکافی چندین شاهدانه نیز در معده وی پیدا کردند، ولی علت مرگ وی را تورم مغزی ناشی از مصرف آسپرین عنوان کردند. لی در خیابان گارفیلد شهر سیاتل آمریکا به خاک سپرده شد و پسرش برندون لی نیز در کنار وی دفن شده است.

سخن پایانی

بروسلیبروسلی اژدهای رزمی‌کار سینمای جهان، انقلابی در صنعت فیلم‌های مبارزه‌ای به وجود آورد. او در طول عمر کوتاه خود همواره با حفظ چالاکی و تناسب اندام، صحنه‌های اکشن هیجان‌انگیزی برای علاقه‌مندان فیلم‌های رزمی خلق کرد.

۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا