نتیجه بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی اعلام شد!

در این مطلب، توضیحاتی درباره سرانجام جعبه‌ سیاه هواپیمای اوکراینی سرنگون شده توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواهیم داشت! با ما همراه باشید. رییس سازمان هواپیمایی کشوری امروز ۱ شهریور ماه سال ۱۳۹۹ شمسی، به طور رسمی نتیجه نهایی بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای بویینگ اوکراینی را اعلام کرد.

بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی

لازم به بیان است اطلاعاتی که اعلام می ‌شود نتیجه بازخوانی نوار مکالمات خلبان و پارامترهای موتور و اطلاعات cvr و fdr است.

تورج دهقانی زنگنه ، رییس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست اعلام نتیجه بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه (FDR و CVR) هواپیمای شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال اظهار کرد: عرض تسلیت دارم خدمت خانواده محترم بازماندمانگان و آرزوی رحمت الهی برای درگذشتگان.

قبل از اینکه صدور نهایی گزارش سانحه را خدمت شما عرض کنم باید عرض کنم گزارش مستقل درباره پروازی بالاخص توصیف اطلاعاتی آنها از نظر فنی و تخصصی برای عموم مردم امری مرسوم نبود در هیچ سانحه ای چنین اتفاقی نیفتاد. لکن به دلیل موضوعات مربوط به سانحه ۷۵۲ و دستور صریح ریاست محترم جمهور و وزیر محترم راه و شهرسازی که در خصوص شفافیت صرف با مردم و به خصوص با داغدیدگان این سانحه سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان مرجع رسیدگی به این سانحه نتایج حاصل از بازخوانی اطلاعاتی را که دریافت کرده آن دسته از اطلاعاتی که مورد توجه عموم مردم است به سمع و نظر مردم شریف ایران می رساند.

جعبه سیاه از تاریخ ۲۷ تیر ۹۹ تا ۳ مرداد ۹۹ در آزمایشگاه بررسی سانحه دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمای کشوری در فرانسه بازخوانی شد. این کار تحت مسئولیت سازمان هواپیمایی کشوری و مسئول بررسی سانحه و با امکانات و مساعدت فنی کشور فرانسه انجام شد. نمایندگان کشورهایی از جمله آمریکا به عنوان سازنده هواپیما و کشور اوکراین به عنوان بهره بردار و فرانسه به عنوان کشور ارائه دهنده خدمات و مشاوره فنی در این فرآیند سازمان هواپیمایی کشوری را کمک کردند.

نمایندگانی از کشورهای کانادا، انگلستان و سوئد به عنوان کشورهایی که اتباع آنها در این حادثه جان باختند، جهت مشاهده و اطلاع در این فرآیند شرکت داشتند. نماینده ای از سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری جهت تسهیل همکاری های بین کشورها در این ماموریت شرکت داشت. داده های هر دو جعبه سیاه به خوبی و بدون مشکل فنی بازیابی و به اطلاعات قابل تحلیل تبدیل شدند. همزمان با زمان محاسبه شده توسط تیم بررسی سانحه در خصوص عمل کردن مجاورتی موشک ثبت اطلاعات و ضبط کننده داده های پروازی در زمان ۶:۱۴ و ۵۶ ثانیه متوقف شده است تا این زمان تمام متغیرهای پروازی ثبت شده شرایط عادی داشته و هواپیما تا قبل از این شرایط در شرایط پروازی فنی نرمال بود و در پروفایل پروازی پیش بینی شده قرار داشت.

جعبه سیاه ضبط کننده صدای درون کابین تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار موشک مکالمات را ضبط کرده است. در کابین پرواز سه نفر گروه پرواز حضور داشتند که یکی از آنها معلم بوده است که هر سه متوجه شرایط غیر عادی بودند و متناسب با صدای غیر عادی کابین تا آخرین لحظه مشغول کنترل و هدایت هواپیما بودند. معلم خلبان درون کابین برخی راهنمایی های لازم را می دهد از این مکالمه می توان نتیجه گرفت که هواپیما دچار مشکل الکتریکی شده که باعث می شود گروه پروازی واحد برق کمکی را روشن بکند و معلم خلبان تشخیص خود مبنی بر فعال بودن هر دو موتور هواپیما را در ثانیه های پس از انفجار به خلبانان اعلام می کند. هیچ صدا و یا نشانه ای از وضعیت کابین مسافران در صداها و اطلاعات ضبط شده وجود ندارد و نحوه صحبت و واکنش گروه پروازی نشان از سلامت جسمانی آنها در این لحظات بوده است. با توجه به اینکه ضبط صدای کابین در ۱۹ ثانیه بعد از انفجار متوقف شده است و حداقل ۲۵ ثانیه بعد از انفجار اول موشک دوم به مجاورت هواپیما رسیده است تحلیلی درباره عملکرد و آثار موشک شلیک شده دوم از اطلاعات جعبه سیاه به دست نیامد.

انفجار موشک اول باعث آسیب قابل توجهی به هواپیما شده و برخورد قطعاتی ناشی از آن به هواپیما باعث قطع FDR و CVR در مدت زمان ۱۹ ثانیه بعد از آن شده است. اقدامات و مشارکت های صورت پذیرفته در فرآیند بازخوانی جعبه سیاه کاملا حرفه ای و بر اساس انطباق با استانداردهای ایکائو بوده است.

سازمان هواپیمایی کشوری ایران از دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه جهت پذیرش درخواست کمک فنی و اجرای مناسب آن تشکر و قدردانی می کند.

اطلاعات استخراج شده در اختیار نمایندگان کشورهای ذیربط قرار گرفته تا تحلیل های ایمنی و فنی خود را در چارچوب استانداردهای ایکائو به مسئول بررسی سانحه ارائه کنند. این اقدامات و این اطلاعات تنها با هدف ایمنی و پرهیز از رخداد مشابه صورت می پذیرد و هر نوع استفاده سیاسی از این فرآیند ضمن اینکه در تعارض با اهداف مورد نظر و مورد تصدیق ایکائو است روند رسیدگی به سانحه را تحت الشعاع قرار می دهد و سازمان هواپیمای کشوری از تمام علاقه مندان و ذینفعان درخواست می کند که از هر نوع تحلیل و یا استفاده از این اطلاعات و اقدامات که در راستای اهداف ایمنی نباشند خودداری کنند و در اینجا به کلیه شرکت های هواپیمایی که در گذشته از آسمان ایران استفاده میکردند و الان نمی کنند و یا کشورهایی هم اکنون از آسمان ایران استفاده می کنند اطمینان می دهیم که پرواز بر فراز آسمان ایران مطمئن و ایمن خواهد بود.

 

 

جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی پس از چند ماه معطلی به دلیل عدم برقراری پرواز بین کشورها به دلیل شیوع ویروس کرونا ، نهایتا ۲۸ تیر ماه سال ۱۳۹۹ شمسی به کشور فرانسه منتقل و شد عملیات بازخوانی با حضور نمایندگان کشورهای ذی ‌نفع انجام شد.

لازم به بیان است جعبه سیاه، پروازنگار یا ضبط‌ کننده اطلاعات پرواز در هواپیما ، ابزاری است که در طول پرواز جهت ذخیره پارامترهای خاصی به کار می ‌رود. سیستم جعبه سیاه علی ‌رغم آنچه از نام آن پیدا است، دارای رنگ نارنجی فسفری است. داشتن چنین رنگ شاخصی به همراه نوار انعکاس دهنده متصل شده به بخش خارجی ضبط ‌کننده بعد از وقوع سانحه در پیدا کردن جعبه سیاه بخصوص در هنگام سقوط هواپیما در آب، بسیار موثر است!

یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی بین‌المللی اوکراین با شماره پرواز ۷۵۲ با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز، ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه صبح چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه سال ۹۸ از فرودگاه امام (ره) به مقصد کی‌یف پرواز کرد که ۶ دقیقه بعد به دلیل شلیک غیرعمد پدافند هوایی در حوالی صباشهر از توابع استان تهران سقوط کرده و سرنشینان آن جان باختند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا