سرمایه گذاری بر روی طلا امن‌ تر است یا دلار؟

در چند سال اخیر بازار دلار و ارز دچار تحولات زیادی شده و این مسئله سرمایه‌گذاری در این عرصه را متاثر کرده ‌است.

همان‌طور که می‌دانید تقاضای ارز در روزها و ماه‌های مختلف متفاوت است. مسافرت‌های زیارتی و سیاحتی، مناسبت‌های فصلی به‌عنوان عوامل داخلی می‌توانند به تقاضای ارز تأثیر بگذارد.

تنش‌های سیاسی و نتایج نشست‌های اوپک بر قیمت نفت از عوامل خارجی و تأثیرگذار بر بالا رفتن قیمت دلار است.

امروزه ورود دلالان به بازار ارز یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش نرخ دلار محسوب می‌شود. در بعضی‌ اوقات دلیلی برای افزایش قیمت دلار وجود ندارد، همچنین درخواست و تقاضای دلار کاهش می‌یابد ولی با ورود دلالان به بازار ارز قیمت دلار به‌صورت نامتوازنی افزایش می یابد.

درنتیجه، این امر باعث کاهش عرضه دلار و افزایش قیمت آن می‌شود. این امر به طور حتم زندگی همه مردم را تحت تاثیر می‌گذارد. در نتیجه دولت درصدد خارج کردن دلالان از این عرصه بوده و تلاش های زیادی نیز به کار بسته است.

آیا با سرمایه‌گذاری بر روی دلار کار درستی انجام می‌دهیم؟

به‌راحتی نمی‌توان به سیر صعودی افزایش قیمت دلار اعتماد کرد و عوامل خارجی آن را در نظر نگرفت.

همان‌طور که می‌دانید عوامل خارجی نیز بر نرخ ارز و دلار تأثیر می‌گذارند. شما باید برای سرمایه‌گذاری بر روی دلار ریسک زیادی را قبول کنید؛ زیرا دولت با مدیریت درصدد کنترل بازار ارز برمی‌آید و در کاهش قیمت دلار گام برمی‌دارد.

اگر بر روی دلار سرمایه‌گذاری کنید با کاهش نرخ دلار قسمتی از سرمایه شما به‌طور حتم از دست می‌رود یا حداقل باعث راکد ماندن سرمایه می‌شود. در نهایت سرمایه‌گذاری بر روی دلار کار چندان عاقلانه ای به نظر نمی رسد.

آیا باید طلا بخریم؟

بازار طلا یکی دیگر از بازارهای جذاب برای سرمایه‌گذاری است که برای به دست آوردن پول بیشتر، توانسته سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جذب کند.

از قدیم تا به حال بازار طلا و سکه به‌طور سنتی از امنیت بالایی برخوردار بوده است. اگر به نمودار افزایش قیمت سکه و طلا نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که سکه و طلا در چند سال اخیر سیر صعودی داشته است.

بازار سکه در سال ۹۱ یک جهش صعودی چشمگیری داشت به‌ طوری ‌که قیمت سکه از پانصد هزار تومان به قیمت یک‌میلیون تومان و بالاتر رسید.

خاصیت نقدینگی سریع سکه یکی از مهم‌ترین عواملی است که این عنصر به‌عنوان بازاری مهم برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است. این خاصیت به این معناست که اگر شما سکه‌ای که خرید کرده‌اید به نزدیک‌ترین صرافی و یا طلافروشی ببرید، مطمئناً از شما خریداری می‌کنند.

این ویژگی سکه و طلا برای سرمایه‌گذاران بسیار مهم و عالی است؛ زیرا می‌توانند بدون هیچ محدودیتی سرمایه خود را نقد کنند. همچنین خریدوفروش سکه هیچ محدودیتی مکانی و زمانی ندارد.

یکی از کالاهای مهم برای سرمایه‌گذاری خانواده‌ها همین طلا و سکه است که خانواده های زیادی به این کار اقدام کرده‌اند. شاید بعضی افراد طلا را به‌عنوان یک وسیله‌ی تزئینی خریداری کنند ولی به آن به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری مطمئن نگاه می‌کنند.

شاید این تنها دلیلی باشد که خانم‌ها همیشه به دنبال قیمت روز طلا هستند؛ زیرا می‌خواهند بدانند طلاهایشان در حال چه قیمت می‌ارزد. درنتیجه طلا و سکه در کنار اینکه یک جزء تزیینی به‌حساب می‌آید ولی سرمایه‌گذاری بلندمدت نیز محسوب می‌شود.

آیا سرمایه‌گذاری بر روی طلا و سکه سودآور است؟

بازار طلا و سکه به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری مطمئن به‌حساب می‌آید؛ ولی در این چند ماه اخیر به دلیل التهاب‌های بازار و دلالان سکه و طلا باعث ایجاد فضای ناامن شده است.

با اینکه این بازار همیشه از ثبات خوبی برخوردار بوده ولی همیشه عواملی همچون دلالان و عوامل داخلی و خارجی باعث برهم ریختن این فضا می‌شوند.

در بازارهای سکه و دلار عواملی همچون دلالان باعث برهم ریختن قیمت آن‌ها می‌شود که یک عامل ناهنجار است و باید با آن مقابله کرد. با اینکه باید قیمت طلا و سکه فقط به عوامل خارجی مربوط شود ولی همین دلالان باعث تداخل در بازار قیمت آن‌ها می‌شوند.

با بررسی این مطالب به این نتیجه می‌رسیم که سرمایه‌گذاری بر روی بازار طلا و سکه از امنیت بالاتری نسبت به بازار دلار برخوردار است.

طلا یکی از عنصرهای سرمایه‌گذاری است که تنها با عوامل خارجی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و عوامل داخلی بر قیمت آن آن‌گونه تأثیر نمی‌گذارد.

اگر می‌خواهید بر روی دلار سرمایه‌گذاری کنید باید بدانید که ریسک آن از طلا و سکه بسیار زیادتر است. سرمایه‌گذاری بر روی دلار می‌تواند سود کمتری را برای شما به ارمغان بیاورد و امکان نقد شدن آن نیز مشکلات خاص خود را دارد.

همیشه طلا و سکه دو عنصر مهم برای سرمایه‌گذاری در خانواده‌ها به‌حساب می‌آید. طلا و سکه به دلیل خرید و فروش راحت و آسان بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است.

نقد شوندگی آن نیز بسیار عالی و آسان است که همین نکته توانسته جایگاه طلا و سکه را بالا ببرد و موردتوجه همگان قرار بگیرد.

پیشنهاد می کنیم به جای سرمایه گذاری بر روی دلار، روی خرید سکه سرمایه گذاری کنید! البته راهکارهایی نیز مثل صندوق سرمایه گذاری طلا وجود دارد که گزینه‌ای مناسب برای سرمایه گذاری در این زمینه محسوب می‌شود.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا