سقف مجاز مرخصی ساعتی کارگران و کارمندان چقدر است؟

در این مطلب، توضیحاتی درباره سقف مجاز مرخصی ساعتی کارگران و کارمندان خواهیم داشت! با ما همراه باشید. مرخصی ساعتی بخشی از مرخصی استحقاقی می باشد و از میزان آن کسر می‌ شود. فرد برای برخی کار‌های روزانه از مرخصی ساعتی استفاده می‌ کند که در کارگاه‌ ها و شرکت‌ های مختلف متفاوت است.

سقف مجاز مرخصی ساعتی

بد نیست بدانید مرخصی ساعتی در برخی شرکت‌ ها دو ساعت و برخی دیگر تا ۵ ساعت و حتی ۶ ساعت در روز هم مجاز است! اما در هر صورت جمع مرخصی‌ های ساعتی زمانی که به ۸ ساعت برسد، یک روز مرخصی محسوب می‌ شود. افراد معمولا در صورت وجود کار‌های خیلی ضروری یا کار‌های اداری که نیاز به مراجعه صبح دارد از این نوع تعطیلی کاری استفاده می‌ کنند.

نکته دیگر این است که اگر در شرکتی افراد ساعات کاری روز پنجشنبه را موظف باشند در طول هفته پر کنند و به صورت توافقی پنجشنبه تعطیل باشد، بنابراین استفاده از مرخصی استحقاقی در طول هفته نیابد بیشتر از مجموع ساعات کاری موظفی شود و اگر میزان مرخصی ساعتی بیشتر از کل مرخصی استحقاقی در طول ماه شود، در واقع حکم مرخصی بدون حقوق و کسر از کار را خواهد داشت و کارفرما می‌ تواند برای آن ساعت بیمه هم پرداخت نکند.

ماده ۷۰ قانون کار می‌ گوید، مرخصی کمتر از یک روز کار جزو مرخصی استحقاقی منظور می‌ شود! در برخی ادارات و سازمان‌ ها عنوان «مرخصی کمتر از دو ساعت و سه ساعت» برای انجام کار‌های ضروری کارگران تعریف شده است که بیش از آن، مرخصی یک روز کامل محاسبه می‌ شود.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا