درمان های خانگی بیماری پوستی پسوریازیس

جدول یاب، محمد سیمری : بیماری پوستی پسوریازیس که با نام‌ های بیماری صدف پوستی یا صدفک نیز شناخته می‌ شود، یک بیماری پوستی شایع التهابی وابسته به سیستم ایمنی بدن انسان می باشد! بد نیست بدانید این بیماری پوستی مزمن با دوره‌ های مکرر عود و خاموشی چیزی در حدود ۲ تا ۴ درصد مردم جهان را به خود مبتلا نموده است! البته لازم به بیان است هر سال چیزی در حدود ۱۵۰ هزار بیمار جدید نیز به این تعداد بیمار افزوده می‌ شود. دفت داشته باشید شیوع پسوریازیس در بین ملل مختلف از نظر جغرافیایی و نژادی متفاوت است! و در کشورهای اسکاندیناوی، شیوع آن تا ۵/۸ درصد و در ایالات متحده آمریکا کمتر از ۱ درصد جمعیت است.

بیماری پوستی پسوریازیس

این بیماری پوستی خود را با خارش و التهاب پوست بدن بروز می‌ دهد، ولی می‌ تواند به بخش‌ های دیگر بدن انسان نیز آسیب برساند و گاه حتی خطرناک شود! در این بیماری، سلول‌ ها در سطح پوست بدن انسان، چرخه زندگی سریع‌ تری دارند و با سرعت بیشتری تولید می‌ شوند. ضایعات پوستی در این بیماری پوستی، برجسته و قرمز رنگ با پوسته‌ های فراوان می باشند که در قسمت‌ های مختلف بدن مانند آرنج ها، زانوها، تنه، دست ها و یا پاها بروز می‌ کند.

علت ابتلا به این بیماری کاملا مشخص نیست! ولی محققان و دانشمندان عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی، اختلال عملکرد دستگاه گوارش و در نهایت اختلال سیستم ایمنی بدن انسان را در آن دخیل می‌ دانند. البته در برخی از جدیدترین پژوهش ها مشخص شده است که دلیل اصلی بیماری پسوریازیس به وراثت باز می‌ گردد! به این معنا که بیماری از بدو تولد در ژن فرد وجود دارد، ولی بروز آن قطعی نیست.

بیماری پسوریازیس در هر دو جنس مرد و زن، به نسبت یکسان دیده می‌ شود و در دو پیک سنی یکی بین ۱۵ تا ۲۰ سال و دیگری بین ۵۵ تا ۶۰ سال شایع‌ تر است. شیوع بیماری‌ هایی مانند بیماری‌ های قلبی و عروقی، سندرم متابولیک، افسردگی، انواع سرطان ها، پوکی استخوان، آرتریت پسوریاتیک، انواع بیماری‌ های کلیوی، انواع بیماری های کبدی، التهابی و ایمونولوژیک مانند کرون و کولیت اولسرو و لنفوم پوستی همراه آن بسیار بالا است.

توجه داشته باشید این بیماری واگیردار و مسری نیست.

بیماری پوستی پسوریازیس

درمان های خانگی بیماری پسوریازیس

اگر مشکوک به ابتلا به یکی از انواع بیماری پسوریازیس هستید، فورا به نزد پزشک متخصص مراجعه کنید. تشخیص بیماری پسوریازیس با بررسی دقیق پوست انجام می‌ شود و در صورت تشخیص، بخشی از پوست تحت آزمایش میکروسکوپی قرار می‌ گیرد. دقت داشته باشید در کنار درمان‌ های دارویی، می‌ توان با رعایت برخی نکات ساده درمان را تسریع بخشید! البته لازم به بیان است این موارد به تنهایی باعث درمان نمی‌ شوند ولی می‌ توانند کمک کننده روند درمان بیماری باشند.

این نکات عبارتند از:

حمام کردن روزانه

دقت داشته باشید دوش گرفتن به آرامش پوست ملتهب کمک می‌ کند و سلول‌ های خشک شده روی سطح پوست را می‌ شوید. توصیه می کنیم از صابون‌ های خشک و عطری که چربی پوست را از بین می‌ برند، استفاده نکنید. بهتر است در استحمام، از آب ولرم به جای آب داغ استفاده کنید. همچنین می‌ توانید از خواص روغن‌ های گیاهی طبعیی برای نرم کردن و رطوبت رسانی به پوست بهره‌ مند شوید.

بهره گیری از نور آفتاب

قرار گرفتن زیر نور آفتاب به میزان کم، می‌ تواند باعث تسکین پوست شود؛ اما استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

کاهش وزن

رسیدن به وزن متناسب می‌ تواند باعث بهبود در تاثیرگذاری روش‌ های درمان شود.

بیماری پوستی پسوریازیس

بهره گیری از مکمل‌ های غذایی

دقت داشته باشید داروها و ویتامین‌ ها در روند بهبود تأثیرگذار هستند! روغن ماهی، امگا ۳، ویتامین D، شیر سویا و همچنین آلوئه ورا باعث بهبود بروز علائم این بیماری پوستی می‌ شوند.

رژیم غذایی سالم

از فست فود، گوشت قرمز، مواد غذایی فرآوری شده و چربی‌ های اشباع شده دوری کنید و به دنبال تغذیه سالم باشید! توجه داشته باشید پروتئین‌ های خالصی مانند مواد غذایی حاوی اسید چرب امگا ۳ مانند ماهی سالمون، میگو، تخم کتان و سویا مفید هستند.

حفظ آرامش و دوری از استرس

دقت داشته باشید استرس و اضطراب از عوامل بروز بیماری پوستی پسوریازیس است و می‌ تواند باعث وخیم شدن اوضاع شود! آرامش را به زندگی خود بازگردانید و به دنبال یوگا و مدیتیشن بروید.

سیگار ممنوع

سیگار کشیدن از عوامل تحریک این بیماری پوستی به شمار می‌ رود؛ اگر به بیماری پسوریازیس مبتلا هستید، به هیچ وجه به سراغ سیگار نروید!

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا