سلمان کیست؟ به همراه کیفیت نماز سلمان در نیمه رجب + نحوه خواندن نماز

در این مطلب از جدول یاب  به بررسی شخصیت سلمان بزرگوار و نحوه خواندن نماز سلمان در نیمه رجب می پردازیم . امیدواریم مفید واقع شود .

کیفیت نماز سلمان در ماه رجب:

سید على بن موسى بن جعفر بن طاووس، مشهور به سیدبن‌طاووس قدس‌سره از بزرگ‌مردان علم و عمل است که همواره بزرگان شیعه با اکرام و جلالت خاصی از او سخن گفته‌اند. محدث قمی در کتاب ارزشمند خود مفاتیح الجنان بارها از کتاب ایشان با عنوان «سید در اقبال گوید»،یاد کرده و برخی از ادعیه را به این کتاب ارجاع داده است.

به تعبیری می توان مفاتیح الجنان را برای عموم و چکیده اقبال الاعمال دانست. کتاب اقبال سید از جایگاه ویژه ای در نزد خواص برخوردار است.

مرحوم آیت‌الله‌العظمی بهجت قدس‌سره نیز به سیدبن‌طاووس توجه ویژه‌ای داشت و علو شأن و رفعت مقام وی را یادآور می‌شد و می‌فرمود: «به نظر بنده، سید‌بن‌طاووس در معنویات و تعبدیات، اولِ اول است» و «بنده مثل سیدبن‌طاووس ندیده‌ام، کسی که در این راه، در تعبدیات، برساند خودش را به جایی که تالی تلوِ معصومین است». کتاب اقبال‌الاعمال، یکی از آثار برجسته آن عالم جلیل القدر می باشد.مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی که در نوع خود بی نظیر بود بارها در کتاب المراقبات به این کتاب اشاره کرده و جایگاه ویژه ای برای آن قائل بودند.

کتابی که قرن‌هاست راهنمای عاشقانی است که جویای عرفان ناب اهل البیت علیهم السلام می باشند. آیت‌الله‌العظمی بهجت قدس‌سره، به مناسبت‌های مختلفی از این کتاب تمجید و به خواندن آن سفارش می‌کردند؛ از جمله می‌فرمود: «هر کس اقبال سید‌بن‌طاووس را نداشت، اساتید ما، او را رفیق خود نمی‌شمردند، هر مقدار از اقبال را که مطالعه کردنی است، مطالعه، و هر مقدار که عمل کردنی است، به هر اندازه حال دارید، عمل کنید»

در این قسمت، نماز پر فضیلت سلمان در ماه رجب را از کتاب اقبال الاعمال برای شما آورده ایم. به امید آنکه مقبول افتد و ما را از دعای خیر محروم نفرمایید.

چگونگی انجام نماز پر فضیلت سلمان فارسی

سید در اقبال آورده است: «

عده ای، از جمله جدم «ابو جعفر طوسی »-رحمه الله – به سند خویش در کتاب «مصباح» آورده اند:‌«سلمان فارسی-رضی الله عنه- نقل کرده است:

زمانی در روز آخر جمادی الثانی ، در زمانی که هیچ گاه در آن وقت به محضر رسول خدا – صلی الله و علیه و آله و سلم- نمی رسیدم، به خدمت آن حضرت رسیدم .

فرمود:ای سلمان تو از ما اهل البیت هستی، آیا سخنی با تو در میان نگذارم ؟

عرض کردم : بله ، پدر و مادرم به فدایت ای رسول خدا.

فرمودند: ای سلمان ،‌هر مرد و زن مومن در این ماه که ماه رجب است، ۳۰رکعت نماز – در هر رکعت سوره ی «فاتحه الکتاب» ۱ بار و سوره ی « قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ » ۳بار-بخواند، خداوند متعال همه ی گناهانی را که از او سر زده است، خواه در زمان خردسالی و یا در زمان بزرگسالی ، می آمرزد و نیز خداوند سبحان به اندازه ی کسی که کل این ماه را روزه گرفته است به او پاداش می دهد و در نزد خود تا سال آینده از نمازگزاران می نویسد و در هر روز ، به اندازه ی عمل یکی از شهدای «بدر» برای او عمل بالا برده شده و مقبول می گردد و در برابر هر روز روزه ، عبادت یکسال نوشته شده و ۱۰۰۰ درجه بالا برده می شود و اگر کل این ماه را روزه بگیرد، خداوند-عزوجل- او را از آتش جهنم نجات داده و بهشت را بر او واجب می گرداند.

ای سلمان جبرئیل –علیه السلام- این سخن را به من گفت و چنین ادامه داد : ای محمد،‌این مشخص کننده ی شما و منافقان است؛ زیرا منافقان این نماز را نمی خوانند.

سلمان می گوید:

عرض کردم ای رسول خدا ، به من بفرمایید که این ۳۰رکعت نماز را چگونه و کی بخوانم؟

فرمود : ای سلمان به این صورت می خوانی:

در روزاول ماه رجب ۱۰رکعت، در هر رکعت سوره ی «فاتحته الکتاب» ۱ بار و سوره ی «قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ» ۳بار و سوره ی «قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ » ۳بار و بعد از آن که سلام نماز را گفتی ،‌دست هایت را به آسمان بلند کن و بگو:

لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ هُوَ حَیٌّ لا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ اللَّهُمَّ لا مَانِعَ لِمَا أَعْطَیْتَ وَ لا مُعْطِیَ لِمَا مَنَعْتَ وَ لا یَنْفَعُ ذَا الْجَدِّ مِنْکَ الْجَدُّ.
معبودى جز خدا نیست،یگانه و بى‏ شریک است،فرمانروایى و سپاس تنها براى اوست،زنده مى‏ کند و مى‏ میراند،و اوست‏ زنده ‏اى که نمى‏ میرد،خیر به دست اوست و او بر هر کارى تواناست. خدایا!از آنچه عطا کردى بازدارنده ‏اى نیست، و آنچه را بازدارى‏ دهنده‏ اى ندارد و شخص کوشا را، کوشش از تو بى‏ نیاز نمى ‏کند.
سپس دو دست را بر چهره خود بکش.

ده رکعت نماز سلمان در نیمه ی ماه رجب

«در وسط این ماه ۱۰رکعت – در هر رکعت ، «فاتحته الکتاب» و سوره ی «قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ» و «قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ » ۳بار – بخواند و بعد از سلام ، دستهایت را بسوی آسمان بلند کن و بگو:

لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ هُوَ حَیٌّ لا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ إِلَها وَاحِدا أَحَدا صَمَدا فَرْدا،  لَمْ یَتَّخِذْ صَاحِبَهً وَ لا وَلَدا .

معبودى جز خدا نیست،یگانه و بى‏ شریک است،فرمانروایى و سپاس تنها براى اوست،زنده مى‏کند و مى‏میراند،و اوست‏ زنده‏ اى که نمى‏ میرد،خیر به دست اوست و او بر هر کارى تواناست. معبود،یگانه،یکتا،فرد، بی نیاز ،فرد، که همسرى و فرزندى نگرفته است».

۱۰رکعت آخر نماز سلمان در ماه مبارک رجب

در پایان ماه رجب ۱۰ رکعت نماز – در هر رکعت «فاتحه الکتاب» ۱ بار و سوره ی «قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ» ۳ بار و سوره ی «قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ » ۳بار-بخوان و بعد از سلام دست هایت را بسوی آسمان بلند کن و بگو :

«لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ هُوَ حَیٌّ لا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّهَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ.

معبودى جز خدا نیست،یگانه و بى‏ شریک است،فرمانروایى و سپاس تنها براى اوست،زنده مى‏ کند و مى‏ میراند،و اوست‏ زنده ‏اى که نمى‏ میرد،خیر به دست اوست و او بر هر کارى تواناست.خدایا!بر محمّد و خاندان پاکش‏ درود فرست،و جنبش و نیرویى جز به خدا نیست،خداى برتر و بزرگ».

سپس دست هایت را بر صورتت بکش و حاجتت را از خدا بخواه، که دعایت به اجابت می رسد و خداوند میان تو و جهنم ۷ گودال فاصله ایجاد می کند، به گونه ای که فاصله ی هر گودال از دیگری به اندازه ی فاصله ی آسمان و زمین است و در برابر هر رکعت، یک میلیون رکعت نماز و نیز دوری از آتش جهنم و گذشتن از (پل) صراط برای تو نوشته می شود».

«سلمان» – رحمه الله – گوید:

«پس از آنکه پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله و سلم- این حدیث را گفتند. برای سپاسگذاری از درگاه خداوند متعال به خاطر شنیدن این حدیث، به سجده رفتم و گریستم».

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا