سنگینی اتمسفر زمین چقدر است؟

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب : کره ی زمین را لایه ی ضخیمی از هوا پوشانده است و در خود گرفته است. این لایه، اتمسفر نامیده می شود! اتمسفر زمین تقریبا از چیزی در حدود ۱۲۰ گاز تشکیل می شود؛ دو گاز اصلی آن عبارتند از گاز اکسیژن و همچنین گاز نیتروژن! علاوه بر این اینها در اتمسفر زمین، ذرات بخار آب و غبار نیز وجود دارد.

 

هوا، ماده است و مانند کل ماده، وزن دارد. وزن، مقدار یا مقیاس کشش ماده توسط نیروی جاذبه است. وقتی سنگی را در کفه ی ترازویی می گذاریم، و ترازوی مزبور نیز رقم ۵ کیلو را نشان می دهد معنی این اتفاق آن است که نیروی جاذبه، سنگ مزبور را با نیروی ۵ کیلوگرم می کشد و یا جذب می کند.

به همین ترتیب، نیروی جاذبه ی زمین، هر ذره ی گاز و غبار موجود در اتمسفر را جذب می کند. چون اتمسفر زمین به اقیانوس پهناوری از هوا شباهت دارد، وزن آن نیز بسیار زیاد و سنگین است! اگر این اتمسفر را بتوانیم به صورت فشرده درآوریم و در کفه ی ترازو قرار دهیم، چیزی در حدود ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۷۰۰/۵ (کوادریلیون) تن می شود!

در ارتفاع ۶ کیلومتری از سطح زمین، فشارهوا تقریبا نصف میزانی است که در سطح زمین وجود دارد. هوا از تمام جهات بر ما فشار می آورد و جلوی حرکت ما می ایستد! در همین لحظه، چیزی در حدود یک تن هوا بر شما و هر کس دیگری فشار وارد می آورد. اما کسی متوجه این فشار نمی شود، چون بدن انسان برای زندگی در چنین فشاری ساخته شده است.

در سطح دریا، فشار هوا از هر جای دیگر بیشتر است و به ۱۳۳/۱ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می رسد. علت زیادی فشار در کنار دریا این است که سطح دریا آخرین نقطه ی پایینی جو یا اتمسفر است! در ارتفاعات بالاتر، فشار هوا کمتر می شود. به همین علت است که لباس های فضانوردان و اتاقک های هواپیماهای بلند پرواز را زیر فشار قرار می دهند؛ یعنی طوری می سازند که بتوانند فشار هوای لازم برای بدن انسان را حفظ کنند!

اتمسفر زمین یکی از عواملی است که کره ی زمین را به صورت کره ای مناسب برای پیدایش و همچنین ادامه ی حیات درآورده است. اتمسفر، هوایی است که ما تنفس می کنیم؛ ما را از تاثیر زیان بار برخی اشعه های خورشید محفوظ نگه می دارد. همچنین از سوختن و یا بخ بستن کره ی زمین نیز جلوگیری می کند و فایده های بسیاری برای انسان به همراه دارد.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا