روش حل سودوکوی سامورایی چگونه است؟

برای حل سودوکوی ۱۶ در ۱۶ یا سامورایی به مطلب زیر از دسته نکات جدولی جدول یاب دقت کنید. همانطور که می دانید سودوکوی متداول جدولی ۸۱ خانه ای است که از ۹ سطر، ۹ ستون و ۹ مربع ۳ در ۳ تشکیل شده است، اما سودوکو می تواند ابعادی کوچکتر از ۸۱ خانه و یا حتی بزرگتر نیز داشته باشد. در اینصورت سودوکوی ۱۶ در ۱۶ یا ۲۵ در ۲۵ را شاهد خواهیم بود.

سودوکوی ۱۶ در ۱۶ به نام سودوکوی هگز (Hex Sudoku) نیز شناخته می شود.

مرسوم است در موقع طراحی سودوکوی ۱۶ در ۱۶ به جای اعداد ۱۰، ۱۱ و … از حروف استفاده کنند. چراکه استفاه از اعداد دو رقمی سبب خواهد شد در موقع نشانه گذاری اشتباه کنید. مثلا اگر بخواهید در گوشه جدول عدد ۱۲ را بنویسد ممکن است در ادامه شک کنید این عدد ۱۲ است و یا نشانه گذاری برای دو عدد ۱ و ۲!

پس بهتر است این استاندارد را رعایت کنیم و از حروف لاتین برای اعداد دو رقمی استفاده کنیم.

ویژگی های سودوکوی ۱۶ در ۱۶

    • برای حل سودوکوی ۱۶ در ۱۶ روشی فراتر از تقابل سطرها و ستون ها وجود ندارد. اما با توجه به ابعاد بزرگتر این نوع سودوکو، معمولا حل آن قدری دشوارتر است و برای حل باید دقت بسیار زیاد و حوصله فراوان داشته باشید.
    • سودوکوی ۱۶ در ۱۶ معمولا در مسابقات جهانی و رقابت های بین المللی مورد استفاده قرار نمی گیرد اما حل آن خالی از لطف نیست. پیشنهاد می کنیم شما نیز نمونه های آن را امتحان کنید و توانایی خود را محک بزنید. یادتان نرود از نشانه گذاری در جدول استفاده نمایید.

سودوکوی سامورایی با نام کاملا ژاپنی یکی از جذاب ترین انواع سودوکو است. مبتکر این نوع سودوکو ژاپنی ها بودند و اگر به نمونه های تمرینی آن دقت کنید متوجه خواهید شد که تفاوت چندانی با سودوکوی معمولی ندارد.

قانون حل سودوکوی سامورایی

اعداد ۱ تا ۹ را طوری در هر یک از مربع های ۹ در ۹ قرار دهید که هر عدد تنها یکبار در سطرها، ستون ها و مربع های کوچک ۳ در ۳ تکرار شود.

    • سودوکوی سامورایی با نام سودوکوی ۵ تایی، ۵ قلو یا تو در تو نیز شناخته می شود. ترکیبات دو تایی و سه تایی از این نوع سودوکو نیز مرسوم است اما نوع ۵ در ۵ آن دارای جذابیت بیشتری است.
    • در این نوع سودوکو یک مربع ۹ در ۹ در وسط قرار دارد و با چهار مربع ۹ در ۹ دیگر در ارتباط است.
    • هر جدول سودوکو دارای اعداد اولیه مربوط به خود است اما نکته اصلی اینجاست که هیچ یک از جدول های سودوکو به تنهایی حل نمی شوند.
    • برای حل سودوکوی سامورایی باید اعدادی را در هر جدول سودوکو به دست بیاورید، در اینصورت برخی از این اعداد با مربع میانی مشترک خواهند شد و سبب مشخص شدن اعدادی در مربع میانی می شوند، همین روند باید به طور مستمر ادامه یابد تا از هر جدول سودوکو عددی پیدا شود.
    • این تصور که برای حل می توان از یک مربع شروع کرد و به ترتیب همه مربع ها را پر کرد اشتباه است. ضمن آنکه در انتهای حل تمام جدول ها به طور پیوسته با هم پر می شوند.

قانون سودوکوی معمولی تنها راه حل سودوکوی سامورایی است. دقت کنید سودوکوی سامورایی نیز تنها دارای یک جواب منحصر به فرد است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا