سوگواری محرم در کشورهای مختلف

جواد نبوتی

سوگواری محرم، عزاداری‌ها و یادبودهایی است که به مناسبت شهادت مظلومانه امام حسین علیه‌السلام و یارانش که در واقعه کربلا روی داد، انجام می‌شود.

با فرا رسیدن ماه محرم و شهادت این امام بزرگوار، شیعیان جهان از گوشه و کنار، با برپایی مراسم عزاداری امام حسین علیه‌السلام، یاد رشادت‌‌های ایشان و یارانش را گرامی می‌دارند. در برخی کشورها با وجودی که تعداد شیعیان گاهی به اندازه تعداد انگشت‌های دست هم نمی‌رسد، اما عزاداری امام حسین علیه‌السلام با همان تعداد کم نیز برگزار می‌شود.

مسلمانان لبنان از گذشته‌های دور با وجود حاکمیت مسیحیان و کنترل عزاداری از طرف حاکمان وقت، با تأثیرپذیری از ایران و عراق همواره به عزاداری می‌پرداختند. تداوم این عزاداری‌ها باعث شد تا دولت مسیحی لبنان در سال ۱۹۷۳ میلادی، روز عاشورا را برای اولین بار در تمامی نقاط لبنان و نهادهای دولتی، مؤسسه‌های ملی و بازار، تعطیل رسمی اعلام کند.

همه ساله در ترکیه مراسم عزاداری سرور شهیدان از سوی شیعیان جعفری این کشور برگزار می‌شود.

در بحرین از ابتدای ماه محرم، نمای حسینیه‌های این کشور، یکپارچه سیاه‌پوش می‌شود و شعارهای عاشورایی و پرچم‌های سیاه در خارج از محدوده حسینیه‌ها نیز نصب می‌گردد.

مسلمانان شبه‌قاره هند نیز در این ماه به سوگ امام حسین علیه‌السلام و یارانش می‌نشینند. در کشور هند، هندوها و غیرمسلمانان با دیدن سوگواری‌ها و نوحه‌سرایی و محافل حزن، متأثر شده و با مسلمانان همراهی می‌کنند و حتی در بعضی شهرها و مناطق، هندوها ساختمانی ساخته و وقف امام حسین علیه‌السلام کرده و به تقلید از مسلمانان، نام آن را حسینیه گذاشته‌اند و در آنجا به سوگواری می‌پردازند. مردم پاکستان از دوازده قرن پیش مراسم سوگواری بر امام حسین علیه‌السلام را برپا می‌کنند.

کانادا، اندونزی، انگلستان و تونس از دیگر کشورهایی هستند که در این ایام به سوگواری می‌پردازند و نام و یاد آن بزرگوار را زنده نگاه می‌دارند.

لحظه لحظه این روزها عزادارند. امام حسین علیه‌السلام به کربلا می‌رسد، دل کویر به درد می‌آید و آسمان داغدار می‌شود. زمین بغض خود را فرو می‌خورد و فرات بی‌صدا اشک می‌ریزد.

تاسوعا و عاشورای حسینی، روز یقین و وفاداری را به تمامی شیعیان و عاشقان آن حضرت تسلیت می‌گوییم.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا