شب چله سنت دیرین ایرانیان

مهتاب دهقانی

با فرا رسیدن روزهای آخر پاییز حس و حال عجیبی در بین ایرانیان برای  جشن شب چله به چشم می خورد. شبی که تنها یک دقیقه طولانی تر از شب های دیگر سال است . شبی که با یک دقیقه طولانی بودنش همه اعضای خانواده، فامیل ها را در کنار بزرگ ترها جمع می کند و موجب شادی می شود.

شب چله یکی از سنت های باستانی ما ایرانیان است که پس از گذشت چندین سال هنوز پابرجاست. شب یلدا یکی از فرهنگ ها و سنت های ایرانیان است که خانواده ها را دور هم جمع می کند و  آماده آمدن فصل زمستان می شوند.

در ایران باستان شغل اکثر مردم کشاورزی بوده و از این راه امرار معاش می کردند.  به همین دلیل با تغییر فصل های سال، شغل آنان هم دچار دگرگونی می شد، از این رو ایرانی های قدیم بر اساس تجربه به این نتیجه رسیدند که شب اول زمستان، طولانی ترین شب سال است و پس از آن روزها بلندتر می شود، به همین دلیل شب یلدا را شب تولد خورشید می دانستند.

در ادبیات و اشعار فارسی ایرانی یلدا به معنای تولد آمده و ابوریحان بیرونی این شب را تولد خورشید نامیده است. اما چله نیز نام دیگری است که بر این شب گذاشته شده است، چرا که از اول زمستان تا دهم بهمن را چله بزرگ و اوج سرما می دانند.

پاییز در حال عبور است و ما برای شما به اندازه تک تک برگ های پاییزی آرزوهای خوب داریم. یلداتان مبارک.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا