شرایط و مبلغ پرداخت بیمه اختیاری در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

بیمه خویش فرما یعنی بیمه اختیاری یعنی بیمه ای که کارفرما، خود شما هستید و کارگر هم خود شما هستید. بیمه ای که شما برای خودتان هر ماه رد کرده و وجه آن را به حساب تامین اجتماعی واریز می کنید. فرق اجباری با خویش فرما (اختیاری) آن است که بیمه بیکاری ندارد و هر وقت نخواستید می‌توانید آن را قطع کنید و البته ۱۰۰ درصد مبلغ بیمه را نیز باید خودتان پرداخت کنید. خوش فرما و صاحبان حرف و مشاغل آزاد، اختیاری بوده و ضرایب و درصد های متفاوتی با طرح اجباری دارد. اگر چه تفاوت چندانی، مبلغ بازنشستگی و مستمری بگیری آن ندارد.

نرخ و هزینه بیمه خویش فرما در سال ۱۴۰۰ چقدر است ؟

شورای عالی کار با حضور نمایندگان سه گروه (دولت، کارفرمایان و کارگران) در جلسه مورخ ۲۳/۱۲/۱۳۹۹ پس از بحث و بررسی راجع به تعیین حداقل مزد سال ۱۴۰۰، در اجرای ماده (۴۱) قانون کار با در نظر گرفتن مصالح کارگران در انطباق هر چه بیشتر درآمد آنان با سطح معیشت و همچنین با توجه به مقتضیات بنگاه‌های تولیدی و کارفرمایان و شرایط اقتصادی جامعه موارد زیر را به اجماع و اتفاق آرا مورد تصویب قرار داد:

۱- از اول سال ۱۴۰۰ حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار (اعم از قرارداد دائم یا موقت) مبلغ ۸۸۵.۱۶۵ ریال (هشتصد و هشتاد و پنج هزار و یکصد و شصت و پنج ریال) تعیین می‌گردد. همچنین از اول سال ۱۴۰۰ سایر سطوح مزدی نیز روزانه ۲۶ درصد مزد ثابت یا مزد مبنا (موضوع ماده ۳۶ قانون کار) به اضافه روزانه ۸۲۷۸۵ ریال به نسبت آخرین مزد در سال ۱۳۹۹ افزایش می یابد.

تبصره- با اعمال افزایش این بند مزد شغل کارگران مشمول طرح‌های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ ۸۸۵.۱۶۵ ریال (هشتصد و هشتاد و پنج هزار و یکصد و شصت و پنج ریال) بند (۱) کمتر شود.

۲- به کارگرانی که در سال ۱۴۰۰ دارای یک سال سابقه کار شده یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد، روزانه مبلغ ۴۶۶۶۸ ریال نیز به عنوان پایه (سنوات) پرداخت خواهد شد.

تبصره ۱: پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرح‌های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با در نظر گرفتن رقم فوق‌الذکر برای گروه یک با توجه به دستورالعمل و جدول اعلامی توسط اداره کل روابط کار و جبران خدمت صورت می‌گیرد.

تبصره ۲: به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال ۱۳۹۹، میزان مقرر در این بند یا تبصره یک آن حسب مورد تعلق خواهد گرفت.

تبصره ۳: بر اساس مصوبه مورخ ۲۳/۱۲/۱۳۹۹ شورای عالی کار و در راستای تقویت مهارت‌محوری و بهره‌مندی تمامی کارگران و در نتیجه رضایتمندی کارگران با سابقه، از ابتدای سال ۱۴۰۰ همه کارگران دارای قراردادی دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه حساب کرده باشند یا خیر، مشمول دریافت پایه (سنوات) خواهند بود.

۳- بر اساس مصوبه مورخ ۲۱/۷/۱۳۸۷ شورای عالی کار و در جهت افزایش رضایتمندی کارگران و کارفرمایان و به منظور تثبیت و تسری به تمامی کارگران، اعم از دائم و موقت مقرر شد از ابتدای سال ۱۴۰۰ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه ای موضوع تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار بابت هر کارگر (اعم از متأهل یا مجرد) ماهانه مبلغ ۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال از سوی کارفرمایان به آنان پرداخت گردد.

۴- ضوابط مربوط به چگونگی نحوه اعمال افزایش مقرر در بند (۱) و تبصره یک بند (۲) در کارگاه‌هایی که دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل می‌باشند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و همچنین چگونگی ارتقاء طبقه شغلی به موجب دستورالعمل‌های اداره کل روابط کار و جبران خدمت خواهد بود.

۵- مقررات این مصوبه شامل حال دانش آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستانی در سال ۱۴۰۰ به طور موقت در کارگاه‌ها اشتغال می‌یابند، نخواهد شد.

۶- واحدهای مشمول قانون کار به منظور ایجاد رابطه هر چه بیشتر مزد و مزایا با بهره‌وری و تولید و ایجاد انگیزه بیشتر در بین کارکنان خود، علاوه بر اجرای این مصوبه می‌توانند نسبت به افزایش و برقراری مزد و مزایا در قالب موافقت‌نامه‌های کارگاهی و پیمان‌های دسته‌جمعی و پس از تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام نمایند.

محمد شریعتمداری- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

۴_۵۹۴۹۴۶۰۵۶۱۸۱۱۹۹۸۹۱۸

جدول حق بیمه کارگری سال ۱۴۰۰

عنوانشش ماه اولشش ماه دوم
دستمزد روزانه سال ۱۳۹۹۸۸۵.۱۶۵۸۸۵.۱۶۵
تعداد روزهای ماه۳۱۳۰
جمع دستمزد ماهانه۲۷.۴۴۰.۱۱۵۲۶,۵۵۴,۹۵۰
مزایای ماهانه بن کارگری۶.۰۰۰.۰۰۰۶.۰۰۰.۰۰۰
حق مسکن۴.۵۰۰.۰۰۰۴.۵۰۰.۰۰۰
جمع دستمزد و مزایای مشمول۳۷,۹۴۰,۱۱۵۳۷,۰۵۴,۹۵۰
سهم کارفرما (۲۳ درصد)۸,۷۲۶,۲۲۷۸,۵۲۲,۶۳۹
سهم کارگر (۷ درصد)۲,۶۵۵,۸۰۸۲,۵۹۳,۸۴۶
مجموع حق بیمه۱۱,۳۸۲,۰۳۵۱۱,۱۱۶,۴۸۵

بیمه اجباری یا بیمه کارگری متداول‌ترین نوع بیمه در کسب و کارها است که مشخصات آن به شرح ذیل می‌باشد:

میزان حق بیمه: ۳۰ درصد (پایه حقوق + بن کارگری + حق مسکن)
سهم طرفین: کارفرما: ۲۳ درصد – کارگر: ۷ درصد

شش ماه اول سال:

حق بیمه عبارت است از : ضرب دستمزد روزانه * تعداد روزها * درصد بیمه

از این رو، حق بیمه در شش ماه اول با توجه به ماه‌های ۳۱ روزه متفاوت از شش ماه دوم سال است.

شش ماه دوم سال:

حق بیمه در ۵ ماه نخست شش ماهه دوم سال ۳۰ روزه و در اسفند ماه ۲۹ روزه محاسبه می‌شود.

فرمول محاسبه هر یک از مزایای حقوقی قانون کار

فرمول محاسبه مزد هر ساعت کار : مزد روزانه تقسیم بر ۷.۳۳ (هفت و سی و سه صدم)
فرمول محاسبه اضافه کاری قانون کار : مزد ساعتی ضربدر ۱.۴ (یک و چهاردهم) ضربدر ساعات اضافه کار
فرمول محاسبه جمعه کاری قانون کار : مزد ساعتی ضربدر ۰.۴ ( چهاردهم) ضربدر ساعات جمعه کاری
فرمول محاسبه شب کاری قانون کار : مزد ساعتی ضربدر ۰.۳۵ (سی و پنج صدم) ضربدر ساعات شب کاری
فرمول محاسبه سنوات سالانه : سابقه کار به سال ضربدر حقوق ماهیانه
فرمول محاسبه سنوات ماهانه : سابقه کار به ماه ضربدر ۲.۵ (دو و نیم) ضربدر مزد روزانه کارگر
فرمول محاسبه عیدی و پاداش سالانه : سابقه کار به سال ضربدر دو برابر آخرین حقوق ماهیانه
فرمول محاسبه سنوات ماهانه : سابقه کار به ماه ضربدر ۵ ضربدر آخرین مزد روزانه کارگر

رگران در سال ۹۹ را با ۲۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل، به غیر از سایر مزایای مستمر، یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۲۶ تومان تعیین کرد. ” محمد شریعتمداری ، وزیر تعاون، کار و رفاه چندی پیش پس از پایان نشست شورای عالی کار گفت: ” برای سایر سطوح مزدی نیز این افزایش به میزان ۱۵ درصد به اضافه ۹۱ هزار تومان تعیین شد. “

شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ را با ۳۹ درصد افزایش نسبت به سال ۹۹، به غیر از سایر مزایای مستمر ۲۶.۵۵۴.۹۵۰ ریال تعیین کرد.

به این ترتیب حداقل حقوق کارگران از ۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان افزایش می یابد. حق مسکن کارگران به ۴۵۰ هزار تومان و بن و خوار و بار به ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافت. همچنین پایه سنوات ۱۴۰ هزار تومان تعیین شد. و حق اولاد متناسب با رقم سال قبل با ۳۹ درصد افزایش اضافه می‌شود و مجموع دریافتی حقوق یک کارگر حداقلی بگیر با یک فرزند ۴ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۴۲ تومان در ماه خواهد بود.

لازم به ذکر است که حق مسکن ۴۵۰ هزار تومانی پس از تصویب هیات دولت لازم الاجراست.

همچنین مزد سایر سطوح با ۲۶ درصد افزایش و یک رقم ثابت که به صورت روزانه ۸۲ هزار و ۷۸۵ ریال یا ماهانه ۲ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۵۵۵ ریال اضافه شود.

جدول حقوق و مزایای حداقل بگیران و سایر سطوح در سال ۱۴۰۰

ردیفشرحروزانه (ریال)ماهیانه (ریال)
سطح پایه (حداقل)
۱حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز۸۸۵,۱۶۵۲۶,۵۵۴,۹۵۰
۲بن کارگری۲۰۰,۰۰۰۶,۰۰۰,۰۰۰
۳حق مسکن۱۵۰,۰۰۰۴,۵۰۰,۰۰۰
۴حق اولاد (برای هر فرزند)۸۸,۵۱۶۲,۶۵۵,۴۹۵
۵*پایه سنوات (به شرط داشتن یک سال سابقه کار)۴۶,۶۶۶۱.۳۹۹.۹۸۰
سایر سطوح
۱درصد افزایش نسبت به حقوق سال قبل۲۶ درصد
۲مبلغ ثابت اضافه پرداختی ماهیانه۸۲,۷۸۵۲,۴۸۳,۵۵۰
۳پایه سنوات (به شرط داشتن یک سال سابقه کار)۴۶,۶۶۶۱.۳۹۹.۹۸۰
۴بن کارگری۲۰۰,۰۰۰۶,۰۰۰,۰۰۰
۵حق مسکن۱۵۰,۰۰۰۴,۵۰۰,۰۰۰
۶حق اولاد (برای هر فرزند)۸۸,۵۱۶۲,۶۵۵,۴۹۵

جدول ریز حقوق و دستمزد ۱۴۰۰ قانون کار

ردیفعنوانمبلغ (بر مبنای ریال) ماه ۳۰ روزمبلغ (بر مبنای ریال) ماه ۳۱ روز
۱مزد ۱۴۰۰ قانون کار (روزانه)۸۸۵.۱۶۵۸۸۵.۱۶۵
۲حقوق ۱۴۰۰ قانون کار (ماهانه)۲۶,۵۵۴,۹۵۰۲۷.۴۴۰.۱۱۵
۳بن کارگری ۱۴۰۰ قانون کار۶,۰۰۰,۰۰۰۶.۰۰۰.۰۰۰
۴حق مسکن ۱۴۰۰ قانون کار۴.۵۰۰,۰۰۰۴.۵۰۰.۰۰۰
۵حق اولاد یا عائله مندی برای ۱ فرزند (معادل ۳ روز حداقل مزد ۱۴۰۰)۲.۶۵۵.۴۹۵۲.۶۵۵.۴۹۵
۶حق اولاد یا عائله مندی برای ۲ فرزند (معادل ۶ روز حداقل مزد ۱۴۰۰)۵.۳۱۰.۹۹۰۵.۳۱۰.۹۹۰
۷حق اولاد یا عائله مندی برای ۳ فرزند (معادل ۹ روز حداقل مزد ۱۴۰۰)۷,۹۶۶,۴۸۵۷,۹۶۶,۴۸۵
۸مزد هر ساعت کار عادی۱۲۰.۷۵۹۱۲۰.۷۵۹
۹پایه سنوات ۱۴۰۰ برای هر روز (به شرط داشتن یکسال سابقه کار) ۴۶.۶۶۶۴۶.۶۶۶
۱۰عیدی سال ۱۴۰۰ (حداقل) ۵۳.۱۰۹.۹۰۰۵۳.۱۰۹.۹۰۰
۱۱سنوات سال ۱۴۰۰ (به شرط داشتن یکسال سابقه کار)۱.۳۹۹.۹۸۰۱.۴۴۶.۶۴۶
۱۲فوق العاده هر ساعت اضافه کاری ۱۴۰۰۱۶۹.۰۶۳۱۶۹.۰۶۳
۱۳فوق العاده هر ساعت شب کاری ۱۴۰۰مزد ساعتی ضربدر ۰.۳۵ (سی و پنج صدم) ضربدر ساعات شب کاریمزد ساعتی ضربدر ۰.۳۵ (سی و پنج صدم) ضربدر ساعات شب کاری
۱۴فوق العاده هر ساعت جمعه کاری ۱۴۰۰مزد ساعتی ضربدر ۰.۴ ( چهاردهم) ضربدر ساعات جمعه کاری مزد ساعتی ضربدر ۰.۴ ( چهاردهم) ضربدر ساعات جمعه کاری۲۶
۱۵فوق العاده نوبت کاری صبح-عصر-شب ۱۴۰۰ معادل ۱۵ درصد حقوق ۱۴۰۰۳.۹۸۳.۲۳۹۴.۱۱۶.۰۱۳
۱۶فوق العاده نوبت کاری صبح-عصر ۱۴۰۰ معادل ۱۰ درصد حقوق ۱۴۰۰۲.۶۵۵.۴۹۳۲.۷۴۴.۰۰۹
۱۷فوق العاده نوبت کاری صبح-شب و یا عصر – شب ۱۴۰۰ معادل ۲۲.۵ درصد حقوق ۱۴۰۰۵.۹۷۴.۸۵۸۶.۱۷۴.۰۲۰

پایه سنوات به چه کارگرانی تعلق می‌گیرد؟

بر اساس بخشنامه اسفندماه ۹۱ وزارت کار، تمام کارکنان که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنوات آنها در همان کارگاه گذشته باشد، مشمول دریافت «پایه سنوات» هستند که این مبلغ باید بر روی مزد مبنای کارگران لحاظ شود تا به تناسب در اضافه کار، عیدی و حق سنوات نیروی کار مورد محاسبه قرار گیرد. بنابراین «پایه سنوات» نباید به عنوان یک ردیف جداگانه محاسبه شود.

بنابراین کارگرانی که در کارگاه جاری حداقل یک سال یا بیشتر سابقه کار دارند مشمول «پایه سنوات» خواهند شد. «پایه سنوات» در کارگاه‌هایی که طرح طبقه بندی مشاغل ندارند روزانه ۴ هزار و ۶۶۶ تومان (ماهیانه ۱۴۰ هزار تومان) است؛ اما در کارگاه‌های دارای طرح طبقه بندی مشاغل این نرخ در گروه‌های شغلی بیست گانه مطابق با جدول زیر متغیر خواهد بود.

تفاوت بیمه اجباری با اختیاری چیست؟

همان طور که می دانید، اگر شما برای کارفرمایی در داخل یا خارج از کشور  مشغول به کار شوید، طبق قانون کار، کارفرما موظف است که شما را بیمه کند و مشمول قانون کار می شوید. یکی از شمول قانون کار، دریافت تسهیلات خدماتی و درمانی و بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی است که قانون برای کارگر تعیین کرده است.

کلیه کارگرانی که در کارگاه های قانونی سراسر کشور مشغول به کار هستند و حداقل ۱۸ سال سن دارند، می توانند بیمه پرداز سازمان تامین اجتماعی باشند. اما افرادی هستند که کارآفرین بوده و برای خودشان کار می کنند و کارگری ندارند. آن ها بایستی در طرح خویش فرما یا اختیاری از تسهیلات خدماتی و درمانی تامین اجتماعی استفاده کنند.

  • در طرح اجباری، ۷ درصد کل تعرفه  ماهانه را باید کارگر پرداخت کند.
  • در طرح اختیاری، ۱۰۰درصد کل تعرفه ماهانه را باید کارگر پرداخت کند.
  • در طرح اجباری، بیکاری به کارگرانی که به صورت غیر ارادی از کار بیکار می شوند، تعلق می گیرد.
  • در طرح اختیاری، هیچ مقرری بیکاری به کارگر پرداخت نمی شود.
  • در طرح اجباری، ضرایب دریافت تسهیلات درمانی سازمان تامین اجتماعی، بیشتر از اختیاری است.
  • در طرح اختیاری، ضرایب ۱۴ تا ۱۸ درصد برای دریافت تعرفه های خدماتی و درمانی در نظر گرفته شده است.
  • هیچ فرقی در طرح اختیاری یا اجباری برای بازنشستگی کارگران وجود ندارد.
  • تفاوت هایی در طرح اختیاری یا اجباری برای دریافت تسهیلات مستمری بگیری و از کارافتادگی وجود دارد.
  • نرخ ۳۰ درصد در طرج اجباری، به ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد در طرح صاحبان حرف و مشاغل آزاد تغییر می کند.

 

چند نوع بیمه خوش فرما دارید؟

همان طور که گفتیم، ۲ نوع بیمه خویش فرما داریم:

  • اختیاری
  • صاحبان حرف و مشاغل آزاد.

نوع سومی وجود ندارد. اگر شما تحت پوشش بیمه  خاصی نیستید می توانید مستقیم به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی در استان محل سکونت یا محل اشتغال خود مراجعه کرده و با تکمیل فرم ها، کد ۱۰ رقمی دریافت کرده و بر اساس آن ، لیست ماهانه برای خود رد کنید. ۷۸۰ هزار نفر، تحت پوشش خدمات خویش فرمایی هستند.

شما موظف هستید در زمانی که سازمان تامین اجتماعی تعیین می کنند، نسبت به پرداخت مقرری خویش فرما، اقدام کنید. تعلل در پرداخت، سبب جریمه یا قطع قرارداد شما و سازمان تامین اجتماعی می شود. لذا موظف هستید بر  اساس ضوابط اعلامی سالانه، نسبت به پرداخت فیش خویش فرما اقدام کنید.

شرایط بیمه خویش فرما چیست؟

به موارد زیر توجه کنید:

  • شما بایستی حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه ماهانه داشته باشید.
  • شما بایستی کد ۱۰ رقمی داشته باشید.
  • شما بایستی حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید.
  • شما بایستی از اتباع ایران باشید.
  • شما بایستی حداکثر ۵۰ سال داشته باشید.
  • اگر بیش از پنجاه و پنج سال سن دارید، معادل مدت مازاد سن خود، بایستی سابقه حق بیمه داشته باشید. یعنی اگر ۵۸ سال دارید، برای استارت بیمه خویش فرما، بایستی حق بیمه ۳ سال را پرداخت کنید. معافیتی وجود ندارد. اما اگر ۱۲۰ ماه سابقه دارید، از شرط سنی معاف هستید. یعنی اگر ۶۲ ساله هستید و ۱۲۰ ماه سابقه دارید، الزامی برای پرداخت ۷ سال سابقه ندارید.
  • اگر ۱ بار با سازمان تامین اجتماعی، قرارداد اختیاری منعقد کرده باشید، تا ۳ بار حق انعقاد بیمه اختیاری بدون شرط سنی خواهید داشت.

درصد حق بیمه خویش فرما چگونه است؟

درصد حق بیمه متقاضیان بیمه خویش فرما اختیاری، ۲۷ درصد دستمزد و حقوق توافق شده است و کلیه تعهدات را نیز شامل خواهد شد. ۳ درصد دیگر را نیز دولت پرداخت می کند که طبق ماده بیست و هشتم قانون تامین اجتماعی می باشد.

درصد حق بیمه خویش فرما، بر اساس حداقل و حداکثر حقوق و دستمزدی است که هر سال، شورای عالی  کار تعیین و توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ابلاغ می شود. در سال ۹۸، حداقل حقوق کارگران، ۱ میلیون و ۵۸۸ هزار تومان تعیین شد. مبنای پرداخت حق بیمه ماهانه خویش فرما، بر  اساس حداقل حقوق اعلامی تعیین می شود و هر ۲۴ ماه یک بار، ۱۰ درصد قابل افزایش است.

مهلت پرداخت حق بیمه خویش فرما

مبلغ ماهانه بایستی تا ۶۰ روز به حساب تامین اجتماعی واریز شود. اگر پرداخت نشود، ادامه بیمه لغو و برقراری مجدد آن منوط به عقد قرارداد جدید خواهد بود.

مدارک لازم برای بیمه خویش فرما در بخش تشکیل پرونده

  • اصل و رونوشت شناسنامه
  • اصل و رونوشت کارت ملی
  • ۱ قطعه عکس
  • دفترچه بیمه اجباری (در صورت وجود)
  • کد ۱۰ رقمی
  • تکمیل فرم درخواست خویش فرما

اگر مدارک بالا را تسلیم شعبه سازمان تامین اجتماعی در استان محل سکونت یا اشتغال خود کردید، سازمان، استحقاق یا عدم استحقاق شما را بررسی کرده و احراز صلاحیت شما را بررسی خواهد کرد. این کار ظرف ۲  ماه انجام می شود. اگر تایید شدید، مراتب به صورت کتبی به شما اعلام می شود. ۲۰ روز فرصت دارید که به شعبه رفته و قرارداد منقعد کنید. پس از عقد قرارداد، ۱۰ روز فرصت دارید تا اولین فیش را پرداخت کنید.

 

تعهدات تامین اجتماعی به بیمه شده خویش فرما

  • کلیه خدمات مستمری بازنشستگی
  • کلیه خدمات فوت
  • کمک هزینه از کار افتادگی کلی غیر ناشی از کار
  • کلیه خدمات درمانی
  • صدور و تمدید دفترچه
  • صدور و تمدید دفترچه افراد تحت تکفل
  • پرداخت کلیه هزینه های کفن و دفن مثل بیمه اجباری کارگران
  • ارائه وسایل کمک پزشکی مثل عصا

مواردی که به بیمه شده اختیاری تعلق نمی گیرد:

  • غرامت ایام بارداری
  • غرامت ایام بیماری
  • بیمه بیکاری
  • کمک هزینه ازدواج
  • کمک هزینه از کار افتادگی ناشی از کار

آیا بیکاری به خویش فرما تعلق می گیرد؟

خیر.

آیا بیکاری به بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد تعلق می گیرد؟

خیر.

من ۱۱ سال اجباری دارم. ۳ سال است که کار نکردم و میخواهم خویش فرما بشوم. آیا به محض استارت، میتوان این سابقه این ۳ سال را پرداخت کرد؟

خیر. دوران انقطاع، جزء بیمه و سوابق فرد منظور نمی شود.

آیا سابقه در صندوق های بیمه‌گر به سابقه خویش فرما فرد در سازمان تامین اجتماعی، منتقل خواهد شد؟

خیر.

آیا دولت تسهیلاتی به بیمه پرداز اختیاری گرفتار در سیل و سیلاب پرداخت می کند؟

به منظور مشاهده جدید ترین بخشنامه های دولت و اطلاع از تصمیمات جدید، به سایت تامین اجتماعی مراجعه کنید.

آیا می توان همزمان بیمه اجباری و خویش فرما بود؟

خیر. اگر بیمه شده اختیاری هستید و در کارگاهی مشغول به کار شده اید، بایستی مراتب را به سازمان تامین اجتماعی اعلام کنید. در صورتی که اعلام نکنید و حق بیمه اجباری از سوی کد کارگاه محل اشتغال پرداخت شود، بیمه خویش فرما شما متوقف شده و اگر مبلغی بابت این حق بیمه  به سازمان پرداخت کرده باشید، طی مراحل اداری، مسترد خواهد شد و سابقه اضافه، حذف خواهد شد.

آزمایشات پزشکی که برای تشکیل پرونده خویش فرما نیاز است چه مواردی را شامل می شود؟

خون و ادرار.

آیا دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های داخل یا خارج از کشور هم می توانند از خدمات خویش فرما استفاده کنند؟

این دسته از عزیزان مشمول زیر  مجموعه صاحبان حرف و مشاغل آزاد شده و با داشتن کارت دانشجویی معتبر، می توانند درخواست خود را تسلیم کنند. اگر دانشجویی کم تر از ۵۰ سال داشته باشد، هیچ سابقه  ای نیاز ندارد. دانشجویان می توانند با این بیمه ، از مستمری های بازنشستگی و از کار  افتادگی کلی و مستمری بازماندگان استفاده کنند.

آیا می توان در ۵ کارگاه در ماه مشغول به کار شد و حق بیمه اجباری پرداخت کرد؟

بله. تا سقفی که هر سال سازمان تامین اجتماعی تعیین می کند، می توانید حق بیمه ماهانه پرداخت کنید. اما توجه کنید که اگر در ۵ کارگاه در ۱ ماه مشغول به کار باشید و در هر یک ۱۵ روز، ۷۵ روز سابقه کار برای شما محاسبه نخواهد شد. بلکه تنها ۱۵ روز محاسبه می شود.

من در استان خوزستان ساکن هستم و میخواهم خویش فرما را در استان گیلان استارت بزنم چون کارگاه خانگی دارم. آیا امکان دارد؟

بله. استارت خویش فرما و اختیاری، ربطی به محل سکونت یا اشتغال شما ندارد.

آیا خویش فرما ، کارت پایان خدمت نیاز دارد؟

خیر. اما برای اطمینان بیشتر برای آگاهی از بخشنامه های سال ۱۳۹۸ به واحد نام نویسی شعبه مراجعه کنید.

اگر پرونده فنی من در شعبه ای غیر از شعبه ای باشد که درخواست خویش فرما می کنم، چه باید کرد؟

کافی است، فرم درخواست انتقال سوابق را در زمان تسلیم درخواست خویش فرما، به واحد نام نویسی بدهید تا پرونده سوابق شما از شعب مختلف به این شعبه منتقل شود و متمرکز شود. بهتر است شماره کارگاه و نام کارفرما را بدانید.

آیا بیمه خویش فرما بازنشستگی دارد ؟

بله

من ۱۲ سال سابقه بیمه دارم. تعیین دستمزد مبنای حق بیمه خویش فرما به چه صورتی خواهد بود؟

چون بیش از ۱۰ سال سابقه پرداخت دارید، تعرفه شما بر  اساس میانگین آخرین سیصد و شصت روز کارکرد خواهد بود. به موارد زیر توجه کنید:

  • مبنای پرداخت حق بیمه مشمولینی که بیش از ۶۰ ماه سابقه دارند، هفتاد تا صد درصد میانگین دستمزد یک سال قبل از روز درخواست خویش فرما است.
  • مبنای پرداخت حق بیمه مشمولیتی که کم تر از ۶۰ ماه سابقه دارند، بین ۲/۱ حداقل و حداکثر دستمزد شاغلان محاسبه می شود. با این حال، مبنای پرداخت حق بیمه از ۲/۱ حداقل دستمزد، کم تر و از حداکثر دستمزد، بیش تر نخواهد شد.
  • اگر بیمه پرداز فعال باشید و خواهان خویش فرما، حق بیمه شما بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا ۲/۱ حداقل دستمزد مصوب است

۴_۵۹۴۹۴۶۰۵۶۱۸۱۱۹۹۸۹۱۸

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
4 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
Arena
Arena
4 سال قبل

سلام و دورود فراوان.
یه سوالی داشتم: بنده قبلا جایی کار میکردم و بیمه برایم رد میشده . بعدها که از اون کار در اومدم. بیمه ام رو قطع کردم.به اصطلاح ابطال کردم. و بیمه سلامت گرفتم.
الان بعد از گذشت ۳ سال میخوام بیمه خویش فرمایی بریزم.(اختیاری).
میخواستم بدونم سوابق قبلی حساب میشه. و چه مدارکی نیازه. مبلغش چقدر میشه و اگر یه دوره زمانی پرداخت نشد قطع میشه؟
ممنون.

ناصرنجفی
ناصرنجفی
4 سال قبل

باسلام . تا لحظه ارسال این ایمیل دستمزد ۹۸ بالغ بر ۱۵۱۷۰۰۰هزار تومان در ماه اعلام شده به نظرشما حق بیمه اختیاری درماه چقدر میباشد باتشکر

دکمه بازگشت به بالا