شیوع افسردگی در زنان بیش از مردان است

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ، اختصاصی جدول یاب

 

افسردگی، ناراحتی‌ای که یکی از عوامل اصلی ناتوانی در سرتاسر جهان است، در زنان چندین برابر مردان شایع است. بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در این کره خاکی با افسردگی درگیر هستند و با آن زندگی می‌کنند. در میان افراد ۱۴ تا ۲۵ ساله، آمار زنان افسرده حدود سه برابر جنس مخالف خود است.

با وجود اینکه این تفاوت ها در بزرگسالی کمتر مشهود است، برآوردهای جهانی هنوز هم افزایش ۱٫۷ درصدی شیوع افسردگی در میان زنان را در مقایسه با مردان نشان می دهد. Anhedonia (فقدان احساس لذت) یکی از نشانه های اختلال افسردگی است. Anhedonia توصیف عدم توانایی برای به دست آوردن شادی و یا لذت بردن از فعالیت هایی است که انجام می‌دهیم. Anedonia در سطح عصبی، خود را به عنوان فعالیت کاهش یافته در منطقه پردازش پاداش مغز نشان می‌دهد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که چطور تفاوت‌های جنسی در افسردگی خود را در مغز نشان می‌دهد. دانشمندان به طور ویژه نشان می‌دهند که چطور التهاب روی پاسخ مغز به پاداش، در مردان و زنان به طور متفاوت تاثیر می‌گذارد. همچنین زنان مبتلا به اختلالات التهابی مزمن ممکن است به علت کاهش حساسیت به پاداش در معرض افسردگی بیشتری قرار بگیرند.

یکی از دلایلی که  باعث شده زنان نسبت به مردان نرخ افسردگی بیشتری را تجربه کنند ممکن است به این دلیل باشد که زنان در طبیعت خود التهاب بیشتری دارند. تفاوت‌های جنسیتی مهمی در مغز انسان‌ها وجود دارد  و نشان داده شده یک مکانیزم وجود دارد که می‌تواند شیوع افسردگی بیشتر در زنان نسبت به مردان را توضیح بدهد.

منبع: medicalnews

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا