تاریخ واقعه عاشورا

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب : روز دهم از ماه محرم، روز عاشورا نام دارد. امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا به همراه یاران خود در سرزمین کربلا در جنگ با سپاه کوفه به فرماندهی عمر بن سعد به شهادت رسید. شاید بد نباشد که بدانید اولین مراسم سوگواری را حضرت زینب (س) در محرم سال ۶۱ هجری، در مسجد کوفه بر امام حسین (علیه السلام) برگزار کرد.

 

لازم است بدانید علت نام گذاری روز دهم به نام “عاشورا” آن است که ده نفر از پیامبران با ده کرامت در این روز مورد تکریم الهی قرار گرفته اند! بعضی از واژه‌ شناسان، عاشورا را کلمه‌ ای عبرانی و عربی شده ی واژه ی “عاشور” دانسته‌ اند. عاشورا در زبان عبری برای نامیدن روز دهم ماه تشری یا همان ماه یهودی به کار می‌ رود. همچنین در صورت بررسی گاه‌ شماری هجری خورشیدی متوجه می شویم که این روز مطابق بوده است با ۲۱ مهر ماه سال ۵۹ هجری شمسی!

امسال نیز روز عاشورا در تاریخ برابر است با سه شنبه، ۱۹ شهریور ماه سال ۹۸٫

حسین بن علی (علیه السلام) با ۳۲ سواره نظام و ۴۰ پیاده و در برابر دشمنی با ۳۰۰۰۰ نفر قرار گرفت! دشمنان اهل بیت پس از شهادت جان سوز امام حسین (علیه السلام) و یاران باوفای ایشان، دست از جنایات خویش برنداشتند؛ بلکه در این روز غم آلود جنایت هاى دیگرى را نیز مرتکب شدند. جنایاتی چون غارت خیمه ها، آتش زدن خیمه ها، تاختن اسب بر پیکر شهیدان، ارسال سر مقدس امام حسین علیه السلام به کوفه و… درباره عاشورا بایستی گفت که در این روز، یک زن در کاروان امام حسین (علیه السلام) به شهادت رسید و آن زن، “ام وهب” همسر عبدالله بن عمیر کلبی بود!

 

از برخی اسناد این طور به دست می‌ آید‌ نخستین کسی که اقدام به ثبت واقعه ی کربلا کرد، فردی بود به نام “اصبغ بن نباته مجاشعی”. او کتابی نوشت به نام “مقتل الحسین (علیه السلام)”. وی از یاران خاص و فداکار امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به حساب می‌ آمد و از شجاعان عرب بود که که با امام تا مرز کشته شدن بیعت کرد. سن امام حسین (علیه السلام) در آن زمان ۵۶ سال و چند ماه بود!

روز عاشورا در تقویم رسمی کشورهای ایران، عراق، افغانستان، پاکستان و همچنین هند تعطیل است. لازم به ذکر است نخستین بار آل بویه این روز را تعطیل عمومی اعلام کردند و مردم به عزاداری مشغول شدند. از حدیثی از حضرت رضا (علیه السلام) فهمیده می شود کار کردن تنها در روز عاشورا منع شده است، نه در روز تاسوعا؛ وانگهی کار در روز عاشورا حرام نیست؛ مکروه است چون خیر و برکت و یمن ندارد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا