عجایب اقیانوس ها که قبلا نمی دانستید

کره زمین چندین اقیانوس دارد که گونه های مختلفی از آبزیان در آن ها زندگی می کنند. اما درباره اقیانوس ها چه می دانید؟ در این پست می خواهیم کمی درباره اقیانوس ها حرف بزنیم؛ اینکه چجوری تشکیل شدند، در زندگی انسان ها چه اهمیتی دارند و … . در ادامه ما را همراهی کنید تا درباره اقیانوس ها بیشتر بدانید.

اقیانوس ها

اطلاعات ابتدایی درباره اقیانوس ها

اگر از فضا به زمین نگاه کنید زمین شبیه سنگ مرمری آبی رنگ است می دانید چرا؟ چون بیشتر قسمت های زمین با اقیانوس ها پوشیده شده است. در واقع، تقریبا ۳/۴ زمین اقیانوس است. با این حجم زیاد، جای بحثی باقی نمی ماند که برای اینک سیاره ای سالم و سلامت داشته باشیم باید اقیانوس های تمیز و سالمی داشته باشیم. اقیانوس ها بین نیکره شمالی و جنوبی به طور مساوی تقسیم نشده اند؛ نیمکره شمالی بیشتر از خشکی تشکیل شده تا اقیانوس. نسبت خشکی های نیمکره شمالی از جنوبی بیشتر است به طوری که ۳۹ درصد نیمکره شمالی از خشکی و فقط ۱۹ درصد نیمکره جنوبی از خشکی تشکیل شده است.

اقیانوس های کره زمین

اقیانوس ها چگونه شکل گرفتند؟

البته که پیدایش اقیانوس ها بسیار قبل از تولد انسان ها بوده است برای همین هیچ کس با اطمینان نمی تواند بگوید این اقیانوس ها چطور شکل گرفته اند اما این طور تصور می شود که اقیانوس ها از تبخیر آب هایی که بر روی زمین هستند به وجود آمده است. بخارهای آب به شکل ابر در می آیند و باعث بارندگی می شوند و در طول سالیان دراز، باران هایی که در مناطق پست سطح زمین ریخته می شدند اولین اقیانوس ها را پدید آورند. وقتی آب بر روی خشکی ها حرکت می کند مواد معدنی مثل نمک را با خود می شورد و آب های شور را شکل می دهد.

اقیانوس های آبی رنگ

اهمیت اقیانوس ها

اقیانوس ها برای ما چه کاری انجام می دهند؟ اقیانوس ها اهمیت زیادی در زندگی انسان ها دارند:

  • اقیانوس ها برای انسان ها منبع غذایی هستند.
  • اقیانوس ها با فتوسنتز گیاهان کوچکی به اسم فیتوپلانکتون که در آب ها هستد اکسیژن تولید می کنند. این موجودات ۵۰ تا ۸۵ درصد اکسیژنی که ما تنفس می کنیم را تولید می کنند و حتی این توانایی را دارند تا کربن اضافی را ذخیره کنند.
  • اقیانوس ها آب و هوا را تنظیم می کنند.
  • اقیانوس ها منبع محصولات مهمی مثل دارو و چیزهایی که در غذا استفاده می کنیم مثل تثبیت کننده ها هستند (که ممکن است از جلبک های آبزی تشکیل شده باشند.)
  • اقیانوس ها فرصت های تفریحی ایجاد می کنند.
  • اقیانوس ها شامل منابع طبیعی مثل گاز و نفت هستند.
  • اقیانوس ها یک جور بزرگراه برای حمل و نقل و تجارت هستند. بیشتر از ۹۸ درصد از تجات های آمریکا از طریق اقیانوس ها انجام می شود.
اقیانوس های دنیا

چند اقیانوس بر روی زمین وجود دارد؟

همه اقیانوس های دنیا به هم راه دارند؛ جریان ها، بادها، جزر و مد و امواج به طور دائم آب را در بین اقیانوس ها به جریان می اندازد. اما برای اینکه از نظر جغرافیایی راحت تر باشیم اقیانوس ها را تقسیم بندی و نامگذاری کرده ایم. در ادامه، اقیانوس ها را از بزرگ به کوچک معرفی می کنیم:

اقیانوس آرام: آرام، بزرگ ترین اقیانوس دنیاست و محدود به  آمریکای جنوبی و شمالی و سواحل آسیا و استرالیاست.

اقیانوس اطلس: اطلس نسبت به اقیانوس آرام کم عمق تر و کوچک تر است و از غرب به آمریکای شمالی و جنوبی، از شرق به اروپا و آفریقا، از شمال به اقیانوس قطب شمال و از جنوب به اقیانوس منجمد جنوبی محدود است.

اقیانوس هند: سومین اقیانوس بزرگ دنیاست و از غرب به آفریقا، از شرق به آسیا و استالیا و از جنوب به اقیانوس منجمد جنوبی محدود است.

اقیانوس منجمد جنوبی: این اقیانوس چهارمین اقیانوس بزرگ دنیاست و قطب جنوب را احاطه کرده است. این اقیانوس از شمال به بخش هایی از آمریکای جنوبی ، آفریقا و استرالیا محدود است.

قیانوس قطب شمال: این اقیانوس کوچکترین اقیانوس دنیاست و تقریبا در بالای مدار قطب شمال قرار دارد و به اروپا، آسیا و شمال آمریکا محدود است.

اقیانوس قطب شمال

مناطق اقیانوسی

وقتی درباره زندگی آبزیان در اقیانوس ها مطالعه می کنیم به این نتیجه می رسیم که آبزیان مختلف بخش های خاصی از اقیانوس را برای زندگی انتخاب می کنند. دو منطقه مهم اقیانوس ها شامل موارد زیر است:

منطقه لجه: هر جایی به غیر از کف اقیانوس

پایین ترین قسمت اقیانوس: کف اقیانوس ها

با توجه به اینکه چقدر نور آفتاب به قسمت های مختلف اقیانوس می تابد هم اقیانوس را به مناطق مختلف تقسیم می کنند. منطقه «فوتیک» به قسمتی می گویند که نور کافی برای انجام فوتوسنتز دارد. منطقه «دیس فوتیک» به جایی می گویند که فقط مقدار کمی نور خورشید به آنجا می تابد. منطقه «افوتیک» جایی است که اصلا هیچ نور خورشیدی به آن نمی تابد. بعضی از حیوانات مثل وال ها، لاک پشت های دریایی و ماهی ها در طول زندگی شان و یا در فصل های مختلف به مناطق مختلفی از دریا می روند. حیوانات دیگری مثل سرخاب ها در تمام طول زندگی شان فقط در یک منطقه از دریاها می مانند.

نور خورشید

مهمترین قسمت های اقیانوس ها

قسمت های مختلف اقیانوس ها شامل آب های گرم، قسمت های تاریک، آب های سرد و … می شود . مهمترین قسمتهای اقیانوس ها شامل موارد زیر است:

منطقه اینتر تایدال: جایی است که خشکی و دریا به هم می رسند . اینجا جایی است که برای آبزیان دریایی چالش های زیادی را ایجاد می کند چون در هنگام مد آب زیادی دارد ولی در هنگام جزر آب آن به مقدار زیادی کم می شود. برای همین آبزیان دریایی باید خودشان ر با تغییرات دمایی، رطوبت و میزان شور بودن آب در طول روز وفق دهند.

گیاهان مانگرو: اینجا مناطقی است که با گیاهان مانگرو که به نمک مقاوم هستند پوشیده شده و برای رشد آبزیان مختلف نقش مهمی دارند.

علف های دریایی: علف هایی هستند که در محیط شور و دریایی زندگی می کنند و نقش مهمی را در زندگی و رشد موجودات آبزی دارند.

آب سنگ (صخره دریایی): اغلب به صخره های مرجانی «جنگل های بارانی دریا» می گویند چون تنوع زیست محیطی بالایی دارند. اکثر این صخره های مرجانی در مناطق استوایی و نیمه استوایی پیدا می شوند هرچند که مرجان هایی که در اعماق آب هستند معمولا در مناطق سردترند.

لجه: منطقه لجه جایی در بالای کف اقیانوس هاست و جایی است که بزرگ ترین آبریان دریایی مثل نهنگ ها در آنجا هستند.

ژرف ترین قسمت اقیانوس: با اینکه این نقاط ژرف، تاریک و سرد به نظر غیر قابل زندگی می آیند اما موجودات آبزی متنوعی در آنجا زندگی می کنند. این ها مناطق مهمی برای مطالعه هستند چون ۸۰ درصد اقیانوس ها از آب هایی تشکیل شده اند که بیش از ۱۰۰۰ متر عمق دارند.

مجرای گرمابی: با اینکه این مجراها در دریاهای عمیق قرار دارند اما جایی منحصربفرد و پر از املاح معدنی برای صدها گونه شامل موجودات باکتری شکل هستند.

جنگل جلبک های کلپ: این جنگل ها در آب های نسبتا کم عمق و سرد پیدا می شوند و شامل مقدار زیادی جلبک قهوه ای به اسم کلپ هستند. این گیاهان بزرگ برای انواع مختلفی از آبزیان دریایی، غذا و پناهگاه به وجود می آورند.

جنگل جلبک های کلپ

نواحی قطبی: جاهایی هستند که در نزدیکی قطب شمال و قطب جنوب قرار دارند. این مناطق، سرد و بادخیز هستند و در طول سال میزان روشنایی آن ها نوسانات زیادی دارد. موجودات آبزی زیادی این نقاط را برای زندگی انتخاب می کنند.

منبع: thoughtco.com

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا