علائم آنفولانزای خوکی به همراه راه های درمان آن

در سال ۲۰۰۹، H1N1 سریع در سراسر دنیا شایع شد و سازمان بهداشت جهانی آن را یک بیماری همه گیر جهانی نامید. از آن موقع، ابتلا به ویروس آنفولانزای خوکی بین مردم ادامه داشت. بهترین کار این است که هر سال واکسن آنفولانزا بزنید. آنفولانزای خوکی یکی از ویروس هایی است که واکسن دارد.

چطور ویروس آنفولانزای خوکی می گیریم ؟

ابتلا به ویروس آنفولانزای H1N1 هم مثل آنفولانزای فصلی است. وقتی افراد سرفه یا عطسه می کنند قطرات ریزی از این ویروس را در هوا پخش می کنند. اگر با این قطرات به هر نحوی مثلا دست زدن به سطوحی که ویروس ها آنجا هستند (مثل دستگیره در یا سینک) تماس پیدا کنید یا دست زدن به چیزی که فرد مبتلا به آن دست زده شما هم ویروس H1N1 را می گیرید.

علائم آنفولانزای خوکی

علائم آنفولانزای خوکی شباهت خیلی زیادی به آنفولانزای فصلی دارد. این علائم شامل موارد زیر است:

  • سرفه
  • تب
  • گلو درد
  • گرفتگی یا آبریزش بینی
  • بدن درد
  • سر درد
  • لرز کردن
  • خستگی

آنفولانزای خوکی مثل آنفولانزی فصلی می تواند منجر به بیماری های جدی مثل پنومونی، عفونت ریه و دیگر مشکلات تنفسی شود. همچنین می تواند بیماری هایی مثل دیابت یا آسم را بدتر کند. اگر علائمی مثل تنگی تنفس، استفراغ شدید، درد شکم یا پهلو و سرگیجه دارید باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

آزمایش آنفولانزای خوکی

بدون آزمایش به سختی می توان گفت شما آنفولانزای فصلی دارید یا آنفولانزای خوکی، چون بیشتر علائم این ۲ بیماری مثل همدیگر است. اگر آنفولانزای خوکی داشته باشید به احتمال زیاد ناخوش تر هستید و شکم درد و استفراغ بیشتری از آنفولانزای فصلی دارید.

اما تست آزمایشگاهی تنها راه فهمیدن تفاوت بین این دو آنفولانزا است. حتی یک آزمایش سریع در مطب دکتر هم نمی تواند با اطمینان بگوید چه نوع آنفولانزایی گرفته اید.برای آزمایش آنفولانزای خوکی، پزشک شما یک گوش پاک کن بزرگ تر از حد معمول را داخل بینی، قسمت بالای آن پشت گلوی شما می برد و مواد روی آن را آزمایش می کند.

اما این آزمایش به اندازه آزمایش ویروس آنفولانزای فصلی، معمول نیست و فقط برای افرادی که در بیمارستان هستند و واقعا به این آزمایش نیاز دارند یا کسانی که در خطر بالایی از عوامل کشنده آنفولانزای خوکی قرار دارند انجام می شود. افراد زیر در این گروه پر خطر قرار می گیرند:

  • کودکان زیر ۵ سال
  • افراد ۶۵ ساله یا مسن تر
  • کودکان و نوجوانان (زیر ۱۸ سال) که درمانی طولانی مدت با آسپیرین داشته اند و ممکن است بعد از گرفتن آنفولانزای خوکی در خطر بیشتری برای ابتلا به سندروم ری باشند.
  • خانم های باردار
  • سالمندان و بچه های مبتلا به بیماری های مزمن ریوی، قلبی، کبدی، خونی، سیستم اعصاب، عصبی عضلانی و مشکلات متابولیکی
  • سالمندان و بچه هایی که سیستم ایمنی ضعیف شده دارند (ازجمله افرادی که برای تقویت سیستم ایمنی شان دارو مصرف می کنند و کسانی که ویروس HIV دارند)
  • افرادی که در خانه پرستاری می کنند یا دیگر افراد شاغل با ساعات کار طولانی

پیشگیری از آنفولانزای خوکی

 

۱ دست های خود را مرتب بشویید

دست ها را در طول روز با آب و صابون به خوبی بشویید یا از یک ضد عفونی کننده دست با ماده اصلی الکل استفاده کنید. ذرات و قطرات کوچک ناشی از سرفه و عطسه بیماری آنفلولانزای h1n1 را منتقل می کنند. این ذرات به دستهای ما منتقل می شوند و بعد هر چیزی را که ما لمس کنیم آلوده کننده می شود.

روش صحیح شستن دست ها : به غیر از پشت و روی دستها و انگشتان، زیر ناخنها، بین انگشتان و دور مچها را به مدت کافی با آب گرم یا داغ کف مالی کنید و بعد خوب بشویید. دستهای خود را نه تنها قبل از غذا خوردن و بعد از دستشویی رفتن بلکه بعد از استفاده کردن از حوله یا پوشاندن دهان بعد از سرفه یا عطسه بشویید.

درست است تعداد دفعات خیلی زیاد می شود درست مثل تعداد دفعاتی که اگر شما در اورژانش یا اتاق عمل مشغول به کار می بودید این کار را انجام می دادید.

۲ وقتی عطسه یا سرفه می کنید دهان خود را بپوشانید

اگر دستمال ندارید از شانه یا گودی آرنج خود استفاده کنید. اگر این ذرات به لباس یا یقه شما منتقل شوند خیلی بهتر است از اینکه در هوا و بین افراد دیگر انتشار یابند. بعد دست های خود را بشویید. در ضمن اجسام صاف مثل سکه بیشتر از اجسام زبر و منفذدار مثل کاغذ ویروس را منتقل می کنند.

۳ در خانه بمانید

اگر ویروس آنفلوآنزای h1n1 دارید در خانه بمانید و همیشه دستهای خود را بشویید تا بیماری خود را به دیگران سرایت ندهید. از افراد بیمار هم دور بمانید.

۴ صورت خود را لمس نکنید

دستهای خود را از غشاهای مخاطی ( چشم- دهان – بینی ) دور نگه دارید چون ویروس آنفلوآنزای خوکی از این راه ها وارد بدن می شود.

درمان آنفولانزای H1N1

بعضی از داروهای ضد ویروس مشابه که برای درمان آنفولانزای فصلی استفاده می شود ویروس H1N1 آنفولانزای خوکی را هم از بین می برد. اوسلتاویمیر (تامی فلو)، پرامیویر (Rapivab)، زانامیویر (رلنزا) به نظر می رسد بهترین داروها برای آنفولانزای خوکی باشند؛ اگرچه در بعضی موارد، آنفولانزای خوکی به اوسلتاویمیر پاسخگو نیست.

این داروها به درمان سریع تر آنفولانزای خوکی کمک می کند و حال شما را بهتر می کنند. اگر ظرف ۴۸ ساعت بعد از علائم اولیه آنفولانزا آنها را مصرف کنید بهترین عملکرد را دارند اما اگر بعدا هم مصرف شوند می توانند کمک کننده باشند.

آنتی بیوتیک برای ویروس H1N1 هیچ تاثیری ندارد چون عامل این بیماری ویروس است نه باکتری. داروهای ضد درد بدون نسخه و داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا می توانند به تسکین درد و پایین آوردن تب در این بیماری کمک کنند.

آسپیرین نباید برای بچه های زیر ۱۸ سال تجویز شود چون خطر ابتلا به سندروم ری را برای آنها به دنبال دارد. دقت کنید داروهای بدون نسخه ای که به بچه ها می دهید حاوی آسپیرین نباشند.

درمان آنفولانزای خوکی در طب سنتی

سوپ‌های رقیقی حاوی گشنیز، عدس و انواع سبزیجات به خصوص جعفری از بهترین غذاها برای آنفولانزای خوکی و در رفع ضعف بدن بیمار بسیار مؤثر است.

مصرف سوپ‌های رقیق باعث شستشوی سیستم گوارش می‌شود و از منظر طب سنتی افراد باید دمنوش گیاهانی مانند آویشن، ناخونک، آهکی و اکیناسه را مصرف کنند.

دمنوش‌های مفید برای آنفولانزای خوکی

مصرف دمنوش گیاه اکیناسه (خارسرگل) برای آنفولانزای نوع خوکی نیز مؤثر است و کارشناسان طب سنتی توصیه می‌کنند که مبتلایان به آنفولانزا مصرف دمنوش گیاه بومادران را فراموش نکنند.

بوخور گیاه بابونه برای تنفس راحت بسیار مؤثر است و اگر افرادی دچار گلودرد و سردرد هستند باید از دمنوش گیاه پنیرک استفاده کنند.

استفاده از ترب سیاه و شلغم به همراه عسل و پیاز برای دستگاه تنفسی بسیار مؤثر است و اگر افراد مبتلا به بیماری فشار خون نیستند می‌توانند از دمنوش گیاه گل‌ گاوزبان استفاده کنند.

جوشانده پوست پیاز قرمز به همراه شربت عسل و آبلیمو برای درمان بیماری آنفولانزا بسیار مؤثر است. مصرف روغن‌های گرم مثل روغن زیتون و روغن بابونه باعث تعریق می‌شوند و در درمان بیماری آنفولانزا مؤثر است. کارشناسان طب سنتی همچنین توصیه می‌کنند که بیماران حمام آب گرم را در مواقع بروز عارضه آنفولانزا از یاد نبرند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا