علائم و راههای مقابله با بیماری افسردگی زمستانی چیست؟

شاید شما هم از جمله افرادی باشید که در روزهای آخر پاییز تا اول بهار احساس افسردگی و غم دارید. پاییز و زمستان با تمام شکوه و زیبایی که دارند، برای برخی افراد منشا احساس عمیق غم و افسردگی هستند. روان شناسان به این مسئله با عنوان اختلال افسردگی زمستانی اشاره می‌کنند.

افسردگی زمستانی چیست؟

آنها به احساس رقیق‌تر غمگینی از روزهای کم نور این دو فصل می‌گویند « غمگینی زمستانی» و به احساس شدیدتر غمگینی و نا‌امیدی که چند نشانه بدنی مثل خواب آلودگی نیز همراهش باشد، می‌گویند « افسردگی زمستانی» ‌البته اسم اصلی افسردگی زمستانه « افسردگی وابسته به فصل» است.
در حدود ۴ تا ۶ درصد از کل جمعیت جهان دچار این نوع افسردگی هستند و این در حالی است که تقریبا ۱۰ تا ۲۰ درصد نیز دچار افسردگی خفیف زمستانه می‌شوند. سه چهارم بیماران را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و دامنه سنی آن‌ها از ۲۰، ۳۰ و ۴۰ طبقه بندی می‌شود.
در عرض‌های بالای جغرافیایی (مثل کشورهای شمال اروپا) که زمستان‌های بلند‌تر و کم نورتری دارد، این افسردگی بیشتر رخ می‌دهد. مثلا معلوم شده است که تنها یک درصد از افسرده‌های ژاپنی بر اساس فصل افسرده می‌شوند در صورتی که در فنلاند ۷۵ درصد زنان در گروه سنی ۲۰ تا ۴۵ سال دچار افسردگی زمستانه هستند.

علائم افسردگی زمستانه شامل موارد زیر می‌باشند:‌
۱ – اندوه. همه انواع افسردگی، یک نشانه مهم و مرکزی دارند: احساس غمگینی و پوچی در بیشتر ساعات روز.

۲ – اشتهای زیاد. در بسیاری از افسردگی‌ها اشتهای انسان کم می‌شود، اما در افسردگی زمستانه اشتها زیاد می‌شود، به خصوص به چیزهای شیرین پر از کربوهیدرات.

۳ – افزایش وزن

۴ – احساس خستگی و کاهش میزان انرژی. احساس کوفتگی بی‌دلیل و بدون کار زیاد.

۵ – احساس خواب آلودگی. افسرده‌های زمستانی دلشان نمی‌خواهد از رختخواب بلند شوند.

۶ – عدم امکان تمرکز.

۷ – تحریک پذیری عصبی. آنان زودتر می‌رنجند و زودتر هم از کوره در می‌روند.

۸ – تمایل به تنهایی.

راههای مقابله با افسردگی زمستانی

اگر احساس می‌کنید که دارای برخی از علائم این بیماری هستید سعی کنید تا جایی که می‌توانید در طول روز، وقت خود را در بیرون از خانه صرف کنید. یک رژیم غذایی متعادل سرشار از ویتامین و مواد معدنی را مورد استفاده قرار دهید. این امر انرژی بیشتری به شما می‌دهد و همچنین تمایل شما را به غذاهای شیرین و نشاسته‌دار کاهش می‌دهد. سعی کنید حداقل سه روز در هفته به مدت سی دقیقه ورزش کنید و در صورت نیاز، در روزهای سرد زمستان با یک مشاور در ارتباط باشید. در فعالیت‌های گروهی شرکت کنید و ارتباط خود را با جمع قطع نکنید.
همان روزهایی که اول صبح بیدار می‌شوید، اولین کاری که می‌کنید این باشد که پرده‌ها را بکشید تا همان نور کم رمق بیرون هم بیاید داخل و فضای خانه را عوض کند.
پنجره‌ای سمت دلتان باز کنید تا نور زیبای دوستی به سمتتان بتابد. مراقب باشید تا دل‌هایتان در این فصل افسرده نشوند که ما سخت محتاج گرمای حضور شماییم.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا