علف هرزه چیست؟

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب : وقتی اصطلاح علف هرزه را به گیاهی نسبت می دهیم، منظور ما اشاره به گونه ای طبقه بندی علمی این نوع گیاه نیست! بلکه مردم، عموما، برخی از گیاهان را نسبت به برخی دیگر، علف یا گیاه هرزه می نامند! علف هرزه، معمولا گیاهی است که در جایی بروید که در آنجا احتیاجی به آن نیست!

 

برای مثال اگر گیاه دندان شیر در وسط زمین چمن بروید، گیاه هرزه به شمار خواهد رفت! ولی همین دندان شیر هرگاه برای استفاده از سبزی تازه و پختنی اش در جای کشت شود، گیاه هرزه به شمار نخواهد رفت! شبدر، هرگاه در چراگاه بروید، گیاه هرزه نیست ولی اگر در باغچه برویدف گیاه هرزه خواهد بود!

گاهی، گیاهی را که شخصی هرزه به شمار می آورد، شخصی دیگر یک گل وحشی می پندارد! به طور معمول شهرنشینان انواع گل داوودی، آلاله و همچنین گل پنج هزاری یا ژاپنی را گردآوری و نگهداری می کنند. ولی دهقانی که این گیاهان را در علفزارش ببینید، می گوید: “باز هم علف هرزه!” و دست به کار می شود تا همه را ریشه کن نماید!

بنابراین، گیاهان هرزه، آن هایی هستند که در جای مناسب و درست نروییده باشند! از مشخصات این گیاهان، استعدادشان به رشد و همچنین گسترش سریع است! به هر دلیلی که شده، گیاهان هرزه بهتر از بیشتر گیاهان کشت شده، مستعد ادامه ی حیات هستند.

بعضی گیاهان هرزه، بلند قد هستند. ارتفاع کاهوی وحشی، گاه تا حدود ۲ متر نیز می رسد! و گیاه حشیشه المریم یا همان چای مکزیکی تا ۴ و نیم متر نیز از سطح زمین بالا می رود. برخی از علف های هرزه، کوچک و همچنین کوتاه هستند و روی زمین نیز می خزند! این علف ها جزو کوتاه ترین گیاهان گلدار هستند.

بسیاری از علف های هرزه، در زیر زمین فعال می شوند! برای مثال شقاقل و همچنین دندان شیر، ریشههای عمودی دراز و ضخیمی دارند. این ریشه ها باعث می شوند که گیاهان مزبور حتی در فصل های خشک و کم آب نیز بتوانند آب لازم را از زمین جذب کنند. برخی از علف های هرزه، ریشه های خزنده ای دارند که در کنار گیاه اصلی، در سطحی مجاور سطح زمین می خزند و چندین گروه گیاه تازه از آن ها می روید.

مواد شیمیایی ضد علف های هرزه به شکل افشانک، تولید شده و در دسترس عموم قرار گرفته است تا بتوانند با استفاده از آن ها جلوی رشد علف های هرزه را بگیرند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا