عمیق ترین حفره جهان کجاست؟

جدول یاب ، محمد سیمری : در فضای مجازی مطالب متنوع و گوناگونی درباره کوه ها و قله ها و بلندترین نقاط جهان وجود دارد؛ اما به موضوع عمیق ترین حفره و چاه موجود در جهان کمتر توجه شده است! ما با همراه باشید تا در این مقاله، پیرامون عمیق ترین حفره جهان به بخث بپردازیم.

در سال ۱۹۷۰ میلادی دانشمندان کشور شوروی سابق، تحقیقات و پژوهش هایی را درباره ی پوسته ی کره ی زمین آغاز کردند! علاوه بر این آن ها در تلاش بودند تا تا از دانشمندان آمریکایی در این موضوع پیشی جویند! به همین دلیل، چاه عمیق کولا را در شهر مورمانسک در روسیه حفر کردند. بد نیست بدانید آمریکایی ها در سال ۱۹۶۶میلادی این پروژه ی حفر عمیق ترین چاه را در اوکلاهما ناتمام رها کرده بودند!

درباره ی تلاش های آمریکایی ها دانستن این موضوع نیز خالی از لطف نیست که آمریکایی‌ ها برنامه ی حفاری خود را از اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی آغاز کرده بودند! آنها برای زودتر رسیدن به گوشته ی زمین، حفاری را از کف اقیانوس آرام آغاز کردند. اما مشکل این بود که نازک‌ ترین بخش پوسته، به طور معمول در عمیق‌ ترین نقاط اقیانوس است!

چاه اَبَرژرف کولا، عمیق‌ ترین چاه ساخته ی دست بشر و همچنین عمیق‌ ترین حفره ی مصنوعی بر روی کره ی زمین است. درباره تاریخچه ی دقیق حفر این چاه لازم است بدانید این پروژه در سال ۱۹۶۲ میلادی پیشنهاد و حفاری آن به شورای علمی میان‌ بخشی برای مطالعه ی درون زمین و حفاری ابرژرف واگذار شد. در ادامه ی این اتفاق و در سال ۱۹۶۵ میلادی موقعیت حفاری آن در شبه‌ جزیره کولا واقع در شمال باختر اتحاد جماهیر شوروی، ۱۰ کیلومتری باختر شهری به نام زاپولیارنی انتخاب شد.

همان طور که در بالا نیز اشاره شد این پروژه در سال ۱۹۷۰ میلادی آغاز شد و بعد از گذشت ۲۴ سال از حفاری طاقت فرسا، حفر چاه کولا در سال ۱۹۹۴ میلادی و پس از رسیدن به عمق ۱۲۲۶۲ متری از سطح زمین متوقف شد! از آن پس کولا را عمیق ترین حفره و چاه جهان می نامند. البته لازم به بیان این موضوع است که آمریکایی ها ادعا می کردند که حفر این چاه باعث ایجاد ترک در پوسته زمین شده است و مشکلات بسیاری را به وجود آورده است! که بعدها با حفر چاه نفت الشاهین کشور قطر به عمق ۱۲۲۸۲ متر و چاه نفت شاخالین در کشور روسیه، درست نبون این نظریه ثابت شد.

در سال ۱۹۹۵ میلادی و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، دولت روسیه، ورود به محل حفاری را ممنوع اعلام کرد؛ اما گردشگران همچنان برای بازدید به آنجا می‌ روند. چاه کولا به مدت حدود ۲۰ سال، بلندترین و عمیق‌ ترین چاه جهان شناخته می‌ شده است.

شاید این سوال برای تان پیش آید که پس از گذشت ۲۰ سال این عنوان به کدام چاه و کدام کشور منتقل شد؟

در سال ۲۰۰۸ میلادی رکورد جدید از نظر طول چاه بدست آمد که متعلق به شرکت «ترانس‌ اوشن» یکی از بزرگ‌ ترین شرکت‌ های پیمانکاری حفاری است که برای «شرکت نفتی مرسک» کشور دانمارک، در میدان نفتی الشاهین قطر به فعالیت پرداخت. این چاه تا فاصله ۱۲۲۸۹ متری حفر شد و در عرض ۳۶ روز به عمق ۱۰۹۰۲ متری رسید!

پس از آن، در ژانویه ی سال ۲۰۱۱ میلادی شرکت نفت ‌گاز اکسون مدیر پروژه «ساخالین ۱» بلندترین چاه جهان را در جزیره ی روسی ساخالین حفر کرد و رکورد چاه الشاهین و نیز چاه کولا را شکست! این چاه با نام «اودوپو او پی ۱۱ » به عمق مؤثر ۱۲۳۴۵ متر رسید. شرکت مزبور عملیات حفر چاه را در ۶۰ روز انجام داد! در ۲۷ اگوست سال ۲۰۱۲ میلادی، شرکت نفت و گاز اکسون رکورد خود را شکست و چاه «زد ۴۴ چیاوو» را حفر کرد؛ این چاه به عمق ۱۲۳۷۶ متر رسید!

البته فراموش نکنید به لحاظ عمق زیر سطح زمین، همچنان چاه کولا رکورددار ست. دقت داشته باشید نتایج پروژه تحقیقاتی چاه اَبَرژرف کولا، کمک زیادی به شناخت زمین و لایه های مختلف آن کرده است. برای نمونه دانشمندان در عمق ۶۷۰۰ متری این چاه، ۲۴ گونه ارگانیسم تک سلولی منقرض شده، پلانکتون ها و همچنین موجودات میکروسکوپی را پیدا کردند! همچنین دانشمندان به سنگ هایی رسیدند که ۲.۷ میلیارد سال عمر داشتند و با این که این موضوع خیلی شگفت انگیز بود، اما همین سنگ ها برای دانشمدان تبدیل به یک چالش غیر قابل رفع نیز شد! زیرا دما در آن نقطه از زمین در حدود ۱۸۰ درجه سلسیوس، در واقع ۸۰ درجه بیشتر از آن چه دانشمندان پیش بینی کرده بودند، بود!

علاوه بر این، درجه حرارت این چاه فوق العاده بالا و بسیار داغ بود و به ۱۷۷ درجه سانتیگراد می رسید. علاوه بر همه ی این ها، دانشمندان دریافتند که در عمق ۱۲ کیلومتری در پوسته ی زمین آب وجود دارد؛ چیزی که دانشمندان حتی آن را ممکن نمی دانستند، چه برسد که به چشم ببینند!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا