افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۹۹ چقدر شد؟

در این مطلب، توضیحاتی درباره افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان در سال ۹۹ خواهیم داشت! با ما همراه باشید. میزان افزایش ضریب حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان، وظیفه‌ بگیران و مشترکان صندوق‌ های بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح در سال ۱۳۹۹ شمسی مشخص شد.

متن بودجه سال ۱۳۹۹ شمسی کل کشور که در کمیسیون تلفیق مجلس با حکم حکومتی رهبری تصویب و برای تایید شورای نگهبان ارسال شده، منتشر شد. این اولین بار است که لایحه بودجه با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی، مستقیما از کمیسیون تلفیق به شورای نگهبان می‌ رود. بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور از حیث منابع و مصارف بیش از ۲۰۱۷ هزار میلیارد تومان بوده که سهم بودجه عمومی دولت ۶۴۰٫۷ هزار میلیارد تومان و سهم بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت بیش از ۱۴۳۵٫۹ هزار میلیارد تومان است.

در بودجه سال ۱۳۹۹ شمسی مصوب شده است که دولت حقوق کارکنان خود را ۱۵ درصد افزایش دهد و مجموع مبلغ مندرج درحکم کارگزینی (برای کارکنان رسـمی و پیمـانی) و قـرارداد ماهانـه (بـرای کارکنان قرارداد کارمعین و کار مشخص) به نسبت مدت کارکرد و حکـم حقـوقی بازنشسـتگان متناسـب سنوات خدمت قابل قبول، نباید از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کمتر باشد. همچنین سقف معافیت مالیاتی در سال ۹۹ به صورت سالانه ۳۶ میلیون تومان تعیین شده است.

در جلسه امروز ۲۰ فروردین ماه سال ۱۳۹۹ شمسی هیات وزیران، که به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران برگزار شد، میزان افزایش ضریب حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق‌ های بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح در سال ۱۳۹۹ شمسی مشخص شد.

بر اساس تصمیم هیئت وزیران، حقوق شاغلین دستگاه‌ های اجرایی در سال ۱۳۹۹ شمسی، ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است به طوری که پس از افزایش مذکور، حکم حقوقی آنان از ۲۸ میلیون ریال کمتر نخواهد بود. هم‌ چنین، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلین دستگاه‌ های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری به استثنای مشمولین قانون نظام هماهنگی پرداخت کارکنان دولت در سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۷ میلیون و ۹۷۴ هزار و ۵۰۰ ریال و حداکثر حقوق و مزایای مستمر این قبیل کارکنان به میزان هفت برابر حداقل حقوق مذکور در این بند تعیین می‌ شود.

افزون بر این، حداقل حقوق کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت در سال ۱۳۹۹ به میزان ۹ میلیون و ۷۱۷ هزار و ۵۰۰ ریال تعیین می‌ شود که با احتساب فوق العاده‌ های موضوع ماده (۶) قانون یادشده این میزان نباید کمتر از ۱۷ میلیون و ۹۷۴ و ۵۰۰  ریال شود و مابه التفاوت آن تا این مبلغ به سقف محاسبه شده، اضافه خواهد شد.

پس از اعمال افزایشات مذکور، مبلغ مابه التفاوت ریالی مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی (برای کارکنان رسمی و پیمانی) و قرارداد ماهانه (برای کارکنان قرارداد کارمعین و کار مشخص و طرحی) به نسبت مدت کارکرد از مبلغ ۲۸ میلیون ریال با عنوان ” تفاوت تطبیق موضوع جز (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) ” در احکام درج می‌گردد.
برهمین اساس، افزایش حقوق کارکنان موسسات انتفاعی وابسته به دولت، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی و شرکت های دولتی دارای مقررات خاص از جمله شرکت ها و دستگاه هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان انرژی اتمی ایران، سازمان های موضوع ماده ۵ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۳۹۹ شمسی به میزان ۱۵ درصد تعیین می‌شود.

همچنین حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق‌ های بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح در سال ۱۳۹۹ شمسی، ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ شمسی افزایش می‌ یابد، پس از افزایش مذکور، حکم حقوق بازنشستگان متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، از ۲۸ میلیون ریال کمتر نخواهد بود. همچنین، حداقل حقوق بازنشتگان به میزان ۱۸ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۷۵۰ ریال و حداکثر حقوق آنان نیز ۷ برابر حداقل حقوق بازنشستگی تعیین شد.

سایر صندوق‌ های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌ های اجرایی می‌ توانند از محل منابع داخلی خود، با تصویب هیئت امنا یا مجمع عمومی، حداکثر درسقف افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری نسبت به افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۳۹۹ شمسی براساس مفاد این تصویب نامه اقدام نمایند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا