غده شناسی چیست؟

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب : برخی از اندام های بدن آدمی مواد شیمیایی خاصی تولید می کنند که باعث حفظ نظم و کارکرد عادی بدن آدمی می شوند. این مواد شیمیایی، هورمون نامیده می شوند. گروه اندام های تولید کننده هورمون را شبکه ی غدد مترشح داخلی می نامند. و مطالعه ی این غدد و هورمون ها نیز غده شناسی نامیده می شود.

 

غدد مترشح داخلی عبارتند از غده ی هیپوفیز، غده ی تیروئید، غده ی پاراتیروئید، غده ی فوق کلیوی، بیضه ها، تخمدان ها، بخشی از ناحیه ی لوزالمعده، و همچنین تیموس. برخی از این غده ها، چندین هورمون و برخی دیگر فقط یک هورمون را تولید می کنند.

شبکه ی غدد مترشح داخلی، مسئول هماهنگ سازی و تنظیم بسیاری از کارها و وظایف بدن آدمی است. برای مثال سرعت رشد و شکل و اندازه ی نهایی بدن، پراکندگی مو بر سطح بدن آدمی، وزن کلی، و همچنین ظاهر مردانه یا زنانه داشتن، همه و همه تابع هورمون ها هستند.

غده ها در تعیین مقدار اوره، دمای بدن، سرعت سوخت و ساز، درجه ی کلسیم و قند خون، و همچنین تبدیل پروتئین ها به مواد انرژی زا نیز موثر هستند. متخصصان هنوز به درستی درنیافته اند که غده ها چگونه می توانند این کارها را انجام دهند.

دستگاه تولید مثل، مخصوصا بیش از بقیه ی اندام ها تابع هورمون ها است! هورمون ها در تعیین شخصیت هر فرد نیز نقش بزرگی دارند! آمادگی ذهنی و جسمی، و خوی مردانه یا زنانه ی هر شخصی نیز تحت تاثیر هورمون ها است.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا