غذا‌های خورشیدی که از آب و برق و هوا تهیه می‌شود!

جدول یاب:  یک استارت‌آپ فنلاندی به نام غذا‌های خورشیدی (Solar Foods) راهی برای تولید یک غذای سرشار از پروتئین به نام سولین (Solein) از برق، آب و هوا پیدا کرده است. سولین سازگارترین پروتئین جهان با محیط زیست است و از اِعمال الکتریسیته روی آب برای آزادسازی حباب‌های کربن‌دی‌اکسید و هیدروژن به وجود می‌آید. سپس میکروب‌های زنده به این مایع اضافه می‌شود تا از حباب‌های کربن‌دی‌اکسید و هیدروژن تغذیه کنند و سولین تولید کنند که سپس به شکل پودر، خشک می‌شود.


این فرآیند طبیعی به یک رآکتور خاص نیاز دارد. سولین خشک شده ۵۰ درصد پروتئین دارد و طعم و ظاهر آن شبیه آرد است. از آن می‌توان در انواع رژیم‌های غذایی استفاده کرد و با چاپ سه‌بعدی بافتش را تغییر داد.

مدیر اجرایی این استارت‌آپ می‌گوید: «این یک غذای کاملا جدید است، یک پروتئین جدید که با همه غذا‌های موجود در بازار فرق دارد و نیاز به کشاورزی و آبزی‌پروری ندارد. این غذای شگفت انگیز را هرجای جهان می‌توان تولید کرد. نسبت به فتوسنتز در هر هکتار ۱۰ برابر انرژی کمتری مصرف می‌کند و نسبت به تولید غذا‌های گیاهی و حیوانی ۱۰ تا ۱۰۰ برابر از نظر مصرف آب و سازگاری با محیط زیست بهتر است.»

یکی از دلایل اهمیت گوشت در رژیم غذایی ما، پروتئین زیاد آن است. سولین هم همه‌ی آمینواسید‌های ضروری بدن را دارد، اما چون بااستفاده از برق و کربن‌دی‌اکسید تولید می‌شود نیاز به زمین زیادی برای تولید ندارد. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد سولین این است که بدون نیاز به منبع قندی، کربن را مستقیما از کربن‌دی‌اکسید می‌گیرد. سایر فرآیند‌هایی که از میکروب برای تولید پروتئین استفاده می‌کنند مثل پروتئین شیر یا تخم‌مرغ، به زمین کشاورزی برای تولید منبع کربن نیاز دارند.

شاید سولین تا دو دهه دیگر هم نتواند جای پروتئی‌های فعلی را بگیرد، اما دستاورد بزرگی برای بشر است که تا کنون برای این ماده به حیوانات و گیاهان وابسته بوده است. این شرکت قصد دارد کارخانه سولین را اواخر سال ۲۰۲۱ افتتاح کند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا