فاگوسیت چیست؟

جدول یاب ، محمد سیمری : در بدن ما میلیون ها غده ی لنفی وجود دارد. این غده ها به صورت گلوله هایی سلولی هستند که دور تا دورشان را بافت پیوندی و لیفهای ماهیچه ای گرفته است. سلول هایی که از اندام های لنفی خارج می شوند، سلول های لنفی نامیده می شوند.

ولی این سلول ها چندین نام دیگر نیز دارند، سلول های سفید خون نامیده می شوند! لوکوسیت نیز نامیده می شوند! چون مانند اجسامی پیر رنگ در کنار سلول های قرمز خون، در خون شناور هستند. سلول های سرگردان نیز نامیده می شوند! چون در سراسر شبکه ی گردش خون ما سرگردان هستند.

یک نام دیگر این سلول ها نیز فاگوسیت است! این واژه در لغت، سُپور یا رفتگر معنی می دهد؛ و علت اطلاق این نام به سلول های مزبور نیز این است که می توانند اجسام خارجی را به درون خود جذب نموده و محیط پیرامون خود را پاک و پاکیزه نمایند. تعداد سلول های سفید خون تقریبا هزار برابر تعداد سلول های قرمز خون می باشد!

تعداد سلول های سفید خون در جریان هضم غذا، پس از انجام ورزش های سنگین، به هنگام دچار شدن به تب، و در زمان ابتلای آدمی به بیماری های گوناگون عفونی افزایش می یابد! به همین علت است که هر آزمایش دقیق پزشکی شامل شمارش تعداد سلول های سفید خون نیز می شود.

سلول های سفید خون یا همان فاگوسیت ها، را می توان به مامورن پلیس، سربازان، رفتگران و ماموران نظافت خیابان ها، ماموران آتش نشانی و همچنین ماموران رساندن کمک های اولیه در داخل شبکه ی گردش خون آدمی تشبیه کرد! هر گاه جسم یا ماده ای خارجی یا سلول مرده ای در خون ظاهر شود یا اختلالی در یکی از فعالیت های حیاتی پدید آید، این سلول ها وارد عمل می شوند.

برای مثال اگر خاری داخل پوست بدن ما شود، سپاه عظیمی از این سلول ها به خار مزبور حمله ور می شوند و آن را ذره ذره تحلیل می برند! برای این کار، موادی حلال در اطراف جسم خارجی ترشح می کنند، و بافت پیرامون خار مزبور را ذره ذره می خورند تا آن را به صورت مایع درآورند!

این بافت مایع شده را چرک یا جراحت می نامند. اگر زخمی در بدن خود داشته باشیم که چرک از آن بیرون می آید، بدین معنی است که در آن نقطه ماده ای، چیزی یا جسمی وجود دارد که بدن می خواهد آن را دفع نماید. مجموعه ی بزرگی از چرک را دمل می نامند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا