فرهنگ سخن چگونه فرهنگی است؟

فرهنگ سخن از تازه‌ترین واژه‌نامه‌های زبان فارسی است و به سرپرستی دکتر حسن انوری تألیف شده‌است. این واژه‌نامه دو ویرایش اصلی دارد:

 

    • ویرایش بزرگ (فرهنگ بزرگ) در هشت جلد

 

    • ویرایش کوچک (فرهنگ فشرده) در دو جلد

 

فرهنگ سخن چگونه فرهنگی است؟
 

فرهنگ سخن ، افزون بر واژه‌های قدیمی، حاوی همۀ واژه‌ها، اصطلاحات علمی و تعبیرات روز زبان فارسی است. این فرهنگ توسط انتشارات سخن تدوین و منتشر شده ‌است. در تدوین فرهنگ سخن، افزون بر سرویراستار (دکتر حسن انوری)، ۴۶ مؤلف و ۲۱ ویراستار در بخش‌های عمومی و تخصصی همکاری داشته‌اند.

در فرهنگ سخن ، مستندات واژه‌ها (شواهد) و نیز واژه‌هایی که به‌طور قیاسی ساخته می‌شوند، نیامده ‌است. هدف از تلخیص فرهنگ بزرگ سخن و درآوردن آن به‌صورت فرهنگ دوجلدی، امکان بهره‌وری کسانی است که به فرهنگ بزرگ سخن دسترسی ندارند یا به‌دنبال مستندات واژه‌ها نیستند.

این کتاب ذیلی است بر فرهنگ سخن که در سال ۱۳۸۱ در هشت جلد انتشار یافته بود. این ذیل مشتمل بر واژه‌هایی است که از قلم افتاده یا تازه یافته شده‌اند، همچنین مشتمل است بر تصحیح غلط‌های چاپی و غیرچاپی و اشتباه در ارجاعات که در هشت جلد روی داده و نیز برخی شواهد جدید بر مدخل‌هایی که شاهد کم داشته یا شاهد نداشته‌اند.

حسن انوری (متولد ۱۳۱۲، تکاب)،  دکترای ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، استاد زبان و ادبیات فارسی، مؤلف فرهنگ بزرگ سخن و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. او به عنوان چهره ماندگار در رشته ادبیات معرفی شده‌است….

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا