فلج مغزی چیست؟

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب : فلج مغزی به حالتی گفته می شود که بیمار مبتلا به آن نمی تواند تمام یا جزیی از حرکات عضلات بدن خود را کنترل نماید. این فلج زمانی پدید می آید که یکی از سه ناحیه ی کنترل کننده ی حرکات عضلات در مغز آدمی، آسیب ببیند.

 

یکی از این ناحیه های مغزی، پوسته یا قشر حرکتی نامیده می شود. از اینجا است که تمام حرکات مورد نظر و قابل کنترل آغاز می شود. هر گاه ناحیه ی مزبور صدمه ببیند، شخص به سفتی عضلات مبتلا می شود.

گروهی از سلول های عصبی مغز که سلول های پایه نامیده می شوند باعث به تاخیر افتادن یا متوقف شدن برخی از انواع فعالیت عضلانی می شوند. هر گاه صدمه ای بر این ناحیه وارد شود، حرکات ناخواسته یا آشفته ای در عضلات پدید می آیند. ممکن است شخص دچار لرزش مختصر یا تکان های تند عضلانی شود! یا ممکن است حرکات آرام و پیچش داری در دست ها و بازوهای شخصی پدید آید.

سومین ناحیه ی مغز، که ناحیه ی مخ نامیده می شود، هماهنگی و تعادل عضلات را کنترل می کند. اگر این ناحیه صدمه ببیند شخص به گونه ای عدم تعادل حرکتی گرفتار می شود.

فلج مغزی علت های گوناگون و بسیاری دارد. پیش از تولد، ممکن است مغز کودک رشد طبیعی نکرده باشد. ممکن است مادر در ماه های حاملگی بیمار یا زخمی شده باشد. ممکن است خود مغز در زمان تولد کودک آسیب دیده باشد. دشواری تنفس در لحظه ی تولد می تواند مانع رسیدن اکسیژن به خون شود و در نتیجه به سلول ها آسیب برساند.

فلج مغزی در ۱۰ تا ۱۵ درصد کل موارد را شامل می ‌شود؛ بیش از یک مورد از الگوهای حرکتی وجود دارد و الگوی خاصی بر دیگر الگوها غالب نیست و غالبا با سایر عوارض مثل اختلالات حسی، اختلالات درک و اختلالات شناختی همراه است.

معالجه ی این بیماری، بسیار طولانی، آرام و پیوسته است. لیکن باید توجه داشت که هدف از این معالجه باز گرداندن کودک به وضع عادی نیست! بلکه هدف آن است که کودک برای خود و اطرافیان خود به صورت موجودی مفید در آید و مایه ی آسایش خود و دیگران شود. دادن ورزش های عضلانی با ارزش ترین روش معالجه ی کودکان مبتلا به فلج مغزی است. مهمترین علائم فلج مغزی، ناتوانی ‌های حرکتی در کودک است که تا آخر عمر با وی باقی می ماند. بعضی از کودکان مبتلا به فلج مغزی، دچار عقب ماندگی ذهنی هم هستند.

یک نکته ی مهم دیگر آن است که کودک احساس کند مورد قبول دیگران واقع می شود.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا