قوانین و شیوه انجام بازی شهروند و مافیا در شبکه سلامت چگونه است؟

جدول یاب، محمد سیمری : یکی از بازی های گروهی که در میان مردم دارای مقبولیت فوق العاده ارزشمند و قابل توجهی است، بازی گروهی مافیا است! شاید بتوان گفت بازی گروهی مافیا یک بازی جدی و در عین حال فکری و همچنین تلفیقی از روانشناسی و قدرت تحلیل می باشد. بی شک می توان گفت بازی مافیا یک بازی گروهی فوق العاده هیجان انگیز است!

دقت داشته باشید مافیا یک فعالیت سرگرم کننده کاملا استنباطی و استدلالی است و از دو بخش شب و روز در بازی تشکیل یافته است! به این صورت که هر تیمی برای برنده شدن در این بازی، بایستی دیگر شخصیت‌ های بازی را حذف کند که این حذف کردن در عین حال به هیچ کار آسانی نیست. درباره ی شخصیت ها نیز بایستی بدین صورت توضیح دهیم که این بازی از ۴۰ شخصیت جذاب که شامل نقش‌ های شهروندی، مافیا و مستقل است، تشکیل یافته است.

در برخی از تحلیل ها این چنین یادداشت شده است که بازی مافیا نبردی است بین یک اقلیت آگاه (همان نقش‌ های منفی بازی) و یک اکثریت نا آگاه (همان شهروندان)! ایده اولیه ی بازی مافیا مربوط به کشور روسیه است! شاید جالب باشد که بدانید فردی به نام ” دیمیتری دیویدف ” به عنوان سازنده ی این بازی گروهی معرفی شده‌ است. به گفته ی ” دیمیتری دیویدف “، اولین بار بازی مافیا در بهار سال ۱۹۸۶ شمسی و در بخش روانشناسی دانشگاه دولتی شهر مسکو بازی شده‌ است! و سپس این بازی در کلاس‌ های درس، خوابگاه‌ ها و همچنین اردوگاه‌ های تابستانی دانشگاه مسکو پخش شده‌ است!

این فعالیت سرگرم کننده به طور معمول در کافه‌ ها برگزار می‌ شود و مدت زمان انجام این فعالیت گروهی سرگرم کننده نیز بسته به تعداد نفرات شرکت‌ کننده در آن چیزی بین ۱ تا ۴ ساعت است. اما شبکه سلامت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در حرکتی جالب توجه، اقدام به پخش مسابقه ای با مضمون بازی مافیا نموده است.

مسابقه تلویزیونی ” مافیا ” با اجرای علیرام نورایی و با کارگردانی ” افشین اربابی ” با هدف بومی‌ سازی فعالیت گروهی سرگرم کننده مشابه و همچنین افزایش قوه تشخیص پخش می شود. این مسابقه تلویزیونی با دو محور حول موضوع مبارزه با مواد مخدر می‌ گردد و علت تولید و پخش آن نیز از شبکه سلامت، همین ارتباط موضوعی است. دقت داشته باشید در محور اول، معرفی بازی مافیا به عنوان یک سرگرمی سالم به جوانان است و همچنین حضور فعال در لحظه و هوشیاری بالا نیز نقطه ی مقابل نشئگی حاصل از مصرف مواد می باشد! محور دوم نیز بر دقت افراد در شناخت دوست ناباب تاکید دارد.

بهنام تشکر درباره ی این مسابقه چنین می گوید:

” مافیا ، یک فعالیت سرگرمی به شدت فکری و شک‌ برانگیز است! ”

شیوه انجام بازی گروهی مافیا در مسابقه تلویزیونی ” مافیا ” شبکه سلامت

در این فعالیت سرگرمی افراد به دو گروه مافیا و شهروندان تقسیم می شوند و نبرد میان این دو گروه آگاه و نا آگاه شبیه‌ سازی می گردد! در این مسابقه، افراد به صورت پنهانی تعیین نقش می‌ شوند و اکثریت شهروندان این فرصت را پیدا می‌ کنند تا افراد مافیا را شناسایی نمایند و برای حذف آن ها، رای دهند.

این مسابقه هر شب ساعت ۲۰ از شبکه سلامت صدا و سیما پخش می شود و تکرار آن در ساعت ۲۳ همان روز است.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا