قورباغه ها چگونه در آب شنا می کنند؟

جدول یاب ، محمد سیمری : قورباغه انواع بسیار گوناگونی دارد؛ فقط ۱۷ نوع آن در ایالات متحده ی آمریکا به سر می برند! رایج ترین انواع قورباغه در آن کشور عبارتند از قورباغه ی گاوی، قورباغه ی پلنگ و قورباغه ی درختی.

قورباغه ها از لحاظ شکل، رنگ و همچنین اندازه دارای تفاوت های اساسی با یکدیگر می باشند. طول برخی از قورباغه های کوچک درختی گاهی از دو یا سه سانتی متر بیشتر نیست. طول قورباغه های پلنگی نیز از پنج تا ده سانتی متر در نوسان می باشد. طول قورباغه های گاوی، غالبا به بیست سانتی متر نیز می رسد و طول پاهای آن ها غالبا از طول بدن شان بیشتر است! و تا بیست و پنج سانتی متر نیز می رسد. رنگ غورباقه ی گاوی بالغ به طور معمول سبز سیر یا قهوه ای می باشد و به همین علت وقتی در لابه لای گل و لای و درختچه های ساحل باشند، به ندرت دیده می شوند!

این قورباغه ها در فصل زمستان چه می کنند؟ در کشورهای شمالی، با آغاز فصل سرما، برخی از قورباغه ها به درون آبگیرها می روند و در لابه لای گل و لجن پنهان می شوند و زمستان را نیز در همانجا می گذرانند. آبگیرها تماما یخ نمی بندند، و به همین علت نیز قورباغه ها می توانند زمستان را در آن جا سپری نمایند.

ولی دمای آب آبگیرها فوق العاده پایین می آید! قورباغه یک جانور دوزیست است و به گروهی از موجودات سرد خون تعلق دارد که در آب و خشکی زندگی می کنند. وقتی جانور دوزیست احساس سرما می کند، به اکسیژن بسیار اندکی احتیاج دارد؛ چون مواد غذایی چندانی نمی سوزاند! به همین علت است که قورباغه می تواند سراسر فصل زمستان را در زیر آب بماند و هوایی تنفس ننماید.

در آب مقداری اکسیژن وجود دارد؛ و همان مقدار اندکی هم که قورباغه در فصل زمستان احتیاج دارد، از طریق پوستش در داخل آب جذب می شود. قورباغه، گاهی زمستان را در داخل سوراخ های گل و لجن نرم یا در زیر سنگ و خاک نرم سپری می کند.

آیا می دانید برخی از قورباغه ها روی درخت زندگی می کنند؟ این قورباغه های درخت زی غالبا بسیار کوچک هستند و در کف پاهای شان بادکش ها یا مکنده هایی دارند که در بالا رفتن از شاخه های درخت به کار می برند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا