لحظه تحویل سال ۱۴۰۰ چه ساعتی است؟

نوروز به عنوان یکی از کهن ترین و محبوب ترین جشن ها در میان ایرانیان است که در اوایل فروردین یعنی در نخستین روز سال خورشیدی ایرانی و با شروع فصل بهار آغاز می شود. درباره کهن بود این جشن باستانی می توان گفت در دوران ایران باستان یعنی چیزی در حدود ۴۰۰۰ سال پیش در دوران خوارزمشاهیان، در این روز برای فرا رسیدن فصل سبز و فصل بهار، به پایکوبی، جشن و شادی می پرداختند. جالب است که بدانید این جشن در شاهنامه ی فردوسی، جزو اعمال کیومرث یعنی نخستین شاه در شاهنامه بیان شده است!

لازم است بدانید علت اصلی این جشن در ایام قدیم شروع فصل بهار بوده است! در این فصل سبز شدن و زیباتر شدن طبیعت و همچنین افزایش روزی، نوید خوبی بوده و از همین رو جشن گرفته می شده است. این رسم زیبا و دوست داشتنی ادامه پیدا کرده و تا به نسل های امروزی رسیده است و در حال حاضر ما، شاهد جشن های هر ساله در میان ایرانیان هستیم.

عید نوروز، بزرگ ترین جشن ملی ایرانیان است و این جشن در سراسر دنیا، در میان ایرانیان و مسلمانان محبوب می باشد. بد نیست بدانید نوروز، محدود به مرزهای جغرافیایی کشور ایران نیست و گستره ی آن به پهنای مرزهای فرهنگ ایرانی است. جشن نوروز علاوه بر مناطق فلات ایران، در کشورهای دیگر مانند تاجیکستان، قزاقستان، افغانستان، سوریه، چین و همچنین ترکیه نیز برگزار می شود؛ البته لازم به بیان است در کشورهای دیگر، نوروز با نام های دیگر مانند Nauroz، Nowruz خوانده می شود.

نوروز ایرانی درآمیخته با لطافت و خرمی طبیعت و فرصتی کم نظیر برای ورود به مرحله‌ ای نیکوتر و برتر از عمر آدمی است؛ این جشن نشان دهنده ی دوستی و صمیمیت و شادی و سرخوشی است که از گذشتگان به ما به یادگار رسیده است. بدون تردید دمیدن روح تازگی بهار در میان درختان تنومند و کهنسال و استوار بسیار زیبا و دلنشین است.

عید نوروز ۱۴۰۰
عید نوروز ۱۴۰۰

نوروز پس از اسلام

با توجه به اینکه جشن های بسیاری در این دوره با گذشت زمان فراموش شد، اما همچنین نوروز جزو جشن های اصلی در این دوره می باشد. از دلایل اینکه نوروز هنوز جایگاه خود را پس از گذشت این همه زمان حفظ کرده است پیوند عمیق این رسم در آیین، تاریخ و فرهنگ ایران است.

اعراب پس از شکست شاهنشاهی ساسانی جشن نوروز را ممنوع و مردم را بر شادی و پاکوبی محکوم به پرداخت مالیات می کرده اند که روال تا دوران پادشاهی امویه و عباسی ادامه داشت! تا اینکه این جشن و آیین بزرگ بر مخالفت آن ها غلبه کرده و مجدد در میان مردم و حاکمان گرامی داشته شد. تاریخ ایران نشانگر این است که جشن و شادی نوروز در دوران عباسیان، سلجوقیان و صفویان نیز محبوب بوده است و مورد احترام قرار می گرفته است.

زمان تحویل سال ۱۴۰۰ شمسی

  • زمان تحویل سال ۱۴۰۰ : ساعت ۱۳ و ۷ دقیقه و ۲۷ ثانیه
  • روز تحویل سال ۱۴۰۰ : (شنبه ۱۳۹۹/۱۲/۳۰) روز شنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ هجری شمسی
  • مطابق ۰۸ شعبان ۱۴۴۲ هجری قمری
  • ۲۰ مارس ۲۰۲۱ میلادی
  • شنبه ۱۳۹۹/۱۲/۳۰

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا