لوساکا پایتخت کشور زامبیا کجاست؟

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ، اختصاصی جدول یاب

زامبیا یکی از کشورهای آفریقایی است که در بخش جنوبی این قاره واقع شده است. لوساکا بزرگترین شهر زامبیا و همچنین پایتخت این کشور آفریقایی است. لوساکا یکی از شهرهای جنوب آفریقاست است که به سرعت  درحال توسعه است.  این شهر در قسمت جنوبی فلات مرکزی است و ارتفاع آن حدود ۱۲۷۹ متر است. از سال ۲۰۱۰، جمعیت این شهر حدود  ۲٫۴ میلیون نفر بوده است.

لوساکا مرکز تجاری و دولتی کشور زامبیا است و به چهار بزرگراه اصلی کشور در شمال، جنوب، شرق و غرب متصل است. زبان انگلیسی زبان رسمی این شهر است و زبان‌های نیانجایی و بمبایی نیز  در آنجا رایج هستند. لوساکا در ابتدا یک محله روستایی بوده است. نام کدخدای آن روستا «لوساکا» بوده که نام آن فرد به عنوان نام این شهر آفریقایی برگزیده شد. طبق شواهد تاریخی این روستا در تپه‌های «ماندا» در نزدیکی ساختمان مجلس ملی فعلی زامبیا قرار داشته است. در زبان نیانجا، ماندا به معنای قبرستان است. این منطقه توسط مهاجران اروپایی (عمدتا انگلیسی) در سال ۱۹۰۵ با ساختن راه آهن گسترش یافت. در سال ۱۹۳۵، با توجه به موقعیت نسبتا مرکزی آن، موقعیت آن در راه آهن و در تقاطع جاده بزرگ شاملی و جاده بزرگ شرقی، آنجا را به عنوان جایگزین لیوینگ‌استون به عنوان پایتخت کلونی متحد رودسیا شمالی انتخاب  شد. پس از شکل گیری رودسیا شمالی و جنوبی در سال ۱۹۵۳، آنجا مرکز جنبش استقلال در میان برخی از نخبگان تحصیلکرده بود که منجر به ایجاد جمهوری زامبیا شد. در سال ۱۹۶۴، لوساکا به پایتخت زامبیا تبدیل شد.

در سال‌های اخیر، لوساکا در میان مردم رامبیا به یک منطقه شهری پرطرفدار برای سکونت و همچنین منطقه‌ای توریستی تبدیل شده است.

خاصیت مرکزی بودن این شهر و بخش زیربنایی آن که به سرعت در حال توسعه است باعث افزایش اعتماد به نفس مردم شده  است. به همین ترتیب، زامبیا شاهد توسعه هایی از قبیل ایجاد شغل، مسکن و غیره در لوساکا هستند. در نتیجه، تصور می شود که با اصلاحات مناسب و موثر اقتصادی، لوساکا و همچنین زامبیا به طور کلی و به طور قابل ملاحظه ای توسعه خواهند یافت.

لوساکا جامعه‌ای چند اقلیتی از  اتباع خارجی مهاجر است که بسیاری از آنها در زمینه صنعت فعالیت دارند. همچنین دیپلمات‌ها، نمایندگان سازمان‌های مذهبی در آنجا فعالیت دارند.

این شهر به طور عمده به دلیل ارتفاع زیاد آن، با توجه به طبقه بندی اقلیمی‌اش ، دارای آب و هوای نیمه مرطوب مرطوب است. سردترین ماه آن، ماه جولای، با دمای ۱۴٫۹ درجه سانتی گراد  است. لوساکا تابستان هایی داغ و زمستان هایی گرم دارد.  سرمای این شهر  عمدتا به شب‌های ماه‌های جون و جولای محدود می‌شود.  گرم‌ترین ماه سال در لوساکا، ماه اکتبر است که دمای متوسط روزانه در آنجا به ۳۲ درجه سانتی گراد می‌رسد. دو فصل اصلی  در آنجا وجود دارد: یک فصل مرطوب و یک فصل خشک با فصل خشک که تقریبا نیمی از سال است، از آوریل تا اکتبر طول می‌کشد.

لوساکا، به عنوان میزبان بازی های منطقه VI Games 2012 و شهر پایتخت زامبیا، دارای زیرساخت های گسترده ای از جمله ورزشگاه نیکولاما، ورزشگاه سان ست، مرکز توسعه جوانان المپیک، باشگاه گلف لوساکا و بسیاری از مکان های دیگر است. استادیوم مدرن ۶۰،۰۰۰ نفری  این شهر که چیپولوپولو نام دارد توسط چینی‌ها ساخته شده است و به یاد بازیکن تیم ملی فوتبال کشورشان که  در سال ۱۹۹۳ در سقوط هواپیما در ساحل گابن فوت کرد، نامگذاری شد.

زامبیا

عمده مذاهب و ادیان اصلی دنیا در شهر لوساکا نماینده دارند اما غالب مردم این شهر مسیحی هستند و تعداد بسیار زیادی از آنها به کلیساهای پروتستان تعلق دارند.

لوساکا، به عنوان پایتخت ملی، مکان اجرای قانون و سه قوه مقننه، اجرائیه و قاضئیه است که  این قانون توسط مجلس ملی (مجلس)، مجلس نمایندگان (دفتر رئیس جمهور) و دادگاه عالی صورت می گیرد. پارلمان در مجتمع مجلس واقع شده است که دارای یک ساختمان ۱۵ طبقه است. این شهر همچنین پایتخت استان لوساکا، کوچکترین و پرجمعیت ترین نه استان کشور است و از یک ناحیه اداری تشکیل شده است که توسط شورای شهر لوساکا اداره می‌شود.

بزرگترین موسسه یادگیری زامبیا، دانشگاه زامبیا، در لوساکا مستقر است. سایر دانشگاه ها و کالج های واقع در لوساکا شامل: دانشگاه لواساکا (Unilus)، دانشگاه آزاد زامبیا (ZAOU)، کالج Chainama Hills، کالج Evelyn Hone، مرکز مطالعات حسابداری دانشگاه زامبیا (ZCASU)، موسسه ملی مدیریت دولتی (NIPA)، دانشگاه کاوندیش، دانشگاه علوم پزشکی لوساکا.

حمل و نقل عمومی در داخل شهر عمدتا توسط مینی بوس انجام می شود، اما همچنین شامل اتوبوس های بزرگتر و تاکسی های مشترک در مسیرهای ثابت است. وسایل نقلیه در بیشتر مواقع بین بخش های خاص شهر و چهار پایانه در منطقه تجاری مرکزی حرکت می کنند: برج کولیما، بازار شهر، هزاره و لومومبا. نقشه رسمی مسیرهای حمل و نقل عمومی در لوساکا وجود ندارد، اما ابتکار عمل برای ایجاد نقشه محتوا کاربر در سال ۲۰۱۴ آغاز شد. تمام وسایل حمل و نقل عمومی در لوساکا توسط اپراتورهای خصوصی اداره می شوند.

لوساکا در نزدیکی فرودگاه بین المللی کنت کاوندا است (که برای فعالیت‌های نظامی و مردمی استفاده می شود)، و بر روی خط راه آهن از لیوینگستون تا کیتوه قرار دارد.  همچنین فرودگاه Lusaka City است که توسط نیروی هوایی زامبیا استفاده می شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا