ماجرای بریده شدن گوش ونگوگ چه بود؟

واقعه سهمگین جدا شدن گوش نقاش مشهور هلندی روز ۲۳دسامبر ۱۸۸۸در پایتخت فرانسه اتفاق افتاد و تازه هفته گذشته بود که پس از انتشار کتاب «گوش ون‌گوگ: داستان واقعی»، نام زنی جوان به‌عنوان دریافت‌کننده آن فاش شد. این زن گابریله برلاتیر نام دارد و برنادت مرفی، نویسنده کتاب گرچه بر سر قول خود به بازماندگان او مبنی بر فاش نکردن هویتش ماند اما گزارشگران آرت نیوزپیپر با جست‌وجو در منابع انستیتو پاستور پاریس، هویت زن را یافتند.

مارتین بیلی که سال گذشته کتابی درباره دوران حضور ون‌گوگ در منطقه پروانس فرانسه منتشر کرده، در نسخه بین‌المللی آرت نیوزپیپر نوشت: «تا امروز همه فکر می‌کردند گیرنده گوش ون‌گوگ یکی از همان زن‌های معمولی اطراف زندگی او بوده است اما فاش شدن هویت این زن، پرده از رازهای یک اتفاق هولناک برمی‌دارد؛

ماجرایی که در آن نقاش مشهور تقریبا کل یکی از گوش‌های خود را از بدنش جدا کرد و آن را به زنی مرموز هدیه داد.» براساس آنچه در کتاب مرفی آمده، گابریله اوایل ۱۸۸۸مورد حمله یک سگ قرار می‌گیرد و برای درمان بیماری هاری در انستیتو پاستور پاریس بستری می‌شود. برلاتیر که دختر یک مزرعه‌دار در نزدیکی‌های پروانس بوده، برای تزریق واکسن تازه ضد‌هاری به پاریس می‌رود و آن واکسن جان او را نجات می‌دهد. با این حال، هزینه‌های درمان خانواده برلاتیر را به‌شدت بدهکار می‌کند و گابریله ناچار می‌شود در خانه‌های بدنام به‌عنوان پیشخدمت کار کند.

این دختر جوان البته بعدها ازدواج کرد و خوشبخت شد اما داستان مواجهه‌اش با نقاش مشهور و گرفتن گوش بریده او تا سال‌ها در هاله‌ای از ابهام بود. حدود ۸۰سال پیش کارشناسان موفق شده بودند نام مستعار گیرنده گوش ون‌گوگ را پیدا کنند و حالا تقریبا ۱۳۰سال پس از آن ماجرا، هویت واقعی آن زن جوان مشخص شده است.

هر چند هنوز معلوم نیست چه‌کسی رابط ون‌گوگ با گابریله بوده و کشف جزئیات دیگر این حادثه، نیاز به گذر زمان دارد. ون‌گوک پس از متحمل شدن یک فشار سنگین ذهنی، گوش خود را از بدنش جدا کرد اما پلیس روز بعد او را یافت و به بیمارستان رساند. هر چند زندگی مرموز نقاش مشهور کمتر از ۲سال دیگر پس از آن حادثه ادامه یافت و ون‌گوک در تابستان ۱۸۹۰در ۳۷سالگی با شلیگ گلوله به قلبش، به عمر کوتاه خود پایان داد.

منبع: همشهری

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا