ماجرای به آتش کشیدن کتاب مرجع پزشکی توسط آیت ا… عباس تبریزیان چه بود؟ + واکنش نظام پزشکی

در این مطلب، درباره ماجرای به آتش کشیدن کتاب مرجع پزشکی توسط عباس تبریزیان توضیحاتی خواهیم داشت! با ما همراه باشید. در ویدیویی که جدیدا در فضای مجازی به شدت در حال انتشار می باشد، آیت ا… عباس تبریزیان که به پدر طب اسلامی مشهور است، کتاب پزشکی داخلی هاریسون را که یک کتاب مشهور پزشکی در دنیای است را آتش می زند! این اقدام شرم آور، انبوهی از واکنش ها را به خود اختصاص داده است.

درباره کتاب ” پزشکی داخلی هاریسون ” بد نیست بدانید این کتاب یکی از کتاب‌ های درسی شناخته‌ شده در زمینه طب داخلی است. چاپ اول این کتاب در سال ۱۹۵۰ میلادی منتشر شد و ویرایش هجدهم آن در سال ۲۰۱۱ میلادی منتشر گردید. اگر چه این کتاب موضوعات فراوانی را از عصب‌ شناسی گرفته تا بیماری‌ های عفونی شامل می‌ شود، اما به طور ویژه بیشتر مباحث طب داخلی آن مورد توجه قرار می‌ گیرد. ” پزشکی داخلی هاریسون ” به عنوان یک منبع معتبر، یکی از کتاب‌ های اصلی متخصصان داخلی به شمار می‌ آید.

اما لازم به بیان است رییس‌ کل سازمان نظام‌ پزشکی جمهوری اسلامی ایران ، دکتر محمد رضا ظفرقندی در واکنش به این اقدام شرم آور یعنی آتش کشیدن کتاب مرجع پزشکی که باعث وهن دین و ایران می‌ شود، در پیامی نوشت:

به نام خداوند جان وخرد

در این ایام شاهد صحنه نمایش آتش‌زدن یکی از کتب مرجع پزشکی توسط فردی با کسوت ولباس روحانیت بودیم. اگرچه درتاریخ ملل، جهل مقدس هماره قربانیان بیشماری را به کام مرگ و نابودی کشیده است ولی در دنیای امروز وجود چنین نگرش ورفتاری نشانه‌ای از غلبه شعار بر شعور وموجب عواقب وخساراتی جبران ناپذیر برای مردم وبیماران خواهد شد.

تصور انعکاس چنین صحنه‌ای در داخل وخارج از کشور ودر بین مردم وجوانان وعالمان، مقارن تصور جهل مقدس وخانمان‌سوز داعشیان و کتاب‌سوزی جاهلانی است که در دنیای توهم وخرافات خویش غرق شده‌اند. تاسف ورنج ما از این رفتارهای موهن در واقع فقط بخاطر آتش‌زدن یک کتاب نیست، تاسف بخاطر تبعات خطیری است که ترویج این تفکر بر سلامت و زندگی مردم به همراه خواهد داشت ورنجی است که بخاطر آتش‌کشیدن باورهای مردم و جوانان در دنیای علم باید تحمل کنیم.

اینجانب به حکم وظیفه قانونی، علمی، دینی و ضرورت حمایت وصیانت از حقوق بیماران، ضمن طرح شکایت از طریق مراجع قانونی وقضایی از مسئولین محترم وزارت بهداشت ودرمان می‌خواهم به وظیفه قانونی خود در مقابل این فجایع انسانی وعلمی عمل کنند و نیز از علمای بزرگوار حوزه های‌دینی نیز می‌خواهم اجازه اشاعه این خرافات را بیش از این ندهند و به داد باورهای مردم وجوانان برسند.

دکتر محمد رضا ظفرقندی

رئیس کل نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

واکنش‌ها به آتش زدن کتاب پزشکی توسط “تبریزیان”

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه طی بیانیه ای اعلام کرد: حوزه‌های علمیه و بزرگان آن با تأکید بر جایگاه علم و اندیشه و نقد عالمانه، حرکت ناپسند و جاهلانه اخیر در تعرّض به یکی از متون مهم علم پزشکی را که در فضای مجازی انتشار یافته است ناروا می‌دانند و حوزه‌های علمیه و بزرگان آن و شورای عالی و مدیریت حوزه‌های علمیه آن را محکوم می‌کنند، آشکار است که اینگونه تفکرات و اقدامات در حوزه علمیه جایگاهی نداشته و انتسابی به حوزه و روحانیت ندارد.

به بهانه اقدام سلفی مآبانه تبریزیان

محمد مسعود رحمانی

احکام اسلام را می‌توان به ۴+۱ بخش تقسیم‌ کرد:

۱. احکامی که شارع آن خداوند سبحان است و بواسطه وحی آن را به نبی مکرم اسلام (ص) امر می‌کند. مثل امر به صلاه و امر به صوم و …

۲. نوعی دیگری از احکام، حکمی است که اذن از جانب خدا به نبی مکرم تفویض شده تا ایشان خود وضع شریعت کنند. روایات صحیحی که در کتب مختلف شیعی و عامه با لفظ “ادبنی الله” آغاز گردیده اند غالبا جزو این نوع هستند. آنها احکام نبوی اند. مثل دستور پیامبر به چهار رکعتی بودن نماز ظهر و عصر و …

۳. احکامی که اساسا ریشه وحیانی ندارند، بلکه بنا به مقتضیات زمان و مکان رسول اکرم (ص) و اهل بیت (س) با جامعه آن روز و اجتماع مسلمین وضع شده اند. این احکام، حکم ولایی اند. مثل خمس ارباح مکاسب، تحدید زکات به موارد خاص، تعدد زوجات و …

۴. عده ای دیگری از این احکام، حکم هایی هستند که اهل بیت در مقام قضاوت صادر کرده اند. این احکام قید تطابق با واقع در آنها اخذ نشده است، زیرا قاضی بر اساس بینات حکم می‌کند.

۵. احکامی که آنها اساسا حکم نیستند، بلکه نبی اکرم و اهل بیت بنا بر خصوصیت های بشری یک سلسله رفتاری را انجام داده اند که مقتضای طبع و موقعیت و شرایط فردی خود بوده است. مثل آنکه در شبه جزیره ای که تعرق زیاد است خوردن نمک قبل از هر غذا یک امر صحیح پزشکی می‌باشد و یا علاقه شخصی ایشان به خوردن خربزه و … از این قسم آخر نمی‌توان حکم شرعی استنتاج کرد.

همه احادیث طب اسلامی در دسته پنجم قرار می‌گیرند، آنها اساسا حکم الهی و نبوی و … نیستند، بلکه اعمال فردی هستند که به مقتضیات بُعد بشری نبی اکرم انجام شده است. این اعمال را چه مقتضی آن موجود باشد و چه مقتضی آن مفقود، با انجام ندادن آن خللی به دین شخص وارد نمی‌شود زیرا اساسا این احکام، حکم دین نیستند.

تمام آنچه گذشت بعد از آن است که بتوان احادیث طبی را از لحاظ سندی و دلالی و … صحیح دانست. کثیری از آنها صحیح نیستند و بسیاری از آنها از مجعولات هستند که از اطبای یونان و ایران باستان وارد فرهنگ اسلامی شده و رفته رفته آنها را به اسم روایت و حدیث خوانده اند.

رسول جعفریان: این افراد در پیشگاه ملت ایران، جایی نداشته و ندارند

در پی انتشار ویدئویی از کتابسوزی طب هاریسون توسط فردی به نام آیت الله تبریزیان که به عنوان استاد طب اسلامی مشهور است، رسول جعفریان به آن واکنش نشان داد.

جعفریان نوشت: متاسفانه این شخص، سالهاست با استفاده از باور‌های عامیانه در میان مردم، تلاش در ترویج بافته‌های خود به اسم طب دینی دارد و برای تقدیس آنها، از روایاتی که بار‌ها محدثان آن‌ها را نقد کرده اند، استفاده می‌کند. این رفتار وی، در حوزه قم، مورد تأیید هیچ کس، جز شماری از هواداران ساده لوح او که مانند آن‌ها همه جای دنیا هستند، نیست.

روشن است که طب سنتی، به عنوان یک شاخه علمی، در مراکز دانشگاهی می‌تواند مطرح و توصیه‌های آن پس از بررسی‌های علمی، و تأیید مراکز رسمی، مورد استفاده قرار گیرد، اما نامبرده نه از نظر تحصیلات علمی و نه حوزوی، در مقامی نیست که بخواهد چنین ادعایی را بکند. طبعا در قم یا مشهد، هیچ نوع شاخه درسی وجود ندارد که او به استناد تحصیل در آن، چنین ادعایی را داشته باشد.

و، اما اقدام به کتابسوزی، این عمل مشمئز کننده، باید گفت، این اقدام، همیشه کار افراد جاهل و افراطی بوده است، کسانی که هیچ گاه، در هیچ مدلی، چه از نوع کسروی با آتش زدن آثار ادبی، و این شخص، با آتش زدن یک کتاب علمی، در پیشگاه ملت فرهیخته ایران، جایی نداشته و ندارند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا