مارماهی چیست؟

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب : مارماهی، همچنان که از نامش بر می آید یک ماهی است؛ و مانند بقیه ی ماهی ها ستون فقرات دارد. در آب زندگی می کند، و از طریق آبشش تنفس می کند. مارماهی، سرد خون است! سرد خون یعنی دمای بدن این ماهی همراه با دمای محیط تغییر می یابد.

 

بیشتر انواع مارماهی ها در دریا زندگی می کنند. برخی از انواع آن تا مدت های مدید در آب های شیرین، به سر می برند ولی اینها نیز بخشی از عمرشان را در آب های شور می گذرانند. تمام مارماهی ها در آب شور تخم ریزی می کنند.

در آمریکای شمالی، بیشترین نوع مارماهی، از انواع مخصوص آب های شیرین است. این مارماهی ها در دریاچه ها، آبگیرها و همچنین نهرها منطقه ی بین اقیانوس اطلس تا رود می سی سی پی زندگی می کنند. دو نوع از مارماهی های مخصوص آب های شور، در امتداد سواحل کوهستانی کالیفرنیای جنوبی و همچنین خلیج مکزیک، و سواحل اقیانوس اطلس در ایالات متحده آمریکا یافت می شوند.

مارماهی ها چیزهای گوناگون، از جمله ماهی مرده و همچنین موجودات زنده و ریز دیگر را می خورند. بیشترین فعالیت مارماهی ها در هنگام شب صورت می گیرد. گاهی در نخستین ساعات شب، می توانید مارماهی های کوچک را که برای خوردن ذرات ریز شناور در آب به سطح آب های کم عمق می آیند را ببینید! اگر مارماهی ترسانده شود، ناگهان خودش را در لای ماسه های کف دریا پنهان می کند.

پوست مارماهی لزج است؛ چون سراسر بدنش را ماده ای لزج پوشانده است. ولی روی پوست مارماهی های آب شیرین و همچنین برخی از انواع آن، فلس های کوچکی دیده می شود.

مارماهی های آب های شیرین، مسافتی طولانی را طی می کنند تا به آب های شیرین برسند! و با آنکه خودشان در آب شیرین زندگی می کنند، در آب های شور تخم ریزی می کنند. فقط تعداد انگشت شماری از ماهی ها هستند که می توانند از اقیانوس ها به آب های شیرین یا از آب های شیرین به اقیانوس ها بروند و هلاک نشوند. زیست شناسان معتقد هستند که لزاجت بدن مارماهی، او را در برابر این تغییر ناگهانی حفظ می کند.

مارماهی های آب های شیرین و برخی انواع دیگر مارماهی، استعداد عحیبی برای ترمیم زخم هایی دارند که اگر بر ماهی های دیگر وارد شود، آن ها را می کشد! بدن مارماهی ها ماده ای تولید می کند که جلوی عفونت را می گیرد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا