مارها چند بار پوست می اندازند؟

جدول یاب ، محمد سیمری : در جهان بیش از دو هزار نوع مار وجود دارد. این مارها در روی خشکی، در دل خاک، در داخل آب، و حتی بر شاخ و برگ درخت ها زندگی می کنند. پس می بینیم که مارها از جهات بسیار با یکدیگر تفاوت دارند! ولی همه ی مارها، چه مارهای پیر و چه مارهای جوان، پوست می اندازند.

مارها وقتی پوست می اندازند، حتی پرده ی نازکی که چشم های مار را پوشانده است همراه با پوست، به دور ریخته می شود! در جریان پوست ریزی، پوست مار پشت به رو می شود. مار، خودش را به سطوح سخت می ساید و پوستش را از بدنش خارج می کند! مار در سال، چندین بار پوست می اندازد.

پوست مار، فلس دار است و این برای مار اهمیت بسیار زیادی دارد. مارها به طور معمول پا ندارند ولی در برخی از انواع مارها مانند مار بوا و همچنین مار پیتون، بقایای پاهای عقب به صورت زوائدی به چشم می خورند! این پاها در میان عضلات واقع شده اند و فقط پنجه های آن ها از دو طرف بدنشان دیده می شوند.

مار به کمک فلس های روی بدن خود می تواند آنچنان زیبا و تند بر روی زمین بخزد! مار می تواند فلس های پهن زیر شکم خود را طوری رو به جلو بچرخاند که لبه های عقبی هر فلس به برآمدگی های سطح زمین گیر می کنند و مار را به جلو می رانند! وقتی دوباره این فلس ها به برجستگی هایی گیر کنند، بدن مار جلو می رود.

مار وقتی بخواهد با سرعت زیاد حرکت کند، این حرکت را با روش دیگری توام می کند! این روش عبارت است از تاب دادن بدن به این طرف و آن طرف و حلقه کردن آن، و گیر دادن بدن به هر گیاه و یا خرده سنگی که با آن تماس پیدا نماید! بدین ترتیب، مار در امتداد مسیر پیچ در پیچی که حلقه های بدنش ایجاد می کند، به پیش می لغزد.

Titanoboa ماری است که ۶ میلیون سال پیش می‌ زیسته است و بزرگ‌ ترین، بلندترین و سنگین‌ ترین ماری است که تا به حال کشف شده‌ است. مارها از لحاظ زیستی به گروه دیگری از مهره داران سرد خون مانند سوسمارها، مارمولک ها، تمساح ها و همچنین لاک پشت ها مربوط می شوند.در انتها بد نیست بدانید تعداد افرادی که سالانه توسط زنبورها کشته می‌ شوند، بیشتر از کسانی است که توسط مارها کشته می‌ شوند!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا