مالک روبیکا و توسکا کیست؟

در این مطلب، توضیحاتی خواندنی درباره مالک روبیکا و توسکا خواهیم داشت! با ما همراه باشید. توسکا ، نامی که تاکنون بارها و بارها مطرح شده است! جالب است بدانید جنجالی که بر سر انتخاب بهترین برنامه‌ های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۷ شمسی برپا شد، نگاه‌ ها را به سمت شرکتی معطوف کرد که این خدمات را به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران عرضه می کرد! یعنی شرکت توسکا.

اما نکته ی جالب توجه تر این است که بدانید توسکا ، انحصار تبلیغات صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را در زمینه خدمات ارزش افزوده در اختیار دارد! شرکت توسکا به تازگی اعلام کرده است هزینه ساخت بسیاری از برنامه‌ های محبوب تلویزیون هم چون برنامه ۹۰ ، برنامه خندوانه ، برنامه برنده‌ باش و… را تامین می نموده است! البته لازم به بیان است تاکنون اطلاعات چندانی پیرامون شرکت توسکا منتشر نشده است! خود شرکت نیز ترجیح داده است تنها در مواردی خاص، اطلاعیه‌ های مطبوعاتی صادر کند.

اما شاید این سوال پیش آید که شرکت توسکا برای چه کسی است؟ یا مالک توسکا کیست؟

شرکت توسعه کسب‌ و کار توسکا در ۱۶ مهر ماه سال ۱۳۹۶ شمسی به صورت رسمی ثبت شد. جالب است بدانید شناخته‌ شده‌ ترین و نام آشناترین محصول توسکا، اپلیکیشن روبیکا می باشد! اپلیکیشنی که این روزها با کد #۳ * به شهرت رسیده است!

براساس آگهی ثبت این شرکت، سهام داران آن شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) ، شرکت سرمایه‌ گذاری نور دنا (متعلق به همراه اول) و همچنین شرکت نقش اول کیفیت (متعلق به همراه اول) می باشند! بدین ترتیب ۱۰۰ درصد سهام شرکت توسعه کسب‌ و کار توسکا متعلق به همراه اول است. همچنین اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شرکت توسعه کسب‌ و کار توسکا ، از ۱۸ فروردین ماه سال ۱۳۹۷ شمسی عبارتند از کاوه اشتهادری (رئیس هیات مدیره) ، ابوذر مهرمنش (نائب رئیس هیات مدیره) و همچنین محمد کرمی (مدیرعامل و عضو هیات مدیره).

مالک روبیکا

شاید سوال بعدی این باشد که شرکت توسعه کسب‌ و کار توسکا از چه هنگام و از کجا آمده است؟

در دی‌ ماه سال ۱۳۹۴ شمسی، آگهی مزایده واگذاری تبلیغات صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در روزنامه جام‌ جم به چاپ رسید. صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران کلیه زمان‌ های تبلیغاتی تلویزیون و رادیو سراسری، استانی و همچنین مشارکتی خود را از طریق مزایده به حداقل دو و حداکثر سه آژانس تبلیغاتی واگذار می‌ کرد. برنده این مزایده نیز ٢٢ میلیون ثانیه امکان پخش آگهی تلویزیون و ١٠ میلیون ثانیه امکان پخش آگهی رادیو داشت!

جالب است بدانید در حالی که نتایج این مزایده اعلام نشد، چندی بعد مزایده دیگری به منظور واگذاری تبلیعات مرتبط با سرویس های ارزش افزوده و اپلکیشین ها برگزار شد!

پس از برگزاری مزایده دوم، مدیران شبکه‌ های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در ۲۶ مهر ماه سال ۱۳۹۶ شمسی در بخش‌ نامه‌ ای این چنین اعلام کردند:

” منبعد کلیه برنامه‌ ها و طرح‌ های مشارکتی در حوزه خدمات ارزش‌ افزوده (VAS) و کلیه سرویس‌ های پیرامون آن، می‌ بایست به شرکت توسعه کسب‌ و کار توسکا ارجاع داده شود و پس از دریافت مجوز همکاری و نامه تأییدیه آن شرکت، نسبت به مشارکت فی‌ مابین اقدام شود. بدیهی است کلیه قرارداد‌ها و مصوبات قبلی از تاریخ ۹۶/۷/۲۶ کان‌ لم‌ یکن تلقی می‌ شود. “

مالک روبیکا

بد نیست بدانید براساس شنیده‌ ها، برنده اول مزایده دوم مربوط به تبلیغات مرتبط با سرویس های ارزش افزوده و اپلیکیشن ها، یکی از شرکت‌ های زیرمجموعه ی هلدینگ یاس بوده است! اما به دنبال مشکلاتی که برای این هلدینگ پیش آمد، کل قرار داد به شرکت تازه‌ تاسیس توسکا انتقال یافت.

جزئیات قرارداد صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با شرکت توسعه کسب‌ و کار توسکا اعلام نشد اما گفته می‌ شود شرکت توسعه کسب‌ و کار توسکا بایستی طی دوره حدودا سه ساله، ۱۲۰۰ میلیارد تومان به عنوان کف تعهدات خود به حساب صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران واریز کند و در صورتی که درآمد این شرکت از محل این نوع تبلیغات، بیش از این میزان بود، بقیه درآمد به روشی، تسهیم می‌ شود.

این قرارداد از ابتدای اجرا، با انتقاد شدید کسب‌ و کارها و همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همراه شد! برات قنبری ، مشاور اقتصادی سابق وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم، در آن زمان خواهان بازنگری در این قرارداد شد و وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات نیز بارها علیه آن موضع گرفت!

محمد جواد آذری جهرمی ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم در ۶ فروردین ماه سال ۱۳۹۷ شمسس توییتی را مبنی بر اطلاع رسانی پیرامون صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد؛ اما این وعده تاکنون محقق نشده است! با این وجود، محمد جواد آذری جهرمی در آخرین توییت خود که اخیرا در این رابطه و پس از کشف عمدی بودن تغییر نتایج انتخاب بهترین برنامه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بود، این چنین نوشت:

” از ابتدای دولت دوازدهم به دو نماینده دولت – از پنج عضو – در هیئت مدیره همراه اول اعلام کرده‌ ایم که قرارداد تجاری شرکت توسکا با صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با مدل فعلی برای کسب و کارهای نوپا مضر و به لحاظ اقتصادی تماما به ضرر همراه اول است و خاتمه یابد. در مورد #حق‌الناس کوتاه نمی‌ آیم. “

اکنون شرکت‌ هایی که می‌ خواهند با استفاده از خدمات ارزش افزوده در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران تبلیغ کنند، بایستی با شرکت توسعه کسب‌ و کار توسکا قرارداد ببندند. بدین ترتیب شماره USSD‌ به این صورت خواهد بود *۳*X# که به جای حرف X شماره مخصوص شرکت آگهی‌ دهنده قرار می‌ گیرد. اگر شرکت توسعه کسب‌ و کار توسکا بتواند برای برنامه‌ ای اسپانسر جذب کند، اپلیکیشین (یا شماره) آن اسپانسر معرفی می‌ شود و اگر نتواند، اپلیکیشن روبیکا را معرفی می‌ کند!

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
16 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
ندا
ندا
2 سال قبل

سلام اکانت من فیلتر شده
چیکار کنم از فیلتری در بیاد
اگه میشه یه کمکی کنید

ندا
ندا
2 سال قبل
پاسخ به  ندا

میشه یه جوابی بهم بدید

Amir
Amir
3 سال قبل

سلام یک نفر کانال raisi_org زده آیا این کانال مربوط به خود آقای رییسی هست برای پیگیری شکایات یا سواستفاده کردن از مشکلات مردم ممنون میشم جواب بدهید

امیر اربابان
امیر اربابان
3 سال قبل
پاسخ به  Amir

روز شما بخیر. حقیقتا حرفهایی که میزنند و ادعاهایی که دارند را نمیتوانم باور کنم .
التبه باید جمیع مردم کسانی که مشکلات واقعی بدلیل کم کاری و رانت بازی قضات دارند در یک مکان جمع بشوند و نسبت به انها اعتراض خودشان را اعلام کنند . حداقل این هست که با این روش و رسانه ای شدن کار مسئولین نمیتوانند مدعی این باشند که مردم خبر رسانی نکرده اند . لطفا و حقیقتا اگر مشکلی هست اعلام کنید و پیگیری کنید . هرچند که مشکل کوچک باشد ارزش پیگیری کردن داره .

سجاد قنواتی
سجاد قنواتی
3 سال قبل

سلام میگم من فیلتر شدم تا الان ۲ تا اکانتم فیلتر شده میتونین از فیلتری در بیارین. من کلی زحمت کشیدم خواهش میکنم از فیلتری درم بیارین ممنون میشم که اکانتمو از فیلتری در بیارین @sajadgh58 این یکیشه جان مادرتون درش بیارین خواهش میکنم ممنون میشم درش بیارین از فیلتری

ابوالفضل
ابوالفضل
3 سال قبل

متاسفانه روبیکا از امنیت کمی بر خوردار هستش و وقتی وار روبکیا میشی یا مشکلات زیادی مواجه میشی متاسفانه روبکیا یک برنامه رل زدی شده برای فرزندان ام‌روزی و برخی از افراد دارای اطلاعات کمی هستن و وقتی که یکی تهدید شون می‌کنه که هکر هستم هر کاری مکینن من یک فرد سپاهی هستم خیلی ها تو پیوی من در روبکیا ازم کمک می‌خوان که این جوری شده اون حوری شده و برخی از افراد سود جو هکر هم به راحتی روبیکا را هک کرده و از پیچ شخص دیگری استفاده کنن در روبکیا مساعل خیلی زیادی هستش که باید… مطالعه بیشتر »

یاسین باقری نسب
یاسین باقری نسب
3 سال قبل

پول به یه نفر دادم واسع کانال انتقال نداد
شمارشو هم دارم
از چند نفر هم مثل من کلاهبرداری کرده

ابوالفضل
ابوالفضل
3 سال قبل

این یک مشکل ساده هستش و شما خودتون نباید اعتماد می‌کردید

مهسا
مهسا
3 سال قبل

سلام
من کانالم تو روبیکا فیلتر شده و دیگه
از روبیکا خارج شدم هرچی میزنم درس نمیشه چیکار کنم@X_x_x_ma__sa_x_x_X
لطفا یه کاریش کنید???

یاسین باقری نسب
یاسین باقری نسب
3 سال قبل
پاسخ به  مهسا

فیلاری داعمیه به هیچ وجه نمیشه برگشت

میلاد چادرنشین
میلاد چادرنشین
3 سال قبل

@Milad16ch این ایدیمه ریپورت شدم میشه درست کنین لطفا خواهشن

نرگس
نرگس
3 سال قبل

روبیکا م ریپورت شده میشه درست کنین

علی
علی
3 سال قبل

سلام آیدی من اینه تو روبیکا
@Ali008982 فیلتر شدم چیکار کنم

یاسین باقری نسب
یاسین باقری نسب
3 سال قبل
پاسخ به  علی

فیلتری داعمیه

مریم
مریم
3 سال قبل

سلام من روبیکام کنترل والدین خورده بود بعد کل برنامه پاکیدم با همون شماره قبلی دوباره نصب کردم کنترل والدینش رفت تونستم خروج از حساب بزنم یه سوال خروج از حساب زدم پیام های قبلیم ک موقعی بود کنترل والدین داشت برای والدین ارسال میشه
سوال دوم اینکه چرا روبیکا دیلیت اکانت نداره؟

فففف
فففف
3 سال قبل

غیبت و تهمت ممنوع

دکمه بازگشت به بالا