آیا می دانید مردمان کدام کشورها کیف پول گمشده افراد را بر نمی گردانند؟

 گاهی شاید دانشمندان و محققان آزمایش هایی انجام دهند که بسیار ساده به نظر می‌رسند، اما با وجود این، نتایج حاکی از آن‌ها بسیار با اهمیت و غیرمنتظره اند؛ دقیقاً مثل آزمایش عجیب اجتماعی که تعدادی از محققان در مجله «ساینس» طی چند وقت اخیر انجام داده اند که طبق گفته رسانه‌ها بیش از نیم میلیون دلار برای انجام آن هزینه شده است.

محققان مجله ساینس سیزده تن را به ۳۵۵ شهر در ۴۰ کشور مختلف جهان اعزام کردند و این افراد متعمدانه کیف پول خود را گم می‌کردند، تا با این روش به مطالعه رفتار افراد در این جوامع بپردازند و چگونگی برخورد با کیف پول گمشده را بررسی کنند، که آیا مردم کیف پول را بازمی گردانند و یا آن را پیش خود نگه می‌دارند و انگیزه هایشان از هر دو نوع واکنش چیست؟

در این آزمایش، ۱۷۰۰۰ کیف پول در این شهر‌ها گم شد، محتوای کیف‌ها دو دسته بود: دسته اول کیف پول‌هایی که فقط یک کلید در آن بود بدون هیچ پولی، و دسته دوم شامل لیستی از خرید‌های خانه که به زبان چهل کشور مورد نظر نوشته شده بود، به اضافه کارت ویزیت شامل نام مالک و ایمیل او و مقداری پول بدون کلید.

مبلغ پول در بیشتر کشور‌ها از ۱۴ دلار بیشتر نبود، اما در برخی کشور‌ها از جمله انگلیس، لهستان و در ایالات متحده آمریکا درون کیف بیش از ۱۰۰ دلار قرار داده شده بود.

کشور‌های اسکاندیناوی آزمون را با موفقیت پشت سر گذاشتند

بر اساس نتایج منتشره در مجله «ساینس»، کشور‌های اسکاندیناوی بیشترین کشور‌هایی بودند که شهروندان آن‌ها کیف‌های گمشده را برگرداندند. کشور‌هایی مانند چین، پرو و قزاقستان ناموفق‌ترین شهروندان را در این آزمون داشتند. محققان خاطرنشان کردند که کیف‌های حاوی کلید بیشتر از کیف‌های بدون کلید بازگردانده می‌شدند، زیرا یابندگان بر این باور بودند که این کلید برای صاحبش از بقیه چیز‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نظرات مردم درباره این تجربه عجیب

واکنش‌های این تجربه عجیب و غریب اجتماعی از یک مکان به مکان دیگر متفاوت بوده است؛ برای مثال یک نفر از ژاپن اظهار داشت که مردم کشورش چیز‌هایی را که در خیابان می‌افتد و گم می‌شود را برنمی دارند، چون با خود می‌گویند به ما ربطی ندارد. برخی دیگر از کشور‌های دیگر به محققان «ساینس» پیشنهاد داده اند که به کسانی که کیف گمشده را برگردانند پاداش بدهند. یک نفر که در سوئیس زندگی می‌کند گفت: این یک عرف در کشور سوئیس است که هرکسی کیف پول گمشده‌ای را بازگرداند، ۱۰ درصد از مبلغ موجود در آن را به عنوان پاداش، هر مقدار که باشد دریافت می‌کند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا